Maris_

Trådstartare
Vår kisse som är ca fyra månader är väldigt dålig på att tvätta sig själv! Han har vuxit upp utan sin mamma och jag misstänker att det beror på det (?). Men, hur kan vi få honom att förstå att han måste tvätta sig mer? Som det är nu så luktar han ibland riktigt illa. :crazy:

Har ni några tips på vad vi kan göra?

/ Maris
 
Precis som du är inne på beror det nog på att han inte har haft någon mamma som lärt honom hur man tvättar sig. Så, du får leka mamma :p Ta en liten handduk och fukta den med ljummet vatten och torka av honom. Små drag med handduken för att efterlikna hur en katt gör. Förhoppningsvis fattar han vinken och börjar tvätta sig själv annars får du fortsätta att tvätta honom själv.
 
ok, det får jag prova med! Häromdagen fick han sig en liten dusch, men jag vet inte om det är bra att duscha dem för ofta? (utan schampoo, bara vatten) Han slickar gärna på oss, det gör han oftare än vad han gör på sig själv. Men jag testar med handduk och ser om han hajar vad det är jag vill! :)

/ Maris
 
Min kise var precis likadan när han var liten! Han var 8 veckor när han kom till oss och hade inte riktigt lärt sig hur man tvättar sig. Vi gjorde så att vi duschade honom när det behövdes - ca. 2 ggr. vecka - och tillslut insåg han att han torkar fortare om han slickar sig. Så nu - när han är två år - har han långa tvättritualer för sig, precis som vilken annan katt som helst. :)
 
Ok! Vi badade honom lite snabbt nu, han tyckte det var riktigt skoj och plaskade runt i vattnet. Nu sitter han här i mitt knä och tvättar sig!! Visserligen lär han väl ha glömt bort ikväll igen att man ska tvätta sig, men kul att se är det iaf!

/ Maris
 
Vår kissepöjk är ett år o dålig på o tvätta sej.. Som tur är har han syrran som tvångstvättar honom när han blir för skitig ;)
 
Är det nån som vet om det är farligt på något vis om man badar/duschar dem ´för ofta? Vad är isåfall för ofta? Eftersom han slickar sig rätt väl efter varje bad, så kanske det är bra att köra så att tag, tills han själv inser, som någon annan skrev, att det är lättare att göra det själv. Men jag vill ju samtidigt inte förstöra hans päls(botten) på något vis. Använder just nu inget schampo, men jag funderar på att införskaffa ett.

/ Maris
 
Vår lille Tiger är inte heller så duktig på att tvätta sig än och med tanke på att han äter med hela ansiktet så måste vi tvätta av honom efter nästan varje måltid.(annars klarar man ju inte att kela med honom :crazy:) Han får en dusch en gång i veckan, mest pga min allergi men definitivt också för att han behöver det. Rumpan får vi också tvätta ibland, men då tar vi oftast en bomullstuss. Han har börjat tvätta sig lite bättre nu men lyfter han på ene benet så välter han oftast :D, så han lär behöva vår hjälp ett tag till.
 
Det är inte direkt farligt att tvätta en katt för ofta, men om man gör det kan den på typ torr "pälsbotten" eller vad 17 man ska kalla det :crazy:...man ska helst inte tvätta en katt mer än 1 gång /vecka om man använder katt/djurschampo. Var jääättenoga med att skjölja ur det efter badet också, annars får du en katt som kliar sönder sig själv :crazy: :smirk:
Min kissekatt luktar jääättegott efter varje bad, men hon hatar att bli blöt...det är bara i nödfall när hon är riktigt skitig (typ lerig lr nåt sånt) som vi tar i med bad åt henne :smirk:...man får räkna med att få klösmärken på ryggen och armarna, sedan när hon är klar ser hon på en med en förnärmad blick och vill absolut inte bli kelad med... :crazy:Hon e så söt då (vet att det kanske låter lite grymt men nu vardet ung ett halvår senast som vi behövde bada henne så de här procedurerna händer inte så ofta)
 
HeHe... Tiger har inte vett att kämpa emot. Eftersom han var så liten när vi hittade honom tror han att allt vi gör är rätt. :angel: Vi använder inte schampo än men sen blir det väl att man får göra det ibland. Eftersom det mest är för att jag ska slippa allergi, räcker det oftast att skölja ur pälsen med vatten. Och det går faktiskt väldigt bra. Med mycket gnuggande med handduk och sen få ligga i en varm och go filt och bli kelad så är det tydligen värt det :D
 
Vi har börjat med det där du skrev, att låtsas vara hans mamma. :) Vi har tagit en fuktig bomullstuss, och så har vi tvättat honom. Och faktiskt så börjar han tvätta sig själv samtidigt, antagligen mest för att han blir fuktig i pälsen, men ja, likväl så tvättar han sig. Såg honom i går morse tvätta ansiktet utan att vi hade varit där först. Så det finns nog hopp! :)

Han har även fått vara lite i badkaret och "leka". Inte tvätta, inte duscha, utan bara sitta i badkaret med lite vatten (jättebra, stjärten och tassarna blir tvättade) och se att det inte är farligt. Det verkar han tycka är helt ok!

/ maris
 
Skaffa en katt till! De håller efter varandra hur bra som helst.
:D
Nej, allvarligt tror jag också att du får ställa upp och vara kattmamma och visa hur han skall göra. Dessutom får de igång tvättandet när de blivit duschade, så det kanske räcker med att du duschar av honom då och då. (Alltså inte för ofta, precis som det står i ett annat inlägg)

Lycka till med "smutsgrisen"!
 
"Skaffa en katt till! De håller efter varandra hur bra som helst. "
Hihi, det föreslog min pojkvän med igår. Han vill bra gärna en katt till. :) Men vi får väl se, jag har hopp om att Pixel kommer att bli bättre, idag har han småtvättat sig själv flera gånger!

/ Maris
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp