Bukefalos 28 år!

Hyperflexion

P

pumpqin

Jag vet att detta ämne varit uppe ett par gånger men jag hittade inte ett konkret svar på frågan jag vill ställa nämnligen,

Finns det några vetenskapliga bevis för att hyperflexion skadar hästen?

Enligt mig är det en självklarhet att det skadar hästen, det kan omöjligt vara hälsosamt..men när ex. OS guldmedaljören Anky rider på detta vis funderar man ju..
:confused:

Vill ffa ha svar på denna fråga inför ett projektarbete jag ska göra. Skulle tråden ligga fel hoppas jag att någon snäll moderator flyttar den.
 
Sv: Hyperflexion

Då hänger jag med tror jag.:o Hästar som går typ med mulen mellan frambenen?
 
Sv: Hyperflexion

Ja, det ser ut som att de biter sig själva i bogen.
Kan pm:a en länk till en youtubefilm om du vill se.
 
Sv: Hyperflexion

okej hittade artikeln i häst och ryttare och så här skriver de
" Träningsmetoden Rollkur fördöms nu av internationella ridsportförbundet, FEI, vars veterinär kommitté att metoden fastslagit mental misshandel av hästen." Det står även att de inte kunnat komma fram till några kliniska effekter men att det finns en oro om tekniken används felaktigt.
 
Sv: Hyperflexion

Gammal tråd, men jag svarar ändå :p

*) Öronspottkörteln kläms ihop och kan bli inflammerade. Öronspottkörteln sitter längs hästens ganascher, är ca 1 dm lång. Du kan se och känna denna från utsidan.

*) Hästens synfält framåt blir starkt begränsat, hästen ser knappt vart han sätter fötterna. Är hästen lugn eller har han drabbats av inlärd hjälplöshet?

*) Hästen har precis som människan strukturer i örat som hjälper oss att hålla balansen. Hos människor har man visat att om vi går runt med huvudet på sned under en längre tid tappar vi riktningen och blir desorienterade (sjösjuka är ett exempel hos människan på vad som kan hända då). Det är troligt att samma sak gäller för hästar.

*) Bogens framåtförande muskler (brachio-cephalius) kortas extremt vilket blockerar rörelsen i bogarna. Framdelen blir också överbelastad.
 
Sv: Hyperflexion

*kl* Om rollkur ska användas "rätt" alltså när och hur använder ryttare den här metoden?
Uppvärmning eller? Visst borde inte tanken vara att hästen ska gå i hyperflexion ett helt träningpass??

Har aldrig kommit i kontakt med denna träningsform. Hur får man ens hästen att gå med nacken så otroligt böjd? Börjar man med inspänning tills man lär hästen att dras ihop sådär? Och btw, inte borde de väl DRAS ihop för att gå så? Om hästen "lärt" sig , drar man kanske inte ihop den med hjälp av handen?

Funderingar... hur det funkar i praktiken? :)
 
Sv: Hyperflexion

Jag drar till gissningar och teser: Det ska väl användas på samma sätt som vanligt folk lägger ner sin häst emellan, alltså en 'vanlig' ryttare rider ju inte heller i en statisk form hela tiden, utan man varierar lite grann och mellan varven är det bra att sträcka ut överlinjen och 'lägga ner' hästen, lång och låg, sedan är detta en slags extremvariant, där den sträcker ut hela överlinjen till max.

En häst kan ju gå avknäppt med vanligt tredelat om den är tillräckligt känslig i munnen, (och en så känslig häst vill man ju egentligen ha, fast man vill ju inte lära den att gå bakom) här har man väl också stång som gör det enklare. En häst som bara drar sig bakom hand kan ju ha en hyggligt lodrät linje iaf (den sänker ryggen ordentligt med) medans denna sträcker ut ryggen och drar in näsan, den måste ändå kunna ta bettet framåt. Skulle man börja så skulle hästen behöva ju lite sluta engagera sig bak och falla fram (mer i handen) varav man drar in den sista biten. Skulle tro att detta är lika lätt/svårt att träna in uppsuttet som 'avsuttet' dock får man nog ha starka armar/händer....><

Sedan kanske man ska kolla på vilka hästar Anky har (och Adelinde), båda rider ju hästar som är extremt 'på', det krävs inte mycket innan dom exploderar, framåtviljan finns där redan, så att när då Anky t.ex. tar tag och håller emot och rollar in hästen så finns där fortfarande en jäkla massa energi. när hon sedan rider tävling (och normalt) så finns fortfarande framåtviljan, den kan tuffa på rätt hårt på bettet även i 'vanlig' form.

Så min tes är att det inte alls 'funkar' på en häst som är som är lat från början, utan det ska till en häst som redan ligger på på bettet och att detta är sättet att 'stänga av' lite granna, kontroll? På en lat häst blir det tvärstopp medans på en Parzival-energisk häst så får du fram 'sprättet' i frambenen, den tar för sig mera för att kompensera att den håller på att dyka ner i botten.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyperflexion

Filmerna på Anky när hon rider rollkur så ser inte hästen så framtung ut eller ha sänkt rygg, inte heller att hon drar i dom allt hon kan för att få in nosen. Men antar att det kan finnas många som ska ta efter och med våld spänner in hästen och att den bara springer på med all vikt på framdelen och ingen ryggaktivitet.

Är nog som du säger har man en super energisk häst så stoppas inte energin så lätt bara för att nosen är i bogen, den fortsätter ändå på framåt. Blir väl ungefär som när man försöker bromsa en superhet häst på stångbett, den böjer in nacken och far iväg ändå. Även om i det fallet blir hästen framtung.

Är det någon som tycker det är ok att Anky och andra "storryttare" rider sähär?
Eller är det ramaskri för rädslan att "alla" ska ta efter och missbruka detta ridsätt på våra "vanliga" hästar?
Att folk tror att hästarna ska ridas såhär helt och hållet samt med tvång?
 
Sv: Hyperflexion

Njaa, drar allt vad hon kan behöver hon nog inte göra iom att hästarna är tränade att gå där... men visst är hon stark i handen (och sätet). Men just som jag skrev, så blir det väl där man börjar antar jag, att det är lättare när man släpper bak och faller fram så den hamnar bakom bara av det (och att man inte släpper fram den givetvis) sedan halar in sista biten med sas.

Jo, det är ju det jag tror många glömmer, att det är just så att en så het häst kan ligga på framåt utan att nosen hamnar fram. Har själv en ponny i träning som jag i princip skulle kunna hålla i bettringarna och den skulle ändå kunna skjuta iväg full fart fram... (dock är det hos mig inte ett dugg önskvärt!)
 
Sv: Hyperflexion

För mig säger det sunda förnuftet att det inte kan vara rätt att rida en häst på ett sätt att den inte kan se vart den sätter fötterna och där den, i värsta fall, inte kan andas ordentligt. Oavsett tävlingsresultat tycker jag inte det är ok. Det finns massor av brutala och olämpliga metoder som kan ge resultat, t.ex. barrering av hopphästear. Men resultatet kan inte ursäkta vägen dit.
 
Sv: Hyperflexion

Håller med ovanstående.

Tycker inte det är rätt att göra vad som helst för att hästen ska se fin ut på en tävling. Det är egentligen sjukt... Varför ska våra behov av kontroll gå så långt att hästarna faktiskt tar illa av det? :confused:

Lite ledsamt, vad skulle vara syftet med det?

Och på tal om Anky, hon rider hårt med kandaret, ni kan bara tänka er styrkan i hästens mun. Och viftandet med svansen tyder ju inte heller på att hästen gillar det hon gör....
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 394
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp