Bukefalos 28 år!

Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

A

Alba

Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar.
Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF

Det som jag har problem med är hur jag ska reglera priset på foder och strö.

De fasta kostnaderna för stallet varierar inte speciellt mycket så den delen är ju inga bekymmer.
Men jag liksom många andra har inte mark nog för att producera eget foder utan måste köpa in allt. Det betyder att efter en dålig sommar blir priset på foder ganska högt.
Det samma gäller spånet, hos oss har inte priserna gått upp något i vinter (tack och lov!) men i andra delar av landet har man fördubblat utgifterna för strö.

Hur gör jag bäst i avtalet för att gardera mig mot dessa svängningar i pris?
Det är ju dumt att sätta en fast stallhyra och sedan stiger priserna. Har ju ingen lust att betala för andras hästar!

Funderar på om det är enklast att göra som förut jag gjort innan, att bara ha en kallhyra i kontraktet och att mina inackorderade sedan kan köpa strö och hö av mig. Då kan jag ju korrigera priset under vintern om det skulle behövas.

Hur har ni gjort?
Kanske finns det någon annan smart lösning som jag inte tänkt på?

Hur har ni gjort med hyreshöjningar? Går det att skriva till någon rad om att en hyreshöjning aviseras ex 2 månader i förväg (så lång tid som uppsägningstiden är så de som inte vill ha en högre hyra kan säga upp sig och flytta)?
 
Sv: Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

Jag hade nog gjort som du är inne på; haft foder till försäljning. MEN kom ihåg att fundera på hur du vill göra med de som önskar köpa in själva. Får de eller får de inte? Får de köpa in eget kraftfoder, men måste köpa grovfoder av dig?

Det handlar ju dels om att du måste ha plats att lagra andras foder (på deras eget ansvar) men också att du ska kunna beräkna och beställa rätt mängder för säsongen.

Hyreshöjning bör aviseras lika långt iförväg som uppsägningstiden sträcker sig.
 
Sv: Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

Jag knåpade ihop ett eget kontrakt med LRFs kontrakt som grund mall.
Jag tar kallhyra och vill de köpa strö och grovfoder av mig så är det ok, annars får de fixa den biten själva. Knorrar de om dålig kvalité så får de ordna med omaket att själva transportera hem maten och spånet.
Så längen jag har hö/ensilage över, så kan jag serva med det, sen får de jaga egen mat.
Min man kör lastbil så strö kör vi lätt hem själva. Den rabatten vi får vid köp av helpall behåller jag själv, så jag tar samma pris som om de själva hade åkt till Lantmännen o handlat.
I slutet av månaden summeras antal balar de använt av strö och jag lägger det på räkningen.
Kraftfoder vill alla ha olika så det får de oxå ordna själva.
 
Sv: Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

Skriv in i kontaktet att du som stallägare reserverar dig mot prishöjningar som sker på marknaden och att stallhyran mot detta kan komma att höjas. Och med uppsägningstiden som marginal.

Att skriva in ovanstående i kontraktet, oavsett om man delar upp hyran på kallhyran och foder/strö eller har allt i ett klumppris, är ett måste tycker jag. Sparar mycket energi och diskussionstimmar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

Ni som har inhyrda som köper in eget hö, hur gör ni i hagarna? går alla hästar i olika hagar? man kan ju inte direkt säga åt hästen vilken hög hö i hagen den ska äta utav.

Jag har oxå funderat kring detta, men här går alla hästar i samma hage och om någon utav de inhyrda köper in ett hö utav dålig lvalite så äter ju den hästen utav de andra hästarnas hö först och sen får de andra hästarna äta utav det dåliga höt när det andra är slut?
 
Sv: Hyreskontrakt, priser på foder och strö?

I stallet jag stod i under vinterna hade vi olika hästar, olika sorters hö och alla gav olika mängd efter behovet.
Nu käkade ju pållarna precis som de ville, olika mängd och ur olika högar. Det jämnar väl ut sig i längden resonerade vi.
Vi kom bra överens i stallet o det gjorde även hästarna i hagen.
Värre var väl att min smällfeta ponny åt upp storhästarnas kvot när de tröttnat på att tugga en stund :crazy:.
Vi får väl förmoda att ingen köper hö med dålig kvalité medvetet åt sin häst.
Själv köpte jag oanalyserat hö som jag själv skickade in på analys. Resultatet var ett dåligt hö med lågt proteinvärde (suck).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 620
Senast: TinyWiny
·
Anläggning ja, ni som har eget stall och hyr ut en del boxar; vad har ni i kallhyra? vad kostar strö hos er? vad kostar grovfoder hos er...
Svar
12
· Visningar
3 055
Senast: jonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp