Bukefalos 28 år!

Hyra stall plats, rättigheter

Nu ger jag upp denna tråd.. för den ger mig inge fakta utan bara en massa saker som folk tror sig veta..
Tycker frågan är otroligt intressant inte för den berör mig alls men för att det är bra att veta vad det innebär.. lite mer allmännbildad helt enkelt=)

Så jag kommer ist ta kontakt med en advokat som får svara på mina frågor=)
 
Men suck.. besittningsrätt är INTE samma sak som du STÅTT i ett stall i 9 månader redan..
Kan ha stårr i 3 eller 103 månader..


....
Du skriver så oerhört mycket smörja.

Det blir besittningsrätt för lokal efter 9 månader enligt lagen.
Lagen som styr hyresförhållanden är mycket stark och gäller i många fall oavsett vad man skriver i ett kontrakt.

Besittningsrätten för lokal är dock indirekt.
Hyresgästen har inte rätt att sitta kvar vid en uppsägning men kan kräva skadestånd för en eventuell ekonomisk skada som uppsägningen kan medföra.

Jag tycker att du skall sluta upp med att skriva så mycket dumheter här på Bukefalos.
Du har nu hållit på med det i över 10 år och det börjar att bli oerhört tjatigt med det ena dummare påståendet efter det andra.
Försök att skärpa dig och skriva litet mindre dynga.
 
Eller kan man säga upp en hyresgäst med besittningsrätt som inte har betalat stallhyran eller missköter sig på andra sätt?
okunnigt folk?
Om de inte betalar så upphör ju hyresförhållandet.
Och om de missköter sig så att det blir störande kan man säga upp dem.
Det gäller även bostäder.
 
Nu ger jag upp denna tråd.. för den ger mig inge fakta utan bara en massa saker som folk tror sig veta..
Tycker frågan är otroligt intressant inte för den berör mig alls men för att det är bra att veta vad det innebär.. lite mer allmännbildad helt enkelt=)

Så jag kommer ist ta kontakt med en advokat som får svara på mina frågor=)

Fast när det gäller @Inte_Ung så är det ju fakta.
 
Nu ger jag upp denna tråd.. för den ger mig inge fakta utan bara en massa saker som folk tror sig veta..
Tycker frågan är otroligt intressant inte för den berör mig alls men för att det är bra att veta vad det innebär.. lite mer allmännbildad helt enkelt=)

Så jag kommer ist ta kontakt med en advokat som får svara på mina frågor=)

Du har ju hur mycket fakta som helst. Om du gör dig vän med en funktion som heter google så kan du dessutom vederlägga dessa fakta på andra ställen runtom på nätet, om du betvivlar korrektheten i påståendena.

Men du har nog rätt, det är nog lättare för dig att få förklarat av en jurist (jag vet inte om det behöver vara en advokat). Lagtolkningen i det här fallet är däremot inte särskilt avancerad. Du kommer långt bara genom sökning och läsa innantill.
 
Nu ger jag upp denna tråd.. för den ger mig inge fakta utan bara en massa saker som folk tror sig veta..
Tycker frågan är otroligt intressant inte för den berör mig alls men för att det är bra att veta vad det innebär.. lite mer allmännbildad helt enkelt=)

Så jag kommer ist ta kontakt med en advokat som får svara på mina frågor=)
Va bra, då kan då återkomma och bekräfta att I_U med flera har rätt :)
 
Nu ger jag upp denna tråd.. för den ger mig inge fakta utan bara en massa saker som folk tror sig veta..
Tycker frågan är otroligt intressant inte för den berör mig alls men för att det är bra att veta vad det innebär.. lite mer allmännbildad helt enkelt=)

Så jag kommer ist ta kontakt med en advokat som får svara på mina frågor=)
Lite mer allmänt så innebär begreppet besittningsrätt ett skydd för den som under en längre tid hyr en bostad eller lokal/lagerplats.
Skyddet gäller då bl a när fastigheten någon hyr i säljs och är till för att den som hyr och sköter sig inte ska kunna bli uppsagd bara för det.

Så har man ett avtal på en stallplats som lyder under hyreslagstiftningen och har uppnått besittningsrätt på platsen är det inte bara för en ny ägare att "slänga ut " hyresgästen för att man själv vill ha den.
Finns en del olika regler så det beror lite på varför den nya ägaren vill komma åt platsen.
 
Så har man ett avtal på en stallplats som lyder under hyreslagstiftningen och har uppnått besittningsrätt på platsen är det inte bara för en ny ägare att "slänga ut " hyresgästen för att man själv vill ha den.
Finns en del olika regler så det beror lite på varför den nya ägaren vill komma åt platsen.

Liten fråga bra, kanske inte nödvändigtvis till just dig @Masse, men du verkar ju ha lite koll

Om hyresvärden har ett kontrakt gjort av advokat/jurist som är juridiskt bindande och där hyresgästen skrivit på där det står att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen när den helst behagar med 3 månades uppsägning, gäller det då inte iallafall om hyresgästen hyrt i mer än 9 månader?
 
Liten fråga bra, kanske inte nödvändigtvis till just dig @Masse, men du verkar ju ha lite koll

Om hyresvärden har ett kontrakt gjort av advokat/jurist som är juridiskt bindande och där hyresgästen skrivit på där det står att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen när den helst behagar med 3 månades uppsägning, gäller det då inte iallafall om hyresgästen hyrt i mer än 9 månader?
Har det varit en klok jurist har man avtalat bort besittningsrätten.
 
Liten fråga bra, kanske inte nödvändigtvis till just dig @Masse, men du verkar ju ha lite koll

Om hyresvärden har ett kontrakt gjort av advokat/jurist som är juridiskt bindande och där hyresgästen skrivit på där det står att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen när den helst behagar med 3 månades uppsägning, gäller det då inte iallafall om hyresgästen hyrt i mer än 9 månader?
Liten fråga bra, kanske inte nödvändigtvis till just dig @Masse, men du verkar ju ha lite koll

Om hyresvärden har ett kontrakt gjort av advokat/jurist som är juridiskt bindande och där hyresgästen skrivit på där det står att hyresvärden har rätt att säga upp hyresgästen när den helst behagar med 3 månades uppsägning, gäller det då inte iallafall om hyresgästen hyrt i mer än 9 månader?
Det beror på vad som ingår i avtalet d v s om det blir ett avtal för uppstallning eller om det hamnar i hyreslagen. För besittningsrätten är tvingande vilket innebär att även om det finns ett skrivet ett avtal som tar bort det gäller det inte. Precis som med konsumentköplagen innebär hyreslagen att man mycket väl kan skriva avtal om allt men att det inte gäller om det är till nackdel för köpare eller hyrestagare.
 
Det beror på vad som ingår i avtalet d v s om det blir ett avtal för uppstallning eller om det hamnar i hyreslagen. För besittningsrätten är tvingande vilket innebär att även om det finns ett skrivet ett avtal som tar bort det gäller det inte. Precis som med konsumentköplagen innebär hyreslagen att man mycket väl kan skriva avtal om allt men att det inte gäller om det är till nackdel för köpare eller hyrestagare.
Tack för svaret, ska läsa på lite extra om detta. Är väldigt intressant faktiskt och man inser hur dåligt informerad man är ibland
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
951
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp