Hyra ut vårt hus

Är barnen alltså helt ok med att andra ska leka med deras grejer. Jag hade dött om jag kommit hem från semestern som liten och någon hade klippt håret av mina barbies eller skrotat mina leksaksbilar?
 
Är barnen alltså helt ok med att andra ska leka med deras grejer. Jag hade dött om jag kommit hem från semestern som liten och någon hade klippt håret av mina barbies eller skrotat mina leksaksbilar?
:D

Stora sonen är rätt cool faktiskt. Han får plocka bort sånt han är rädd om men resten blir kvar framme. Lego och playmobil är ju i princip oförstörbart :)

Dottern är bara ett år så hon märker inte om någon annan tuggat på hennes grejer.

Just leksakerna oroar mej minst faktiskt. Ganska lätta och billiga att ersätta. Det finns andra betydligt mer kostsamma saker som känns jobbiga att låna ut.

Avtalet är by the way skrivet. Väldigt odramatiskt. Hela huset kommer att fotas och filmas innan de flyttar in. Det tyckte de var det bästa. Förutom att det känns jobbigt att någon ska bo hemma hos oss så känns det bra att huset är bebott under inbrottens blomstermånader!

Mvh Miks
 
Ev att vi kan komma överens om att bastun kan vara ett sånt rum.
Jag skulle avråda att ställa saker i bastun. Det finns hus som börjat brinna för att någon råkat få på bastun när det varit saker förvarande där inne. Förvara endast där om det går att stänga av så det verkligen inte går att få på bastun av misstag.
 
Jag skulle avråda att ställa saker i bastun. Det finns hus som börjat brinna för att någon råkat få på bastun när det varit saker förvarande där inne. Förvara endast där om det går att stänga av så det verkligen inte går att få på bastun av misstag.
:up: Tack för omtanken! Bastuaggregatet är sedan ett par veckor till och med borttaget. Finns heller ingen bastudörr! Vi använder bastun som klädkammare och garderob (som typ 80% av alla bastuinnehavare ;))

Mvh Miks
 
@Miks hur har ni löst det med abonnemang som ni har? T.ex. internet, tv, el o.s.v.? För att vara säker på att det blir betalt och att ni inte åker på någon skit så brukar man rekommendera att de som hyr får teckna egna abonnemang. Nu så är det ju en kort period och har ni det på autogiro blir det ju automatiskt betalt. Men de ska ju i så fall betala er under tiden och det är bra att skriva in i kontraktet vilka abonnemang det gäller och vilka summor som gäller.

Nu såg jag att du skrivit i trådstarten att allt ingår men kanske ändå bra att specificera summor o.s.v. för detta i kontraktet och hur stor del av hyran som utgör el, internet o.s.v.
 
@Miks hur har ni löst det med abonnemang som ni har? T.ex. internet, tv, el o.s.v.? För att vara säker på att det blir betalt och att ni inte åker på någon skit så brukar man rekommendera att de som hyr får teckna egna abonnemang. Nu så är det ju en kort period och har ni det på autogiro blir det ju automatiskt betalt. Men de ska ju i så fall betala er under tiden och det är bra att skriva in i kontraktet vilka abonnemang det gäller och vilka summor som gäller.

Nu såg jag att du skrivit i trådstarten att allt ingår men kanske ändå bra att specificera summor o.s.v. för detta i kontraktet och hur stor del av hyran som utgör el, internet o.s.v.
Tack!
Ja hade det varit en längre period det gällde hade jag definitivt velat att de tecknade egna abonnemang. Nu har vi gjort så att hyressumman täcker alla sådana kostnader. De får tv, bredband, el, vatten och avlopp, sophämtning. Det enda som står inskrivet i avtalet är att om de brukar mer el än en viss summa får de betala överskjutande belopp. Det är en summa framräknad från våra elräkningar de 5 senaste åren för månaderna jan, feb, mars. Det ger incitament för dom att inte brassa på 27 grader inomhus. :)

Varför behöver man specificera hur stor det som utgör vad?

Vi "tjänar" i princip ingenting på uthyrningen. Summan de betalar är ungefär de kostnader vi har på huset inkl lån och amortering. Det är mer att huset ger oss plus minus noll på kontot under tiden vi är borta och det är ju roligare. Sen är det framförallt inbrottsrisken som minskar.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 257
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 203
Senast: Mineur
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 466
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Jag kommer eventuellt flytta utomlands i april-maj om allt går som det ska. Jag har en bostadsrätt som jag då tänkte hyra ut. Att man...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp