Hypotetisk ilands-fråga

tanten

Trådstartare
Jag har funderat en del på detta med reseersättningar i jobbet.
Mitt ex - som exempel. Vid något tillfälle jobbade han utanför stationeringsorten och tog ut reseersättning från stationeringsort till jobbort. Trots att resa hemifrån till jobborten inte var längre än till jobbet. Det var normalt att göra så på hans arbetsplats.

För egen del är jag för ögonblicket stationerad på en ort (D) 7 mil hemifrån. Fast jag är utlånad till en ort (B) en mil hemifrån.

Såhär. A=hemmet, B=jobbort 1, C= jobbort 2, D=stationeringsort.

A......B.........C................................D

För egen del anser jag det självklart att nu inte ska ta ut resa från stationeringsort D till jobbort B - jag har ju kortare resväg till jobbet.

Tidigare har jag varit statonerad vid C och jobbat vid D och då har jag tagit ut resa C-D.

Hur gör man på era jobb? Följer man logik, eller tar man ut resor man i praktiken inte gör?
 
Sv: Hypotetisk ilands-fråga

Vi har rätt att ta ut ersättning om vi åker med privat bil i tjänsten. Det är enligt reglerna dock meningen att vi bara ska redovisa allt som är längre än vår normala resväg till jobbet. Jag har 4 mil till jobbet så om jag kör 20 mil den dagen får jag bara begära ersättning för 12. Fast i realiteten så drar nog de flesta inte av den normala resvägen innan de skriver rapporten...
 
Sv: Hypotetisk ilands-fråga

Vi förväntas använda leasing-bilen vid resor i jobbet. Enstaka gånger är det flera personer som samtidigt behöver leasing-bilen och då ska den användas av den person som har längst körsträcka medan den som har kortare körsträcka får använda egen bil och då får reseersättning.

De flesta av oss har mycket kort väg till jobbet och får längre väg om vi ska någon annan stans.
De som får kortare resväg tar nog inte ut reseersättning, nej.
 
Sv: Hypotetisk ilands-fråga

Jag får ersättning från ordinarie arbetsplats till "den andra", har 1,5mil till ordinarie, har ca 7mil till "den andra" och ersätts med ca 6mil. "Tjänar" alltså ½mil per resa när jag är på annan ort... inte helt logiskt :)
 
Sv: Hypotetisk ilands-fråga

Jag har funderat en del på detta med reseersättningar i jobbet.
Mitt ex - som exempel. Vid något tillfälle jobbade han utanför stationeringsorten och tog ut reseersättning från stationeringsort till jobbort. Trots att resa hemifrån till jobborten inte var längre än till jobbet. Det var normalt att göra så på hans arbetsplats.

För egen del är jag för ögonblicket stationerad på en ort (D) 7 mil hemifrån. Fast jag är utlånad till en ort (B) en mil hemifrån.

Såhär. A=hemmet, B=jobbort 1, C= jobbort 2, D=stationeringsort.

A......B.........C................................D

För egen del anser jag det självklart att nu inte ska ta ut resa från stationeringsort D till jobbort B - jag har ju kortare resväg till jobbet.

Tidigare har jag varit statonerad vid C och jobbat vid D och då har jag tagit ut resa C-D.

Hur gör man på era jobb? Följer man logik, eller tar man ut resor man i praktiken inte gör?

I princip har du rätt till resor mellan stationeringsort och där du sen ska utföra arbetet. Däremot har jag svårt att tänka mig att du har rätt att få ersättning för resor du inte gjort.

Sen kan det av andra skäl få bra att få det utrett.. Är det en arbetsresa om du kör hemmifrån till där arbetet skall utföras, har du rätt att göra det i tjänsten.

En kollega till mig körde ihjäl sig för några år sen och det var en arbetsrättslig kantboll med stora konsekvenser för den överlevande och barnen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 962
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: emma74
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 290
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag blir ärligt talat lite deprimerad men samtidigt arg när jag läser kommentarerna om tjejen som studerade till frisör, jobbade och tog...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 264
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp