Växtvärk hos unghäst 1-2 år

MaRomer

Trådstartare
Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och längd. (160 i mkh som 1 åring). I Juni märkte jag att han var oren. Körde ut flera dagar på raken och efter en vecka var hältan borta. Bara för att komma tillbaka av och till under hela sommaren. Vet konsulterades och då ingen svullnad , puls eller värme hittades ville de avvakta.

I september upptäckte jag en svullen kota fram och veckan efter tog jag hem honom och veterinär kom ut och kollade. 1 vecka från det han kom från sommarbetet tills dess veterinären kom stod han i mindre hage ensam. Vet såg ingen hälta alls. Trots att hästen 4 dagar innan varit synligt halt i traven. 3 kotor röntgades som var "svullna". Inget hittades, ingen puls eller värme. Han går kvar i mindre hage i 1 vecka till och släpps sedan ihop med övriga hästar. Ingen hälta syns.

Men hältan har kommit och gått under höst och vinter och i tisdags förra veckan var han halt även i skritten. Givetvis kan han ha vrickat sig då marken var stenhård. Ringde vet som ordinerade sjukhage/box tills idag då han kom ut. Hästen är idag 100% ohalt och beter sig lite som ett svin med överskottsenergi och släpps ut i stora hagen. Veterinären eller jg kan inte se minsta antydan till hälta. Och ingen röntgen eller vidare undersökning görs. Ingen svullnad, värme eller puls. Ev antydan till att han avlastar vänster fram. Men kan vara totalt oviktigt.

Så veterinären åker hem och ber mig ringa om han bli halt igen. Så kommer han ut samma dag. För idag var hästen inte det minsta halt eller öm.

Diagnosen blir återigen växtvärk.

Hur har era unghästar reagerat vid kraftig växtvärk? Dvs de unga. Kan hitta en hel del om äldre 4-5 åringar. Men inget om 1-2 åringar.
 
Jag har haft unga hästar som haft växtvärk och det stämmer ganska bra med din beskrivning. Men om du inte fått det kollat innan så se till att kolla upp så att din häst inte har fått något fästingburet, för det kan ge samma symptom med diffus hälta som kommer och går.
 
Jag har haft unga hästar som haft växtvärk och det stämmer ganska bra med din beskrivning. Men om du inte fått det kollat innan så se till att kolla upp så att din häst inte har fått något fästingburet, för det kan ge samma symptom med diffus hälta som kommer och går.


Där sa du något! Har inte alls tänkt på fästingar. Trots att vi haft en häst i min närhet med just det. Ska ta blodprov nästa gång hältan visar sig och vet kommer ut.

Skönt att det kan vara växtvärk. Jag är nojig och vissa säger att jag bara ska låta honom gå och andra tycker jag ska göra värsta utredningen. Och jag står någonstans i mitten. Känns hemskt de dagar han är halt. Men sen försvinner det lika fort igen.
 
Det du kan göra är ju att friröntga, dvs kolla så det inte finns lösa benbitar någonstans som spökar. De kan ju ge hälta som kommer och går. Annars skulle även jag tro på en känslig individ som blir ansträngd när han växer.

Möjligen skulle man kunna fundera på hovarna, om han har känsliga hovar/sulor och reagerat därifrån, stengalla eller liknande. Men det borde gå att utesluta om det är på alla möjliga underlag etc.

Jag skulle friröntga och är rtg ren sätta pengarna på tillväxtrelaterade besvär =)
 
Ska även se över hans foderstat och har fått hem hippovitae. Åtestår å se om det hjälper. Men det kan inte skada.

Hovarna har jag funderat på och om detta fortsätter finns en fundering på att sko honom till hösten när träningen ska igång på allvar. Då det verkar komma på hårdare underlag. Inga hovbölder finns, Idag är han ohalt och jag väljer att inte åka till veterinär och utreda mer just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp