Husmanskost.

Sorry, men en av de saker som facsinerar med svensk husmankost är att den är så förankrad i den egna myllan och samtidigt så öppen och hungrig för nytt, utländskt och spännande.

Ingredienser som ris och sukater, kryddor som nejlikor, kryddpeppar, kanel. Sådant som absolut inte kan odlas här. Kåldolmar som en hommage till turkisk kultur.

Mitt bland det tunga, lite smaklösa drömmar om rikedom och fjärran länder. Jag tycker att det är vackert
Lite som fiskbullar i currysås!

I den danska husmanskosten hittar du motsvarande en sorts köttbullar i currysås.

Och att "currysås" öht finns och mer eller mindre är som vit sås med gult currypulver i.

Visst är det lite besläktat med kassler med ananas?
 
"När man idag talar om husmanskost menar man ofta vanlig vardaglig kost, sådant som man inte blir förvånad över att få på tallriken en vanlig onsdag. Detta innebär förstås att en hel del mat som idag klassas som husmanskost definitivt inte skulle ha serverats på någon svensk gästgivaregård för några hundra år sedan. Det är till exempel mycket vanligare att äta frukt och grönsaker råa idag, och att mat är importerad från länder långt bort från Sverige behöver inte längre innebära att de är dyra att köpa – ofta kan det till och med vara så att den importerade maten är billigare i inköp än den lokalproducerade. "

http://www.temasajten.se/vad-ar-husmanskost/

Jag personligen, strävar dock efter så lokala råvaror som möjligt i det jag definierar som husmanskost. Vardagsmat gjord på råvaror helt enkelt, utan processat skitt, men ändå matlagning som är tämligen enkel.
Min vanliga vardagliga kost kan knappast räknas som husmanskost. Jag behöver hyfsat kalorisnål och snabblagad mat för det mesta och då hinner jag inte med det som jag definierar som husmanskost.

För mig är t ex bolognese aldrig svensk husmanskost pga att smakerna är fel. Däremot åt jag ganska moderna vegetariska svampbiffar idag, men smakkombinationen med lingon, senap, timjan och vitpeppar (och pressgurka!) gör att jag tycker det är rätt mycket husmanskost ändå. Fisken som jag också lagade är ett gränsfall. Dill och citron ja, men dessutom zest i såsen. Kombon av söt torsk med saltsyrlig sås blir ändå den typiska svenska matkombon.
 
Sorry, men en av de saker som facsinerar med svensk husmankost är att den är så förankrad i den egna myllan och samtidigt så öppen och hungrig för nytt, utländskt och spännande.

Ingredienser som ris och sukater, kryddor som nejlikor, kryddpeppar, kanel. Sådant som absolut inte kan odlas här. Kåldolmar som en hommage till turkisk kultur.

Mitt bland det tunga, lite smaklösa drömmar om rikedom och fjärran länder. Jag tycker att det är vackert
Ja! Kryddpeppar och lagerblad. Koka vad som helst i det plus lite lök och salt, sen är du halvvägs hemma :D
 
Det beror väl på vad man menar med smaklöst? Jag gillar hetta i smakerna. Och jag tycker om kontraster. Jag är inte mycket för milda, mesiga smaker. Dill och dragon tex är i mitt tycke vedervärdigt :)
Varken dill eller dragon är väl särskilt mesiga. Däremot rätt parfymerade. Hetta har för mig rätt lite med ”smakrikt” att göra. Det löser liksom några varv med pepparkvarnen. Umami är mer betydelsefullt. Men en kokt torsk med potatis och någon bechamelbaserad sås kommer aldrig vara rik på varken hetta eller umami. Rätten kan, om den är vällagad, ändå vara smakrik trots milda smaker. Men det kräver lite finlir vid kryddning och smaksättning (och så är det viktigt med en god potatissort ;))
 
Haha jag är lite trött läste att du hade hästen i en potatisodling . Tänkte att ja det var ju unikt iallafall :angel: och att det blir ju bra med gödsel men kunde liksom inte se fördelarna för hästen riktigt.:confused::confused: Nu är det nog dags att gå och lägga sig verkar det som. :D:D

Hahaha!
Han hade nog tyckt det var rätt trevligt 😂
Varje gång vi rider förbi gården stannar han och äter några potatisar som ramlat av vagnen.
Bortskämd 😁
 
Varken dill eller dragon är väl särskilt mesiga. Däremot rätt parfymerade. Hetta har för mig rätt lite med ”smakrikt” att göra. Det löser liksom några varv med pepparkvarnen. Umami är mer betydelsefullt. Men en kokt torsk med potatis och någon bechamelbaserad sås kommer aldrig vara rik på varken hetta eller umami. Rätten kan, om den är vällagad, ändå vara smakrik trots milda smaker. Men det kräver lite finlir vid kryddning och smaksättning (och så är det viktigt med en god potatissort ;))

Dragon mår jag illa av så det går bort oavsett.
Men det är ju svårt att beskriva smak. Ett ägg kan ha tydlig smak men är ändå milt. Visst kan dill vara skarp men då överdriven i sin egen smak.
Svårt att förklara. Oavsett så är det inte min typ av kryddning. Det saknas en fräschhet på nått vis.
All mat måste inte vara het men jag gillar lite styrka.
En mild chili och för mig godare än en skarp dill.
Medelhavsmat med mycket grönt, asienköket och modernare Franskt och liknande passar mig :)
 
Dragon mår jag illa av så det går bort oavsett.
Men det är ju svårt att beskriva smak. Ett ägg kan ha tydlig smak men är ändå milt. Visst kan dill vara skarp men då överdriven i sin egen smak.
Svårt att förklara. Oavsett så är det inte min typ av kryddning. Det saknas en fräschhet på nått vis.
Ja visst är det svårt! Jag kan ha lite svårt för doften av basilika t ex, men gillar parfymerade dofter och smaker i vanliga fall så det blir ju knepigt att förklara vad jag inte gillar.

För mig ska smaken dock vara fräsch. Syran måste finnas i någon form. Som citron, lingon/andra bär eller ättika. Saknas syran så behövs senap eller pepparrot för lite brytning. Jag gillar inte när det blir stabbigt.
 
Ja visst är det svårt! Jag kan ha lite svårt för doften av basilika t ex, men gillar parfymerade dofter och smaker i vanliga fall så det blir ju knepigt att förklara vad jag inte gillar.

För mig ska smaken dock vara fräsch. Syran måste finnas i någon form. Som citron, lingon/andra bär eller ättika. Saknas syran så behövs senap eller pepparrot för lite brytning. Jag gillar inte när det blir stabbigt.

Samma här. Stabbigt går bort. Som när det blir mycket grädde, potatis osv.
Jag älskar vinäger, lime, vin i matlagning osv. Balans mellan sött, surt, salt.

Jag har också svårt för vissa konsistenser som tjocka såser, risotto, gröt, milkchake och gräddiga soppor.
Ska det drickas så ska det vara flytande :p
 
Tittar man på 'klassisk' husmanskost är den väldigt säsongsbetonad, därav att den uppfattas som 'stabbig' eftersom färska grönsaker - däremot rotfrukter och inlagda grönsaker - inte fanns tillgängliga. Jag älskar husmanskost men det tar lite tid och eftersom jag är ensam så måste det kunna frysas in bra. Dillkött älskar jag, men får erkänna att jag vräker på vad gäller såsen, mycket socker och vinäger och sedan mängder med dill! Nästan godare än köttet med kokt potatis :d

Sedan naturligtvis kan begreppet husmanskost diskuteras och när det blir svenskt. Kåldomar är ju ursprungligen turkiskt och kom till Sverige med Karl den tolfte. Potatis fick vi på 1700-talet långt efter att bröd var den viktigaste delen av dieten i Sverige men var mindre beroende av torka och väder än andra grödor. Att det dessutom kunde användas till att bränna gjorde det inte mindre populärt :grin:

Det finns nog flera orsaker till att husman inte är lika populärt idag. Dels att det tar längre tid att tillaga och att tiden inte finns i dagens samhälle, dels att en hel del av den var anpassad till en större förbränning av kalorier än de flesta har behov av i dag. Själv tycker jag det är synd eftersom klassisk svensk husmanskost väl tillagad är otroligt gott. Ärtsoppa och pannkakor med grädde och sylt på torsdagar är :d
 
Samma här. Stabbigt går bort. Som när det blir mycket grädde, potatis osv.
Jag älskar vinäger, lime, vin i matlagning osv. Balans mellan sött, surt, salt.

Jag har också svårt för vissa konsistenser som tjocka såser, risotto, gröt, milkchake och gräddiga soppor.
Ska det drickas så ska det vara flytande :p
Jag tål inte grädde längre :(. Men även innan det så tyckte jag det var viktigt med balans. Fett kräver mycket syra för att inte bli äckligt. Jag älskar dock konsistensen av t ex gröt. Helst ska den vara lite klistrig så den inte blandar sig med mjölken (havremjölken i mitt fall) och det är ju helt ljuvligt om det råkar vara lite klumpar i den!

Risotto funkar inte på samma sätt. Måste ätas med mycket tillbehör och igen med mycket syra.
 
Varken dill eller dragon är väl särskilt mesiga. Däremot rätt parfymerade. Hetta har för mig rätt lite med ”smakrikt” att göra. Det löser liksom några varv med pepparkvarnen. Umami är mer betydelsefullt. Men en kokt torsk med potatis och någon bechamelbaserad sås kommer aldrig vara rik på varken hetta eller umami. Rätten kan, om den är vällagad, ändå vara smakrik trots milda smaker. Men det kräver lite finlir vid kryddning och smaksättning (och så är det viktigt med en god potatissort ;))

På tal om umami är jag lite fascinerad över att det skandinaviska och det japanska köket i mångt och mycket har så liknande smakpaletter. En intressant balans av sälta, syra och umami.
 
Jag äter mycket husmanskost eftersom jag jobbar på ett jobb med egen matsal. Det blir en del kåldolmar mm, men även en massa annat gott . Hemma vet jag inte om vi lagar så mycket husmanskost, det blir rätt vanlig mat i alla fall. Jag är ju glutenallergiker så det blir inte så mycket pasta i vanlig form, men pasta av bönor, linser mm. Det blir även mycket ris, men det måste ju anses vara husmanskost.

Sen odlar jag ju en del så vi äter ju mängder med hemmaodlat, men det är ju också vanlig husmanskost typ tomater, gurka, paprika, zucchini (det är väl husmanskost numer?), pumpa etc.

Sen att husmanskost skulle vara smaklös och tråkig säger nog mer om personen som lagar än om maten i sig. Bra råvaror pratar för sig själv och behöver inte en massa kryddor för att de ska bli bra.
 
Äter en del husman, en del huslig kost. Mycket matinspiration från far och morföräldrar.

Favoriter:
Köttbullar (ska göras själv)
Fläsklägg
Strömmingflundra
Kokt torsk
Pannbiff
Rimmad bog

Gärna med kokta morötter och/eller kokt/stekt lök som tillbehör. Eller ungsrostade rotgrönsaker (lök, morötter, potatis, palsternacka, rovor, betor).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp