Hypotyreos

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Viva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 1 349

Bukefalos 30 år!

Plötsligt är jag sjuk, kronisk sjuk. Efter ett enkelt blodprov som jag antog skulle visa ingenting. För det är det jag fått höra alla år, att det är ingenting. Jag är trött för att jag är deprimerad. Jag har vant mig. Nu ska jag äta medicin resten av livet. Vilket jag visserligen redan gör, för depression. Men det kanske jag kan sluta med nu, om medicinen hjälper eller inte.

Det känns väldigt konstigt alltsammans, även om det inte är ett livshotande tillstånd. Kommer jag må bättre? Av någon anledning har jag svårt att tro det.

Har någon här erfarenhet? Märkte ni någon skillnad? Fick ni några biverkningar?

Jag gick med omedicinerad hypotyreos länge för att hälsocentralens läkare ansåg att de avvikande värdena var "tillfälliga" (i flera år) och att min fysiska trötthet berodde på depression. Sen såg en läkare på psykiatrin mina provsvar och hon var helt chockad över att jag inte fått medicin. Hon skrev ett skarpt brev till hälsocentralen om att min hypotyreos behöver behandlas och att provsvaren inte kan förklaras av depression.

Då fick jag levaxin och fysiskt blev jag som vanligt igen (mental trötthet har jag alltid haft problem med pga annan diagnos).

Tänker inte på att jag har hypotyreos alls, bara tar levaxinet varje dag. Inga biverkningar.
Jag har ätit Levaxin och Liothyronin många år. Tänker inte på det som en sjukdom. Mer som att borsta tänderna - det ska göras, pillret ska tas.

Medicineringen är enkel och komplikationsfri. Ett litet piller och så är man piggare.

Jag har ätit Levaxin och Liothyronin många år. Tänker inte på det som en sjukdom. Mer som att borsta tänderna - det ska göras, pillret ska tas.

Medicineringen är enkel och komplikationsfri. Ett litet piller och så är man piggare.
De ska tas 1 h innan frukost om man äter mat som innehåller kalcium och samma tidpunkt varje dag. Sen får de inte tas med de vitaminer jag också fått utskrivna så de ska tas med minst 4 timmars mellanrum. Så jag får ställa klockan, ta min tablett och sen somna om. Sen ställa larm på mina andra mediciner så jag inte glömmer dem eftersom jag är van att ta dem på morgonen.

Så ja, de ska göras men helt okomplicerat är det inte för mig och då bortser jag från biverkningarna från medicinen eftersom jag hoppas de är övergående och jag hoppas också jag blir piggare. Just nu känner jag ingen skillnad.

De ska tas 1 h innan frukost om man äter mat som innehåller kalcium och samma tidpunkt varje dag. Sen får de inte tas med de vitaminer jag också fått utskrivna så de ska tas med minst 4 timmars mellanrum. Så jag får ställa klockan, ta min tablett och sen somna om. Sen ställa larm på mina andra mediciner så jag inte glömmer dem eftersom jag är van att ta dem på morgonen.

Så ja, de ska göras men helt okomplicerat är det inte för mig och då bortser jag från biverkningarna från medicinen eftersom jag hoppas de är övergående och jag hoppas också jag blir piggare. Just nu känner jag ingen skillnad.

Om det "bara" är apotekspersonalen som givit dig de här förhållningsreglerna så skulle jag åtminstone kolla med läkaren innan du börjar avbryta sömn för att ta medicin osv. Chansen är stor att läkaren skulle tycka något annat i ämnet hitta ett långsiktigt fungerande sätt...

Jag äter levaxin sen över 10 år tillbaka och äter tabletten på kvällen innan jag går och lägger mig. Min läkare är helt med på det och säger att det viktigaste är att hitta en regelbunden rutin som fungerar långsiktigt för mig och ger möjlighet till rättvisande prover.

Såhär skriver sköldskörtelförbundet om tidpunkter för att ta Levaxin.
Det vanligaste är att ta Levaxin eller Euthyrox på morgonen. För bästa upptag rekommenderas att man tar tabletterna fastande, 30 minuter till en timme innan frukost och/eller kaffe. Men det går lika bra att ta medicinen på kvällen. Faktum är att det visat sig att upptaget av levotyroxin kan vara högre om tabletten tas 2-3 timmar efter kvällsmål jämfört med 30 minuter innan frukost. En del personer upplever dessutom att de sover bättre om de tar Levaxin eller Euthyrox på kvällen.

Man kan ta sin sköldkörtelmedicin på kvällen också, vilket har visat sig signifikant öka sköldkörtelhormonnivåerna jämfört om man tar medicinen på morgonen (dock ingen effekt på livskvaliteten, enligt denna studie). En del sover bättre om de tar medicinen på kvällen, medan andra upplever det omvända. Det är viktigt att man alltid gör likadant när man ska ta prover, så att dessa blir jämförbara.

Jag mår bra på levaxin men det tog tid. Har medicinerat i 10 år nu. Kroppen hade ju börjat stänga ner och även efter att värdena var ok så skulle ju saker o ting läka.
Jag slänger i mig tabletten när jag sätter på kaffebryggaren och brer mina mackor. Ibland kl 08, ibland 12 och allt däremellan. Jobbar ju knepiga tider. Däremot så ser jag till att inte ta vitaminer o tillskott samtidigt. Krom, mangan och vintertid d-vit märker jag skillnad med. Hann ju utveckla rejäl tinnitus och där har hörapparat gjort skillnad för trötthet o koncentrationsförmåga som ju blev lite skadad av den omedicinerade hypon.

Om det "bara" är apotekspersonalen som givit dig de här förhållningsreglerna så skulle jag åtminstone kolla med läkaren innan du börjar avbryta sömn för att ta medicin osv. Chansen är stor att läkaren skulle tycka något annat i ämnet hitta ett långsiktigt fungerande sätt...

Jag äter levaxin sen över 10 år tillbaka och äter tabletten på kvällen innan jag går och lägger mig. Min läkare är helt med på det och säger att det viktigaste är att hitta en regelbunden rutin som fungerar långsiktigt för mig och ger möjlighet till rättvisande prover.

Det vanligaste är att ta Levaxin eller Euthyrox på morgonen. För bästa upptag rekommenderas att man tar tabletterna fastande, 30 minuter till en timme innan frukost och/eller kaffe. Men det går lika bra att ta medicinen på kvällen. Faktum är att det visat sig att upptaget av levotyroxin kan vara högre om tabletten tas 2-3 timmar efter kvällsmål jämfört med 30 minuter innan frukost. En del personer upplever dessutom att de sover bättre om de tar Levaxin eller Euthyrox på kvällen.

Man kan ta sin sköldkörtelmedicin på kvällen också, vilket har visat sig signifikant öka sköldkörtelhormonnivåerna jämfört om man tar medicinen på morgonen (dock ingen effekt på livskvaliteten, enligt denna studie). En del sover bättre om de tar medicinen på kvällen, medan andra upplever det omvända. Det är viktigt att man alltid gör likadant när man ska ta prover, så att dessa blir jämförbara.
2-3 timmar efter kvällsmål? 😨 aldrig att jag skulle kunna gå å lägga om jag inte ätit närmre än så 🙈

Doseringen korras ju regelbundet så tänker att det borde ju stabiliseras iaf 🙈

Jag tar mina vitaminer å så innan sängen. Undantaget är järn efter blodgivning som blir när jag kommer ihåg det, men oftast på morgonen. Så levaxinet å minipillren är själv såsett till lunch.

Det är apotekspersonal, min läkare är inte särskilt pratsam samt att jag läst på Sköldkörtelförbundet samma som du citerade.

Men det kanske inte har någon betydelse när och hur man tar dem, bara man tar dem. Jag vet inte, jag vill bara att det ska bli bra. Jag funderade att ta dem på kvällen men då behöver jag ställa klockan på runt 1om jag ska vänta 2-3 timmar efter mat och det kändes sämre för sömnen.

2-3 timmar efter kvällsmål? 😨 aldrig att jag skulle kunna gå å lägga om jag inte ätit närmre än så 🙈

Doseringen korras ju regelbundet så tänker att det borde ju stabiliseras iaf 🙈

Jag tar mina vitaminer å så innan sängen. Undantaget är järn efter blodgivning som blir när jag kommer ihåg det, men oftast på morgonen. Så levaxinet å minipillren är själv såsett till lunch.

Ja alltså jag sitter inte och räknar timmar eller ens tänker på hur många timmar det har gått. Jag tar den innan jag går och lägger mig. Oftast har det gått 2 timmar sedan måltid men har det inte det så tar jag den ändå. Tänker inte på det.

Men jag tänker att ett förbund också behöver vara försiktiga med vad de rekommenderar. Har man stabila värden, mår bra och läkaren tycker att det funkar så är det väl gott så.

Jag mår bra på levaxin men det tog tid. Har medicinerat i 10 år nu. Kroppen hade ju börjat stänga ner och även efter att värdena var ok så skulle ju saker o ting läka.
Jag slänger i mig tabletten när jag sätter på kaffebryggaren och brer mina mackor. Ibland kl 08, ibland 12 och allt däremellan. Jobbar ju knepiga tider. Däremot så ser jag till att inte ta vitaminer o tillskott samtidigt. Krom, mangan och vintertid d-vit märker jag skillnad med. Hann ju utveckla rejäl tinnitus och där har hörapparat gjort skillnad för trötthet o koncentrationsförmåga som ju blev lite skadad av den omedicinerade hypon.
Jag fick D-vitamin utskrivet eftersom jag låg lite lågt, sen rekommenderade läkaren en multivitamin. Så de tar jag 4-5 timmar senare. Men jag jobbar också oregelbundet, äter olika tider.

För mig har det fungerat bra att ta levaxinet tillsammans med frukosten på morgonen (som ofta innehåller kalcium) och min vitamintablett. Men har man problem med att bli rätt inställd ska man såklart följa rekommendationerna. För mig räcker det, har aldrig på 18 år behövt ändra min dos (förutom under graviditet men det är ju pga den och inget annat).
Jag blev rätt snabbt piggare efter att jag fått diagnos och det har varit högst okomplicerat sedan dess. Ser det knappt som en sjukdom och har hänt flera gånger att jag glömt berätta för vårdpersonal att jag har hypotyreos eftersom det inte gör särskilt mycket avtryck i vardagen för just mig. Kollar värdena en gång per år via VC.

För mig har det fungerat bra att ta levaxinet tillsammans med frukosten på morgonen (som ofta innehåller kalcium) och min vitamintablett. Men har man problem med att bli rätt inställd ska man såklart följa rekommendationerna. För mig räcker det, har aldrig på 18 år behövt ändra min dos (förutom under graviditet men det är ju pga den och inget annat).
Jag blev rätt snabbt piggare efter att jag fått diagnos och det har varit högst okomplicerat sedan dess. Ser det knappt som en sjukdom och har hänt flera gånger att jag glömt berätta för vårdpersonal att jag har hypotyreos eftersom det inte gör särskilt mycket avtryck i vardagen för just mig. Kollar värdena en gång per år via VC.
Får väl se hur det fungerar framöver, ska ta nya prover om 3 veckor. Just nu mår jag sämre än innan, ännu tröttare och med huvudvärk och konstiga muskelryckningar vilket jag hoppas är övergående biverkningar.

Sticker in huvudet. Aldrig hört talas om att man måste äta det en speciell tid, har iofs något svagt minne av att min diabetesläkare sa något om att ta det tillsammans med med andra mediciner (kolesterol och blodtryckssänkande). Jag upplevde aldrig att det förändrade något men min läkare som var endokrinolog och diabetesläkare satte in det direkt jag var i gränslandet. Samma sak med blodtryckssänkande och kolesterol. Förebyggande var ledordet. Det jag verkligen behöver bli bättre på är att ta mitt d-vitamin (som är så lågt att jag får en hästdos utskriven på recept) och kalktabletter. Aldrig ens tänkt på att det kan klassas som kronisk sjukdom.

Nu tar jag tydligen för mycket levaxin så ska sänka dosen igen efter att långsamt ha trappat upp den.

Liknande trådar

• Ensam och ledsen
  • Hur jag tog mig ur ångest långsiktigt
  • Mamma
  • Ofrivillig ensamhet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn