Hyra ut garageplats

Då förstår jag överhuvudtaget inte problemet?? :confused::confused::confused:

För att vi kanske köper bil om sex månader? Eller 7,8,9,10? Eller om ett år. Det beror på när vi känner att vi behöver bil igen. Behöver vi bil igen inom ett år så måste vi ju ha en garageplats.
 
Om det nu är ett taggat garage så kan det väl bli lite av en ansvars och säkerhetsfråga att släppa in folk där. Blir en lite annan ansvarssituation och man tänker väl i slutändan att om det nu inte är kö till platserna så kan väl personen bara ordna sin egna plats?

Fast det hade bara varit aktuellt att hyra ut till någon av grannarna, som redan har tagg. Inte till någon random på gatan.
 
De kan väl lika gärna hyra plats direkt då?

Finns inga tomma platser, men ingen kö heller enligt hyresvärd iaf. Tänkte mest hyra ut den för typ halva priset eftersom det är tillfälligt. Jag tycker oavsett att det är extremt dåligt av hyresvärden, vi betalar ca 15000 i månaden för lägenhet och garage och de har noll servicekänsla i alla avseenden.
 
Jag jobbar på ett fastighetsbolag. Vi tillåter inte andrahandsuthyrning av garage av den enkla anledningen att vi har svårt att hålla reda på vem som har tillgång till garaget. Speciellt svårt blir det om garaget är låst och det då ska hållas kolla på nycklar eller taggar.

Vi har även svårare att få tag på andrahandshyresgästen vid exempelvis information till hyrestagarna.

Likväl som med andrahandsuthyrning vid bostad har vi möjlighet att neka andrahandsuthyrning för bilplats, förråd, lokal.

Vi som hyresvärd har ansvar för att ha ordning på vem som vistas i våra fastigheter.

Ping @BernT

Mvh Mikaela
 
Jag jobbar på ett fastighetsbolag. Vi tillåter inte andrahandsuthyrning av garage av den enkla anledningen att vi har svårt att hålla reda på vem som har tillgång till garaget. Speciellt svårt blir det om garaget är låst och det då ska hållas kolla på nycklar eller taggar.

Vi har även svårare att få tag på andrahandshyresgästen vid exempelvis information till hyrestagarna.

Likväl som med andrahandsuthyrning vid bostad har vi möjlighet att neka andrahandsuthyrning för bilplats, förråd, lokal.

Vi som hyresvärd har ansvar för att ha ordning på vem som vistas i våra fastigheter.

Ping @BernT

Mvh Mikaela

Fast alla som bor i husen kommer ju ner i garaget oavsett bil eller inte så det känns ju som ett icke-argument.
 
Jobbigt.

Det finns ingen i huset som är i behov av en extraplats och kan tänka sig att skjuta in lite pengar för det? Tänker om någon har 2 bilar.

Har tyvärr inga bra råd att ge. Hoppas det löser sig
 
I min BRF står det såhär ang. att hyra ut garageplatser/p-platser:

Parkeringsplatsen du hyr skall nyttjas av ditt hushåll och får inte hyras ut i andra hand eller lånas ut. Saknar hushållet eget behov av platsen skall den återlämnas till kön för att hyras ut till nästa i kön.
 
Jag ser ingen anledning till att hyresvärden ska godkänna ett andrahandsavtal mellan dig och en granne? Det finns inga fördelar med det. Som sagt blir det svårare för hyresvärden att hålla koll på andrahandsavtal. De ska ju självklart skickas in till hyresvärden och registreras.

Hyr ni till någon extern så gäller ju det jag skrev ovan.

Mvh Miks
 
Jag ser ingen anledning till att hyresvärden ska godkänna ett andrahandsavtal mellan dig och en granne? Det finns inga fördelar med det. Som sagt blir det svårare för hyresvärden att hålla koll på andrahandsavtal. De ska ju självklart skickas in till hyresvärden och registreras.

Hyr ni till någon extern så gäller ju det jag skrev ovan.

Mvh Miks

Fast det blir ju isåfall lika svårt för hyresvärden om jag låter en granne använda min parkering fast jag betalar den (om jag nu kände för att va generös), då vet de ändå inte vilka bilar eller personer som vistas i garaget. För platsen är inte knuten till ngt regnr. Det känns mest som att de bara inte vill. De låter hellre platsen stå tom och inbringa noll istället för att låta den hyras ut i andrahand. Känns smart, verkligen.
 
Kan ju finnas någon som har bilen någon annanstans för de tycker det är dyrt. Om de då kan hyra min för tex halva priset så hade de kanske nappat.
Men då måste de ju säga upp sin vanliga plats, med uppsägningstid och där det kanske är flera månaders kö för att få tillbaka den, och riskera att bli uppsagd med kort varsel (1 månad?) av dig för du kanske köper bil om 7, 8, 9 mån? Det låter ju inte jättelockande.
 
Men då måste de ju säga upp sin vanliga plats, med uppsägningstid och där det kanske är flera månaders kö för att få tillbaka den, och riskera att bli uppsagd med kort varsel (1 månad?) av dig för du kanske köper bil om 7, 8, 9 mån? Det låter ju inte jättelockande.

Fast de kanske har den på gatan/gratis hos mormor/gratis på jobbet 2 km bort osv. Finns ju massa olika alternativ herregud.
 
Fast det blir ju isåfall lika svårt för hyresvärden om jag låter en granne använda min parkering fast jag betalar den (om jag nu kände för att va generös), då vet de ändå inte vilka bilar eller personer som vistas i garaget. För platsen är inte knuten till ngt regnr. Det känns mest som att de bara inte vill. De låter hellre platsen stå tom och inbringa noll istället för att låta den hyras ut i andrahand. Känns smart, verkligen.
Nja, låna ut platsen kan vara ok. Om det tex är vid enstaka tillfällen. Att ”permanent” ”låna” ut sin plats längre tid kan vara fog för uppsägning. Sen är det såklart svårt från hyresvärdens sida att upptäcka detta.

Ja vi tar hellre en vakanskostnad istället för att godkänna ett andrahandsavtal.

Du får ju tänka från andra hållet; whats in it for them?

Mvh Miks
 
Nja, låna ut platsen kan vara ok. Om det tex är vid enstaka tillfällen. Att ”permanent” ”låna” ut sin plats längre tid kan vara fog för uppsägning. Sen är det såklart svårt från hyresvärdens sida att upptäcka detta.

Ja vi tar hellre en vakanskostnad istället för att godkänna ett andrahandsavtal.

Du får ju tänka från andra hållet; whats in it for them?

Mvh Miks

Ja whats in it for them? En inkomst på 18000/årligen. Det räcker väl?
 
Det man kan konstatera är väl att du har inte rätt att få hyra ut i andrahand utan måste få godkännande av värden som inte vill. Det är väl inte så mycket mer efter det utöver att du får försöka att få värden att ändra sig.
 
Det man kan konstatera är väl att du har inte rätt att få hyra ut i andrahand utan måste få godkännande av värden som inte vill. Det är väl inte så mycket mer efter det utöver att du får försöka att få värden att ändra sig.

Ja fast jag får ju fortfarande tycka att det är otroligt fånigt. Det är en garageplats liksom, en tom golvyta med streck runt. Lägenhet kan jag förstå men inte garage alls faktiskt. Tycker det är extremt löjligt.
 
Men om pla
Ja whats in it for them? En inkomst på 18000/årligen. Det räcker väl?
Men om platsen är så pass attraktiv att du potentiellt sett skulle kunna hyra ut den i andra hand så är det ju en bättre affär för hyresvärden att själv hyra ut den. Dessutom blir ju problemet aktuellt först om du säger upp din plats. Troligtvis har du uppsägningstid och under den tiden har hyresvärden på sig att hitta en ny hyresgäst.

Att det inte finns kö innebär inte att platsen inte är uthyrningsbar. I vissa områden välkomnar vi även uppsägningar. Vi vill i vissa fall generera churn för att få upp hyresnivåer eller skriva om avtal.

För ”mig” som hyresvärd finns inga fördelar att tillåta en andrahandsuthyrning. Det gör ”jag” bara om jag vill vara snäll.

Mvh Miks
 
Men om pla

Men om platsen är så pass attraktiv att du potentiellt sett skulle kunna hyra ut den i andra hand så är det ju en bättre affär för hyresvärden att själv hyra ut den. Dessutom blir ju problemet aktuellt först om du säger upp din plats. Troligtvis har du uppsägningstid och under den tiden har hyresvärden på sig att hitta en ny hyresgäst.

Att det inte finns kö innebär inte att platsen inte är uthyrningsbar. I vissa områden välkomnar vi även uppsägningar. Vi vill i vissa fall generera churn för att få upp hyresnivåer eller skriva om avtal.

För ”mig” som hyresvärd finns inga fördelar att tillåta en andrahandsuthyrning. Det gör ”jag” bara om jag vill vara snäll.

Mvh Miks

Ja hyra ut den för en tredjedel eller halva priset går säkert. För hela kostnaden, inte en chans.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 052
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp