Hvorfor så store kjoler i oppvisninger?

A

Agrundvig

I den senere tid har jeg sett noen oppvisninger og bilder tatt fra oppvisninger gjort av barokkryttere. Alle har veldig store kjoler som skjuler store deler av hesten (fra salen og bak).

Når jeg sammenligner med gamle print fra barokken, hadde ikke damene så store kjoler, d.v.s. de hadde flotte kjoler, men de stoppet der schabrakken stoppet, og så red de i damesal, hvilket gjør at det blir en 'fri' side som ikke skal dekkes av noen kjole.

I skrivende stund sitter jeg og ser på et print fra 1777, som mest sannsynlig viser Prinsesse Helena Charlotte, hvor hun rir i kjole i en vanlig sal (d.v.s. ikke damesal). Hennes kjole er heller ikke dominerende, og dekker ikke særlig mer enn salen hun sitter på.

Hvorfor gjøres det slik i dag? Det inntrykket jeg sitter igjen med, er at man forsøker å skule noe, f.eks. bæring. For hvilken annen hensikt har det å dekke til hestens bakpart når man skal vise den opp? Kort sagt, jeg blir rett og slett skuffet når jeg ser klesdrakten ødelegge helhetsinntrykket.

Hvorfor ødelegge inntrykket på denne måten?

Fortell gjerne hva dere mener om dette.
 
Nu kan jag bara tala för mig själv då då... Jag har ingen damsadel, och kan inte rida i damsadel, så jag har gjort min kjol så att jag kan rida gränsle med den.

Just denna kjol har jag gjort så den går ner över rumpan, nästa dräkt blir antingen en mansdräkt eller en kjol som är öppen bak också.

Det är i alla fall INTE planen att jag ska dölja något specifikt, om nu någon trodde det.
 
Om jag har en stor kjol på mig när jag visar upp min häst så har jag det för att jag tycker att det är fint. Jag rider inte i historiska kläder utan gör precis som jag vill. Sen får åskådaren ha sin smak, så får jag ha min.

Hästen har den bärighet den har, och de som är tillräckligt skickliga för att vara intressanta att försöka imponera på ser hur hästen går oavsett om kjolen ligger över hästbaken. dessutom syns det ju framtill hur hästen går bakåt.

Sen tycker jag att det är en annan femma om man utger sig för att vilja efterlikna historien så mycket som möjligt. Då är det naturligtvis diskutabelt att styra ut sig extremt utan att kunna styrka det med en förlaga. Då ska man lägga sig så nära förlagan som man klarar av.
 
Det vet väl du om någon, att luftiga frambensrörelser inte tyder på bakbensaktivitet, eller hur det nu är ni brukar säga? ;)
 
Nej, som tur är finns det en nacke som man kan dra ihop också! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 009
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg liker ri barbak uten padd, jeg liker å ri med sal, om den passer meg. Om hesten er for vid over ryggen eller salen (dressur saler)...
Svar
14
· Visningar
1 054
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 321
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp