Bukefalos 28 år!

huvudvärk efter avramling

ameo

Trådstartare
Moderator
En närstående till mig ramlade av sin häst häromdagen och slog i huvudet i underlaget. Har inte varit avtuppad, men har ganska ont i huvudet.
Såvitt jag har förstått är det ett kriterie att man har varit avsvimmad för att det ska bedömas som hjärnskakning (fast jag fattar inte riktigt varför), så vi utgår från att det "bara" gör ont ändå. Personen i fråga mår bra i övrigt men har fått order av mig att ta det lugnt.

Det jag undrar är hur länge det är okej att man har ont i huvudet efter en smäll? När bör man kolla upp det? KAN det vara hjärnskakning även om man inte har tuppat av?

(och nej, jag orkade inte sitta i telefonkö till 1177 med de här funderingarna)
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Jag flög av och smällde i huvudet rejält för snart ett år sen och hade huvudvärk i en vecka efteråt. Något som inte är helt ovanligt, dock var jag in och kollade det för säkerhets skull efter några dagar på inrådan från läkare. Så ja, det är fullt normalt att ha huvudvärk efteråt men man bör kolla upp det ändå för säkerhets skull. Och så vitt jag vet kan man få lättare hjärnskakningar även utan att tuppa av.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

11 hjärnskakningar i bagaget här och har bara tuppat av oerhört kort tid (sekunder) vid den första, kraftigaste. Har diagnostiserats av min mamma, neuropsykolog varje gång. Men, även om hon har hjärnskakning så är det bästa botemedlet vila och stillhet. Den största faran är att vara igång för snabbt, då hinner hjärnan inte återhämta sig helt så alla skyddslager blir inte 100%, vilket skedde för mig och också gjorde det lättare för mig att få en ny hjärnskakning. Detta även om det tog tid mellan dem.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Bara om man blir kortvarigt medvetslös eller tappar minnet har man fått en så hård smäll att hjärnan har tagit skada av det: Hjärnskakning.

Sen kan man såklart få huvudvärk ändå, även om inte neuronerna fått så pass mycket stryk.

Jag tycker inte att man behöver söka vård (speciellt inte akuten!) om man bara har huvudvärk efter att man slagit sig. Det är rätt naturligt.
Däremot vid tillkomst av illamående med kräkningar, kraftig yrsel, förvirring och oklarhet även efter traumat, onaturligt trötthet eller slöhet, då är det dags att söka akuten!

Huvudvärken kan sitta i över en vecka, speciellt om man anstränger hjärnan mer än den klarar av (tv-tittande, spel, dator etc).

Hjärnskakning är det inget man gör åt, men ibland kan man behöva utesluta andra, allvarligare, skador. Men har man det brukar man ha mer symtom än endast huvudvärk.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

tack Marvin! :bow:
Inget illamående, yrsel eller annat av det du beskriver utan bara ont i huvudet. Därför kände jag att jag vågade (re-)kommendera vila utan koll. Då kan vi vara lugna ett tag till.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Men är det verkligen alltid så?

Min ponny blev rädd och sprang över mig och råkade sparka till mig i huvudet på vägen. Fick ett fint öppet sår, blödning på hjärnan och en kraftig hjärnskakning (enligt läkarna). Men jag tuppade aldrig av! Hade alla kriterier för hjärnskakning annars, förutom avtuppning och minnesförlust.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Strikt enligt kriterierna räknas det inte in, men jo, jag hade nog också kallat det för hjärnskakning i ditt fall ändå.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Jag fick ett hästhuvud uppsmält på mitt huvud (hästen stegrade och kastade huvudet bakåt) en gång. Blev yr, fick ont i huvudet och kände mig allmänt snurrig (glömde koden till ett kort). Vilade den dagen så gick det över sen. Hade det fortsatt dagen efter hade jag nog kontaktat läkare. Jag kallar det hjärnskakning light.
 
Sv: huvudvärk efter avramling

Tror jag haft två hjärnskakningar och ingen avtuppning. Ett fall från barnsits-cykel som femåring (blev lämnad på dagis (vilket jag inte rimligen skulle blivit om jag svimmat), spydde, sjukhus) Ett hastigt möte med bil från cykel som 22 åring, ambulans (de tyckte de lika gärna kunde packa in mig när de var där), sova över sjukhus där de väckte en gång i timman och höll koll.). Tror det märks på tex om pupiller är olika stora. (Skadorna är ju inte så himla märkbart permanenta, utom att jag tror man lättare får hjärnskakning efteråt. Jag är ganska känslig för smällar mot huvudet nu, blir lätt suddig en stund.)

Trodde den springande punkten var att hjärnan har studsat runt i cerebralvätskan mot skallens inre delar. Dvs hjärnan är skakad.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 110
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 540
Senast: Skogstokig
·
Träning Det första steget är ju att erkänna att man har blivit rädd, men sen då? Jag har ingen backup, ingen som vill förstå. Bakgrund: För...
2
Svar
38
· Visningar
5 861
Senast: cili
·
E
Utrustning nu när det varit så många hjälmtrådar blir jag lite eftertänksam och har lite frågor; Hur hårt ska hjälmen egentligen sitta? Om jag...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: satanic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp