Bukefalos 28 år!

Hysterisk ägare ;)

saffran

Trådstartare
Behöver lite hjälp med tankar!

Bakgrund :
Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition.
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).

Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Ingen värme i hoven eller benet.

Hade ni åkt till veterinären för detta? När och varför?
Ja tänker många tankar . Senskada? En sträckning? Spark?
Några tankar från er.....behöver jag hjälp med!
 
Steg ett kan ju vara att kontakta veterinären. Typ imorgon bitti.varför vänta, om du tror det finns en skada som behöver kollas upp? Förstår inte alls faktiskt.
 
Steg ett kan ju vara att kontakta veterinären. Typ imorgon bitti.varför vänta, om du tror det finns en skada som behöver kollas upp? Förstår inte alls faktiskt.
För att jag är tveksam till att det är en skada som är mer än lite vila och blir bra sedan. Har varit i kontakt med veterinär som inte akut tycker jag behöver komma. Om det änns behövs.
 
Därför att hästen är halt.

Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .
 
Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .
Och det söker du på ett anonymt forum utan att någon har kunnat se hästen. Vad har du väntat dig för svar?

Är du troll eller besserwisser eller journalist som söker det "rätta" svaret på din fråga?

Är du orolig sök veterinär, det står i forumreglerna.
 
Och det söker du på ett anonymt forum utan att någon har kunnat se hästen. Vad har du väntat dig för svar?

Är du troll eller besserwisser eller journalist

som söker det "rätta" svaret på din fråga?

Är du orolig sök veterinär, det står i forumreglerna.

Jag är varken eller. Bara en vanlig människa som funderar. Och som sagt veterinär är kontaktad . Men ibland kan det vara bra att höra hur andra tänker. Har läst många trådar nu där många avaktar några dagar upp till en vecka för att uvärdera. Men tack för dit svar.
 
Hade absolut åkt till veterinär. Min häst hittade jag med precis samma svullnad/svampighet under framknä på insidan, helt ohalt dock, och de var en senskada. Så absolut veterinären. Svullnaden kan ju tydligen gå ner rätt snabbt vid senskada och min var ju inte ens halt..
 
Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .
För de kan vara en senskada o du skulle nog aldrig förlåta dig själv om du inte kollade upp de o de blev hundra ggr värre. Ett klinikbesök med ultraljud går både snabbt och relativt billigt i sammanhanget så vad är det att fundera över :)
 
Om jag snubblar till och sen haltar i nästan en vecka så kollar jag upp det. Dvs inte vara bara att man har ont utan att man haltar och inte kan jobba (för hästar är det ofta lika mycket som krävs för att de ska visa hälta).

1; för att jag såklart vill kunna jobba igen, 2; vill inte att det ska vara ngt segt som tar lång konvalescens och 3; för att det är dumt att gå och ha ont utan att göra ngt åt det.
Visst kan jag avvakta ngn dag både med mig själv och hästen men när det fortfarande finns hälta efter en vecka så är det dax att boka tid.
(Är tidningsutdelare och stallskötare så behöver liksom att kroppen håller lika mycket som att hästarna ska hålla för det jobb vi ger dem. )
 
Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .

Så, som jag förstår dig så har du spelat in en film på din häst och låtit en veterinär titta på den. Veterinären är osäker och kan inte göra en bedömning via filmen, utan anser att det kan vara en mängd olika saker, har jag fattat rätt? I det fallet hade jag nog åkt och kollat.
Att jämföra med att slå sig i en stol är svårt eftersom vi är människor och kan tala och förklara vad som hänt och hur det känns, vi kan också själv avgöra om vi behöver uppsöka läkare och ta ansvar för hur vi mår.
 
Så, som jag förstår dig så har du spelat in en film på din häst och låtit en veterinär titta på den. Veterinären är osäker och kan inte göra en bedömning via filmen, utan anser att det kan vara en mängd olika saker, har jag fattat rätt? I det fallet hade jag nog åkt och kollat.
Att jämföra med att slå sig i en stol är svårt eftersom vi är människor och kan tala och förklara vad som hänt och hur det känns, vi kan också själv avgöra om vi behöver uppsöka läkare och ta ansvar för hur vi mår.
Tack för ett svar med en rimlig motivering.
 
[...]

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .

Vad är "det ena och det andra" som veterinären tänker att det kan vara?
Tror veterinären att det är någon typ av skada som det är bra att behandla snabbt så hade jag åkt in med hästen. Tycker veterinären att det är lugnt så ser jag heller inga problem med att vänta.
Det låter ju lite som en senskada, och då hade jag velat dra in veterinär direkt. Senskador kan vara jobbiga, så lika bra att komma iväg direkt.
 
Vad är "det ena och det andra" som veterinären tänker att det kan vara?
Tror veterinären att det är någon typ av skada som det är bra att behandla snabbt så hade jag åkt in med hästen. Tycker veterinären att det är lugnt så ser jag heller inga problem med att vänta.
Det låter ju lite som en senskada, och då hade jag velat dra in veterinär direkt. Senskador kan vara jobbiga, så lika bra att komma iväg direkt.

Ja det är ju det som är antingen eller. Tack för bra och motiverat svar.
 
Jag tror inte hästen "tappat" sin sko. Utan trampat av den. Och det krävs rätt stor kraft att trampa av en sko, så det är inte alls omöjligt att det blivit nån dragning i sena/ligament.
Jag skulle inte anstränga den hästen förrens den svampiga delen av benet var ultraljudat.
 
Min häst blir alltid tjock på insidan benet under karpus när det är något på gång i hoven, kan vara en hovböld, sömstick eller tryck av skon på sulan.
Eftersom hästen tappat en sko på samma ben och sedan blivit skodd skulle jag tippa på att det är något i hoven som skapar smärta. Be hovslagaren komma ut och kolla sömmen eller hovböld. Kyl hoven så länge och låt den stå inne eller liten hage
 

Liknande trådar

Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 654
Senast: MaRomer
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 107
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst lyckades sparka sig själv på ett framben för ett par veckor sen, då var hon både halt, varm och svullen så vet. tillkallades...
Svar
17
· Visningar
4 724
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp