Hyra släp, kostnad?

Ämelie

Trådstartare
Vad kostar det att hyra ett släp ungefär? Om det är ett rellativt nytt släp med boggie...

Sv: Hyra släp, kostnad?

Om du menar hästtransport(jaja vanliga släp oxå för den delen) så har det kostat från 250(kanske 2-3 h) upp till 500kr/dygn, många har paketpris per helg.

det vanligaste för en dag som jag sett är 250-300 kronor. Men de vi oftast hyr kostar 150, men det är för att vi känner henne=)

Jag hyrde ett på OK/Q8 vid granngården, det kostade runt 350 kr plus/minus 20 kr (kommer inte ihåg exakt) för 6 timmar. Jag skulle hyra av en kompis då hade det kostat runt hundralappen men pållen vägrade gå in då endast halva mellanväggen kunde flyttas åt sidan :mad:

Klart billigare att hyra av privatpersonen men det gör man ju oftast svart så det är väl inte så konstigt eg.

Hej.. Tänker oxå ställa en fråga här så slipper jag starta en ny tråd.. (hoppas det är ok)..

Jag ska flytta norröver i maj.. Undrar om någon känner till det här med "one way".. Har hört att det finns de som Hyr ut transport på tex en bensinmack så kan man lämna den på någon annan mack..

Det är en ganske lång tripp på 80 mil.. Så jag har börjat kika på eventuella rastplatser där hästen kan få komma ut o sträcka på benen..
Min pojkvän kommer ner o hämtar oss.. Men det känns ju onödigt att han ska kuska ner med en tom transport.. Alldeles för dyrt för plånboken.. Och det är onödiga avgaser för naturen..

Vi betalar 250 kr för ett Henra med boggie per dygn. Men jag kan ju inte påstå att jag gillar dom släpen. Tycker att dom e kass.

Hej.. Tänker oxå ställa en fråga här så slipper jag starta en ny tråd.. (hoppas det är ok)..

Jag ska flytta norröver i maj.. Undrar om någon känner till det här med "one way".. Har hört att det finns de som Hyr ut transport på tex en bensinmack så kan man lämna den på någon annan mack..

Det är en ganske lång tripp på 80 mil.. Så jag har börjat kika på eventuella rastplatser där hästen kan få komma ut o sträcka på benen..
Min pojkvän kommer ner o hämtar oss.. Men det känns ju onödigt att han ska kuska ner med en tom transport.. Alldeles för dyrt för plånboken.. Och det är onödiga avgaser för naturen..

Det finns bara för vanliga släp. Jag har inte hittat hästtransporter iaf. Sen tycker jag inte att det är snällt mot hästen att köra den i 80 mil utan övernattning. Ta en lastbil för 2500-3000kr ist.

Vi betalar 250 kr för ett Henra med boggie per dygn. Men jag kan ju inte påstå att jag gillar dom släpen. Tycker att dom e kass.

Bara lite nyfiken på varför du inte gillar de släpen? Har varit lite inna på att skaffa ett...

Om du hyr på en mack häromkring så kostar det ca 400 kr.

Jag har ett Umesläp, boggi-98 med fronturlastning.
Jag tar 400kr/dygn (kan ge rabatt vid längre hyrtid)

Då är mitt släp försäkrat och även godkänd som hästtransport av djurskyddet/Jordbruksverket.

Det finns bara för vanliga släp. Jag har inte hittat hästtransporter iaf. Sen tycker jag inte att det är snällt mot hästen att köra den i 80 mil utan övernattning. Ta en lastbil för 2500-3000kr ist.

vi har pratat om övernattning.. mor ska se över ställen.. Men jag vill inte skicka henne med lastbil igen.. har gjort det tidigare då vi flyttade ner..
Vi har även skickat hästar tidigare med lastbil.. vid 5 olika tillfällen.. Och visst har det gått bra.. jag hhar inte varit missnöjd.. Men då jag ändå ska flytta upp och min pojkvän ska hela vägen ner för att hämta mej, så tar vi hästen själva på samma resa när vi åker upp..

Senast ändrad:

Tänk då på att hästen står avsevärt mycket sämre i en transport än i en lastbil. Mer rörelse, mer spänning hästkroppen då ljud går igenom på ett helt annat sätt.

Här på gården för de inackorderade kostar det 50 kr/halvdag och 100 kr/heldag ;) Annars vet jag inte så noga på en mack etc, men gissar på att det är betydligt dyrare.

Min fråga gällde "one way".. Tror folk missuppfattat det.. Jag har redan bestämt att jag tänker ta hästen själv med min pojkvän.. Att folk tycker det ena o det andra är okey.. Men jag är fast med mitt beslut.. Då vi redan räknat ut att vi kommer undan billigast så här.. Sen gillar jag inte att lämna bort min häst..
Jag har många släktinar på vägen som jag funderar på att stanna hos.. SÅ det är inte nåt problem..
Det finns oxå bommul att stoppa i hennes öron för att minska bullret från vägarna.:cool:

Av en grannbonde vi köpte hösilage av betalar jag 100 kr och har det så många timmar jag behöver. Det är ett boggie med frontutlasning.

På macken hyr jag ett vanligt enkelt för 177 kr i 6 h, 300 kr för 1 dygn tror jag

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 435
Senast: Nota
·
Fordon Det verkar som att jag måste köpa en annan bil för min får mer och mer fel som kostar pengar och frustration. Jag är en småbilsförare... 2
Svar
23
· Visningar
777
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en... 2
Svar
32
· Visningar
781
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
813
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka