Husmanskost.

Plättar :love: Det är ren nostalgi för mig, fick det ofta som barn och har en exakt ögonblicksbild i huvudet när jag kramade min mamma och kände doften av plättar i hennes hår för att hon hade lagat det till mig för någon skolutflykt nästa dag. Det blev bara ren kärlek i det ögonblicket :D:love:

Vi åt/äter en del enklare husmanskost men jag är väldigt van vid att man köper tex pulver och sånt färdigt, till den grad att jag föredrar det :angel: tex potatismos - ge mig pulvermos, och inte egenpressad tack :D
Raggmunkar tycker jag om gjorda på pulver men inte de som är gjorda på riktig potatis :rofl:
 
Men vad äter man till vardags? om man inte äter husmanskost?
Här är det husmanskost i stort sett hela månaden, äter ute max 1 ggr varannan månad, och äter på jobbet ibland, de är fantastiskt god hemlagad skolmat.

* Jenny *
Jag äter annan vardagsmat. Lax i ugn med olika sorters tillbehör, diverse hemlagade soppor, grytor, matpajer, pastarätter, matiga sallader, lasagne, wok... Och ibland blir det havregrynsgröt, mackor eller något annat pretentiöst :D
 
Jag undrar hur länge en rätt måste ha funnits för att platsa som husmanskost och vilka invalskriterierna är.

Om man tänker på vad svenskar i allmänhet äter borde spagetti och köttfärssås/lasagne, korv med bröd etc vara husmanskost. (när jag fick besök av en utländsk kok tvingade jag i hen tunnbrödsrulle. Korvmojjarna i allmänhet har tappat i kvalitet :()

(Fast det var nog bara murriga gubbar under nationalromantiken som fick nominera rätter:mad:)
 
...Och så har "potatishatarnas förening" gjort entré här i tråden.

Spyendes galla över detta fantastiska livsmedel. Både gott och inte minst nyttigt.

Ni minns kanske det där med "freden, vaccinet, och potäterna"?

Om man inte gillar potatis, så kan man strunta i att äta det, och naturligtvis ägna sig åt att äta tveksamt producerat och importerat ris, Quinoa, eller någon annan miljö- eller socialt tveksam gröda.
Men man kanske kan hålla en lite lägre profil, i att tala om för andra hur fel dessa som gillar potatis har?

Låg fiberhalt, måttligt proteininnehåll, men högt innehåll av vitaminer är det som karakteriserar potatis.
Se tabell från livsmedelsverket nedan.

Potatis är en måltidskomponent som passar väldigt bra ihop med proteinrika livsmedel som kött och fisk, och som tillsammans med lite kål och morötter t.ex., skapar en komplett måltid, baserad på svenskproducerade livsmedel.

Tabell 7. Näringsämnen i potatis jämfört med pasta, couscous och ris
Lägre halt i potatis Högre halt i potatis
Protein Monosackarider
Fett Karotenoider
Kolhydrater Vitamin K1
Fullkorn (finns inte i potatis) Vitamin C (finns inte i cerealier)
Mineraler (undantag kalium) Vitamin B6
Folat
Kalium
Värden för pasta, couscous och ris är hämtade ur Livsmedelsdatabasen
 
Den där tabellen grötar ihop sig hela tiden...
Nu har jag redigerat den i ett annat verktyg.

Näringsämnen i potatis jämfört med pasta, couscous och ris

Lägre halt i potatis Högre halt i potatis

Protein Monosackarider

Fett Karotenoider

Kolhydrater Vitamin K1

Fullkorn (finns inte i potatis) Vitamin C (finns inte i cerealier)

Mineraler (undantag kalium) Vitamin B6

Folat

Kalium

Värden för pasta, couscous och ris är hämtade ur Livsmedelsdatabasen
 
Jag undrar hur länge en rätt måste ha funnits för att platsa som husmanskost och vilka invalskriterierna är.

Om man tänker på vad svenskar i allmänhet äter borde spagetti och köttfärssås/lasagne, korv med bröd etc vara husmanskost. (när jag fick besök av en utländsk kok tvingade jag i hen tunnbrödsrulle. Korvmojjarna i allmänhet har tappat i kvalitet :()

(Fast det var nog bara murriga gubbar under nationalromantiken som fick nominera rätter:mad:)
Du är nog något på spåren där.

Jag tänker också att folk, under den tid som de rätter vi nu kallar husmanskost, nog åt betydligt torftigare? Det som berättas i min familj om vad de fattiga bönderna åt fram till ungefär andra världskrigets slut, handlar inte om rätter som pannbiff och köttbullar. (Och då tänker jag ändå på den svenska delen av familjen.)
 
Jag äter annan vardagsmat. Lax i ugn med olika sorters tillbehör, diverse hemlagade soppor, grytor, matpajer, pastarätter, matiga sallader, lasagne, wok... Och ibland blir det havregrynsgröt, mackor eller något annat pretentiöst :D

Fetat; Även om du nu befinner dig utomlands, dessa rätter kvalificerar sig väl gott och väl till ganska traditionell husmanskost i sverige. Woken fetar jag för att kött typ skav och grönsaker tillsammans i panna kan gott och väl jämställas med wok. En skavpanna eller en svamppanna eller rätt och slätt en pytt i panna. I Ppanien kallar man den klassiska pannan från Valencia "pytt" nämligen paellan. I högsta grad en klassisk spansk maträtt som kan klassas vara deras husmanskost.
 
Jag undrar hur länge en rätt måste ha funnits för att platsa som husmanskost och vilka invalskriterierna är.

Om man tänker på vad svenskar i allmänhet äter borde spagetti och köttfärssås/lasagne, korv med bröd etc vara husmanskost. (när jag fick besök av en utländsk kok tvingade jag i hen tunnbrödsrulle. Korvmojjarna i allmänhet har tappat i kvalitet :()

(Fast det var nog bara murriga gubbar under nationalromantiken som fick nominera rätter:mad:)
Eh, jösses. Nationalromantik och murriga gubbar? Feminismera och politisera mat? Hand för panna! Jag tror jag smäller av, buke tar priset! :arghh:

Råvaror, tillgängliga efter säsong, tillagade i med särpräglad matkulturen i det område man lever i längre än ens egen livstid så är man snart hemma i begreppet husmanskost.
 
Fetat; Även om du nu befinner dig utomlands, dessa rätter kvalificerar sig väl gott och väl till ganska traditionell husmanskost i sverige. Woken fetar jag för att kött typ skav och grönsaker tillsammans i panna kan gott och väl jämställas med wok. En skavpanna eller en svamppanna eller rätt och slätt en pytt i panna. I Ppanien kallar man den klassiska pannan från Valencia "pytt" nämligen paellan. I högsta grad en klassisk spansk maträtt som kan klassas vara deras husmanskost.
Ok, det är inte alls sådant jag ser framför mig när jag tänker på just husmanskost. För mig är husmanskost typisk gammeldags mat, sådant som min mormor/farmor lagade till mig när jag var liten. Men begreppet verkar ju av tråden att döma väldigt luddigt för många, och om inte annat i behov av en uppdatering!
 
Ok, det är inte alls sådant jag ser framför mig när jag tänker på just husmanskost. För mig är husmanskost typisk gammeldags mat, sådant som min mormor/farmor lagade till mig när jag var liten. Men begreppet verkar ju av tråden att döma väldigt luddigt för många, och om inte annat i behov av en uppdatering!

"När man idag talar om husmanskost menar man ofta vanlig vardaglig kost, sådant som man inte blir förvånad över att få på tallriken en vanlig onsdag. Detta innebär förstås att en hel del mat som idag klassas som husmanskost definitivt inte skulle ha serverats på någon svensk gästgivaregård för några hundra år sedan. Det är till exempel mycket vanligare att äta frukt och grönsaker råa idag, och att mat är importerad från länder långt bort från Sverige behöver inte längre innebära att de är dyra att köpa – ofta kan det till och med vara så att den importerade maten är billigare i inköp än den lokalproducerade. "

http://www.temasajten.se/vad-ar-husmanskost/

Jag personligen, strävar dock efter så lokala råvaror som möjligt i det jag definierar som husmanskost. Vardagsmat gjord på råvaror helt enkelt, utan processat skitt, men ändå matlagning som är tämligen enkel.
 
Jag är inte uppväxt med husmanskost så har ingen direkt relation till det, förutom att det ter sig lite spännande exotiskt för mig. Har i peroder när jag velat känna mig mer svennig försökt ge mig på att laga vegetariska varianter av det (äter ej kött), men insett att det nog inte riktigt är min grej, eller så har jag misslyckats helt med att replikera rätterna...
 
Älskar potatis! Äter gärna potatis till varje mål! Älskar husmanskost överlag med, kåldolmar, pannbiff, gräddsås, raggmunk, falukorv, kokt torsk med äggsås, isterband, panerad fisk med remouladsås, köttbullar! :d:d:d
 
"När man idag talar om husmanskost menar man ofta vanlig vardaglig kost, sådant som man inte blir förvånad över att få på tallriken en vanlig onsdag. Detta innebär förstås att en hel del mat som idag klassas som husmanskost definitivt inte skulle ha serverats på någon svensk gästgivaregård för några hundra år sedan. Det är till exempel mycket vanligare att äta frukt och grönsaker råa idag, och att mat är importerad från länder långt bort från Sverige behöver inte längre innebära att de är dyra att köpa – ofta kan det till och med vara så att den importerade maten är billigare i inköp än den lokalproducerade. "

http://www.temasajten.se/vad-ar-husmanskost/

Jag personligen, strävar dock efter så lokala råvaror som möjligt i det jag definierar som husmanskost. Vardagsmat gjord på råvaror helt enkelt, utan processat skitt, men ändå matlagning som är tämligen enkel.
Vilken överraskning att det var @honung som var den som definierade husmanskost!

(Vi måste bara sprida ut att kåldolmar, kålpudding, korvkaka mfl rätter som innehåller ris, russin och andra icke-lokala produkter inte tillhör kanon och går bort)
 
Alltså det kliar verkligen i fingrarna på mig när man beskriver husmanskost som "smaklöst". Svensk husmanskost har fantastiska smaker. Upplever man att maten man lagat inte smakar något, så är något fel i antingen recept och/eller utförande.

Jag menar, riktiga isterband med dillstuvad potatis och inlagda rödbetor, smaklöst? Nejnej.

Det beror väl på vad man menar med smaklöst? Jag gillar hetta i smakerna. Och jag tycker om kontraster. Jag är inte mycket för milda, mesiga smaker. Dill och dragon tex är i mitt tycke vedervärdigt :)
 
Vilken överraskning att det var @honung som var den som definierade husmanskost!

(Vi måste bara sprida ut att kåldolmar, kålpudding, korvkaka mfl rätter som innehåller ris, russin och andra icke-lokala produkter inte tillhör kanon och går bort)
Sorry, men en av de saker som facsinerar med svensk husmankost är att den är så förankrad i den egna myllan och samtidigt så öppen och hungrig för nytt, utländskt och spännande.

Ingredienser som ris och sukater, kryddor som nejlikor, kryddpeppar, kanel. Sådant som absolut inte kan odlas här. Kåldolmar som en hommage till turkisk kultur.

Mitt bland det tunga, lite smaklösa drömmar om rikedom och fjärran länder. Jag tycker att det är vackert
 
Vilken överraskning att det var @honung som var den som definierade husmanskost!

(Vi måste bara sprida ut att kåldolmar, kålpudding, korvkaka mfl rätter som innehåller ris, russin och andra icke-lokala produkter inte tillhör kanon och går bort)
Eh, va? Vilken onödig kommentar. Läs länken igen dessutom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp