Hyperlipemi

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som varit med om hyperlipemi på något annat än en shetlandsponny?
Bara nyfiken, eftersom jag bara hört talas om sjukdomen just på shettisar...

Sv: Hyperlipemi

Jag läste om det för inte så himla länge sen (kommer dock inte ihåg var), o i den artikeln stog det att det nästan var uteslutande shettisar o shettikorsningar som fick det

Vad är det för sjukdom? Har aldrig hört talas om den.

Inte varit med om, men sett en på klinik. Vet inte vad det var för ras tyvärr, men den var inte en shettis, kan dock ha varit en shettiskorsning. (För shettisar kan väl inte 'växa över' så hemskt att de blir B-ponnyer?)

Vad är det för sjukdom? Har aldrig hört talas om den.

Saxat..
------------------------

Hyperlipemi – allvarligt men ovanligt
Författare: Anna Jansson, Forskarassistent vid institutet för husdjurens utfodring och vård, SLU
I sammandrag:
Hyperlipemi (för höga fettvärden i blodet) är ett mycket allvarligt sjukdomstillstånd där dödligheten ligger på över 60%. Detta en ovanlig sjukdom i Sverige men med ökad kunskap om dess bakgrund kan förmodligen fler fall undvikas. Hos hyperlipemiska hästar mobiliseras kroppens fettdepåer och koncentrationerna av bland annat triglycerider och fettsyror blir extremt höga i blodplasma. Kroppens organ infiltreras av dessa ämnen vilket kan leda till att t ex leverns kollapsar och hästen dör.

Symptom är nedstämdhet, fodervägran och grumlig blodplasma med ett mjölkaktigt utseende. Upprinnelsen verkar vara en negativ energibalans dvs att hästen inte får i sig tillräckligt med energi via fodret utan måste använda kroppsfett för sin försörjning.

Karakteristiska fall är överviktiga ponnyer som antingen är dräktiga eller ger di. Ponnyhästar har ett stort energibehov för framförallt digivning som ofta underskattas av hästägaren och är dessutom ponnyn överviktig så minimeras energigivan.

En annan faktor är att små hästar också oftare uppvisar insulinresistens (dvs oförmåga att använda hormonet insulin på ett effektivt sätt i socker och fettmetabolismen) - där ju insulin har betydelse för uttransporten av vissa fettmetaboliter från blodplasma. Hästarnas möjlighet att överleva är beroende av hur snabbt de kommer under veterinärbehandling.

------------------------------

AM

Tack för svaret. Har fortfarande aldrig hört talas om sjukdomen. Men den verkar inte vara så vanlig som tur är.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 091
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 379
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka