hyreslägenheter

astronaut

Trådstartare
Har en undran; hur mycket får man göra om i sin lägenhet?
Får man tapetsera om lägenheten, måla om de äckligt blekgula plankorna i köket eller rent av sätta kakel istället för plankorna som är där nu?

Eller måste man alltid ha hyrerättens medgivande?
 
Sv: hyreslägenheter

Det är nog alltid bäst att prata med hyresvärden först, så att man inte får en obehaglig överraskning. Vanligtvis får man inte ändra något som ändrar planritningen så att säga. Man kan alltså inte slå ut en vägg, ersätta en dörr med ett valv eller liknande. Tapetsera om kan man göra om det blir fackmannamässigt gjort och följer "allmän god smak" eller hur man ska uttrycka det, så det borde vara lugnt att måla om i ditt fall. Dock kanske du faktiskt kan få det gjort av hyresvärden om det är i dåligt skick som det är nu?
 
Sv: hyreslägenheter

Nje, dåligt skick är det inte. Ville bara ha en förändring, slå bort säggar o.s.v går inte, då blir toaletten antagligen i köket, i hallen eller i vardagsrummet/sovrummet. :D

Men kan försöka få dom o byta golv i köket, det är en del som är borta, men när jag flyttade hit sa dom:
"Att vi byter inte golv eller väggar då detta ändå är i ett bra skick. Finns de som är värre". När hon sa det muntligt, så kanske det fortfarande gäller och de inte tänker byta?
 
Sv: hyreslägenheter

Nej, jag förstår att du inte hade tänkt slå ut en vägg. Skrev bara lite allmänt om vad som gäller hos min hyresvärd ifall det kunde vara till någon hjälp. Min poäng var att småsaker som tapeter m.m. är helt okej att fixa själv (om det blir bra gjort). Jag tror till och med att man kan fixa nytt golv om man vill.. Större förändringar är lite kinkigare!

Om nu golvet i köket är trasigt tycker jag att du ska be att få se besiktningspapper. Det låter som ett ganska onormalt slitage som borde åtgärdas? Jag skulle i alla fall ta upp frågan igen, trots den muntliga "överenskommelsen".
 
Sv: hyreslägenheter

Jag tror man får tapetsera om och/eller måla, men du måste återställa det i ursprungligt skick när du flyttar.... Alltså knappt värt besväret...

Är det en privat hyresvärd? Annars kan du ju ringa och kolla med bolaget när det ska tapetseras om!! Hos Hyresbostäder där jag bor är det var 11.e år som gäller och jag har tur!!:D När jag flyttade in var det 11 år på sovrummet så det fick jag gjort förra året. Resten av lägenheten är 11 år nu, så på måndag tänkte jag välja lite nya, fräscha tapeter!!:banana:
 
Sv: hyreslägenheter

Vet där vi bor får man göra om hur mycket man vill kanske inte riva väggar så då:P Sen om man skulle vilja kakla om tapetser så får det inte vara allt för av vikande färeger tex skrik rosa eller liknande.


Men ja om man är sugen på göra nå är det nog ändå bäst att höra med hyresvärden först så man inte måste göra om det igen när man flyttar.
 
Sv: hyreslägenheter

jag har bara bott i större hyresbolag och en del har man måstat meddelat innan (eftersom det har funnits bofond). Andra besiktar man då man flyttar ut, det ska vara ganska neutralt och inte för modernt eller avvikande. Byta kakel har vi inte ens övervägt men det antar jag man måste fråga om då man så vitt jag vet inte får göra ändrigar i kök eller våtrum utan hyresvärdens medgivande...
 
Sv: hyreslägenheter

Jag har gjort precis vad som fallit mig in här, förutom att slå in väggar, och det har aldrig varit nåt tjafs. Nytt golv finns nu, och nya färger på väggarna alla rum. De innan hade galet hemsk smak, så det har enbart blivit bättre.
 
Sv: hyreslägenheter

Okej, då vet jag, men jag frågar innan ändå :) Ska fråga det med golvet också. :)
 
Sv: hyreslägenheter

har ni flyttat ut från något ställe ni gjort vad ni vill med? :)

Hade en kompis som bara fick byta tapeter för huset var k-märkt och hyresvärden (privat) ville de gamla sexiga köket frön 60-talet skulle vara kvar hahaha :P

Bäst är att fråga innan så man inte blir ersättningsskyldig :) Tex där jag bott har man inte fått måla på tapeter. Min mamma löste det hela genom att måla ändå och innan flyttbesikting sätta upp billiga rustatapeter i neutral färg :) Hade hon besiktat hade hon fått betala 2000 kr/rum :)
 
Sv: hyreslägenheter

har ni flyttat ut från något ställe ni gjort vad ni vill med? :)

Nej. Men lägenheten besiktigades inte mellan mig och tidigare hyresgäst, så om de nu misstycker vad gäller något så blir det svårta att bevisa vad jag har gjort och vad tidigare ägare gjort. Blir det problem tar jag det då, men jag förväntar mig det inte. För mig är det viktigt att känna mig lite fri där jag bor.
 
Sv: hyreslägenheter

Kolla med hyresvärden innan du gör något, du kan bli skyldig att återställa lägenheten i ursprungligt skick.
 
Sv: hyreslägenheter

Men visst får man borra upp saker och sådär utan problem? Det är så jag förstått det iaf, annars lär det bli kris för oss...
 
Sv: hyreslägenheter

Det beror på hyresvärd. Jag har haft en privat hyresvärd som förbjöd borrning redan vid inflyttningen, och han gick runt och räknade hålen på väggarna när jag flyttade ut. Alltså små tavelhål!

De flesta anser dock att det är ok. Det man kan göra för att minska risken att bli ersättningsskyldig pga fula borrhål är att snitta ett kors i tapeten där man ska borra och så vika undan tapeten åt sidorna innan man börjar borra. Så har man tapet att vika tillbaka och "laga" med när man flyttar.
 
Sv: hyreslägenheter

Det är väldigt olika beroende på hyresvärd vad man får och inte får göra.
Hos större bolag brukar (måttligt med) borrhål tillåtas, samt tapetsering i neutrala färger.

Men ring och kolla för säkerhets skull. Kolla också så lägenheten är besiktad efter senaste hyresgästen, så inte du får stå till svars för något h*n gjort. Om du har tur så kanske det är rust på g i din lägenhet, så du får nya tapeter eller golv.
 
Sv: hyreslägenheter

Nu blir det omtapetsering här nästa! :) frågade idag och det gick alldeles utmärkt!
 
Sv: hyreslägenheter

Men visst får man borra upp saker och sådär utan problem? Det är så jag förstått det iaf, annars lär det bli kris för oss...


Man får inte borra för mkt då kan man måsta tapetsera om. Normalt slitage är okej. Sista hyreslägenheten vi hade då var det borrförbud men det sket vi i.... sen ifrågasatte vi vid besiktning då han klagade, "hur fan hade du tänkt eg, ska man inte få ha hatthylla?" Då blev det tyst hahaha :devil:
 
Sv: hyreslägenheter

Normalt slitage är okej. Sista hyreslägenheten vi hade då var det borrförbud men det sket vi i.... sen ifrågasatte vi vid besiktning då han klagade, "hur fan hade du tänkt eg, ska man inte få ha hatthylla?" Då blev det tyst hahaha :devil:

Klockrent! :rofl:
 
Sv: hyreslägenheter

Du skulle frågat om de kan tänka sig att stå för materialet om du gör jobbet, hos många hyresvärdar så funkar det utmärkt! :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
685
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
762
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 502
Senast: cewe
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
857
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp