Hyra ut i andra hand

Hagens_Zorba

Trådstartare
Har två saker jag tycker är lite oklara:

1. Uppsägningstid. Om jag hyr ut 6 månader.
Så kan jag inte säga upp avtalet efter en månad och att hyresgästen flyttar ut 3 månader senare om det skulle hända nåt i mitt liv? Men hyresgästen får säga upp avtalet när som med 3 mån uppsägningstid? Det gäller BR om det är nån skillnad. Eller kan man ha 3 mån ömsesidig uppsägningstid från start sas?

2. Vi ska antagligen skriva kontrakt på lördag, men hyrestiden börjar gälla från och med januari. När ska jag kräva första betalningen? Jobbigt om det blir sista december å människan inte betalar för att han kanske hittat nåt annat, ändrat sig etc?

Men samtidigt kan jag förstå att det är jobbigt för hyresgästen att betala första hyran nu utan att ha nån säkerhet. Nyckel får han ju när det är tillträde.
Hur skulle ni göra?
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Ha tre månaders uppsägningstid och ett slutdatum. Alltså måste hyresgästen inte säga upp boendet för det tar automatiskt slut när ni skrivit. "Standar" är att man betalar senast den sista månaden innan. Så om hyresgästen flyttar in i januari ska du ha pengarna senast sista december. Dessutom är det inte utan säkerhet, ni har skrivit ett avtal. Vill du jävlas är en nyckel inte mycket till säkerhet ;)
 
Sv: Hyra ut i andra hand

1. Det stämmer att du inte kan säga upp i förtid om du hyr ut under en bestämd tid, givet att det inte är frågan om något allvarligt avtalsbrott från hyresgästens sidan (t.ex. att personen inte betalar hyran till dig eller orsakar störningar). Däremot kan du välja att hyra ut på obestämd tid. Minimitiden för uppsägningstid är då tre månader för dig och en månad för hyresgästen. Du kan i kontraktet skriva in en ömsesidig uppsägningstid om tre månader.

2. Du kan välja att begära förskottshyra eller deposition. Det senare är dessutom en bra försäkring för dig om skador utöver normalt slitage skulle uppstå.

Jag skulle begära en depositionsavgift.

Sedan vill jag tipsa dig om att komma ihåg att avtala bort besittningsskyddet på lägenheten. Det finns särskilda blanketter för det.
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Ha tre månaders uppsägningstid och ett slutdatum. Alltså måste hyresgästen inte säga upp boendet för det tar automatiskt slut när ni skrivit.

Med ett sådant avtal får hyresgästen i praktiken en månads uppsägningstid, så det hjälper inte TS.
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Tack för dina svar, men 2 år kommer jag definitivt inte hyra ut så ang besittningsrätten är det lugnt.

Depositionsavgift har vi absolut, men den brukar ju komma med första hyran = senast sista dec. Eller kanske han kan betala den nu och första hyran sista dec?
Men ur hans synvinkel kan han ju bli blåst på de pengar ändå..
Eller ska man bara lita på att han inte ändrar sig? Han verkar VÄLDIGT seriös.

Oki vi kanske kan skriva in obestämd tid då!
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Jag menar att sådana avtal har väl inte visats hålla i rätten i de fall det blir en riktig tvist av det? Att många tror att det går att avtala bort och känner en falsk trygghet i diverse avtal, men när det kommer till kritan håller det inte i lagstiftningen och rättspraxis.
 
Sv: Hyra ut i andra hand

Angående uppsägningen så gäller http://www.hyresnamnden.se/Amnesomr...ser-enligt-lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad/ eftersom det är en bostadsrätt. Därmed har hyresgästen inget besittningsskydd.

Närmare bestämt följande regler:
Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på obestämd tid (tillsvidareavtal)?
Om inte parterna har avtalat att uppsägningstiden ska vara längre, kan hyresvärden säga upp ett tillsvidareavtal till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån.


Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på bestämd tid, till exempel på ett år?
Ett tidsbestämt hyresavtal upphör utan uppsägning vid hyrestidens utgång. Om parterna ändå har avtalat uppsägningstid måste hyresvärden säga upp avtalet om han eller hon vill att det ska upphöra. Uppsägningstiden blir då tre månader även om parterna skulle ha avtalat kortare uppsägningstid. Hyresgästen däremot behöver inte säga upp avtalet för att ha rätt att flytta vid kontraktstidens utgång.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd förvarnade mig om att hyran skulle höjas pga elpriserna. El ingår i min hyra. Det gjorde hen i januari. Fortfarande har...
Svar
19
· Visningar
1 487
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 865
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp