I en hästbondes våld

G

Gingella

Måste bolla med er andra på Buke. Råd och tips mottages tacksamt!
Det handlar om traktens hästbonde som stängslar in precis ALLT. De hugger ner skog och stängslar in, stängslar in åkrar, stängslar in skog och mark ända intill våra trädgårdstomter, så att vi spärras från att komma ut i skogen. De spärrar också ridstigar som fungerar som "navelsträngar" för ryttare, vilket omöjliggör för andra gårdars hästar att passera....
Nu har "turen" kommit till oss att bli helt kringgärdade av hästhagar... Vi bor i skogskanten och har ett gravröse bakom tomten och marken är till stora delar mycket stenig och oländig. Man vill inte ens gå där själv. Där planeras nu hästhage!
GUUUD, vad kan man göra...???!!! :confused:
Finns det någonting att åberopa, eller är man maktlös som granne till sådana här "grannmassakerare"...?
Till saken hör att de också äger en hund som
gått som en visa över hela bygden i . Den har grävt sönder folks rabatter (fakta) tagit sig in i folks hundgårdar, tjuvparat sig med tikar som suttit i hundgård, attackerat både barn (hörsägen) och hundar (fakta) som suttit kopplade hemma på egna tomten så att veterinärvård krävts.
Inte ens hot om polisanmälan har fått dem att hålla hunden under så mycket bättre uppsikt. Den är allt som oftast med på ridturer och används som "vallhund" i hästhagarna. Den springer lite vind för våg häromkring. Det har funnits tillfällen när jycken attackerat kopplade hundar som barn varit ute på promenad med...!
Hjälp!
 
Sv: I en hästbondes våld

Kolla upp vad som gäller kan vara så att andra markägare kan ha servitut på skogsvägar och måste deras stängsling vara utformad så att den inte stör nyttjanderätten med andra ord måste det finnas grindar lr ej instängslat. När det gäller hunden är dt nog tyvärr bara att polisanmäla om en ordentlig tillsägelse inte funkar.
Lycka till..
 
Sv: I en hästbondes våld

Man ska inte hota med anmälan, man ska anmäla sådant när det är en hund som springer vind för våg och ägaren inte bättrar sig och tar sitt ansvar.

Som markägare har man rätt att utnyttja sin mark på olika sätt. Så han har rätt att sätta staket runt om den om den ska användas som hagar. Som människa har man sedan rätt enligt allemansrätten att gå/rida i dessa om man inte stör betesdjuren eller skadar marken. Vilket i princip innebär att man inte ska vara i hagar där det finns djur. Men att det går bra att passera igenom tomma hagar.
 
Sv: I en hästbondes våld

Så länge allemansrätten inte hindras är det inte mycket ni kan göra. Allemansrätten innefattar dock inte att få använda stigar som ridvägar på permanent basis utan är bara en rätt att färdas över andras marker tillfälligt.

De flesta stängsel går att ta sig igenom som gående om man nu vill ut i skogen och plocka bär och svamp. I vissa fall har man kunnat kräva grindar, men hagarna får alltid stå kvar.

Att man som markägare får hugga ned sin egen skog eller stängsla in sin egen mark är för mig självklart. Troligen har man köpt marken en gång i tiden för att man behöver den och då slår det högre än att grannarna vill använda den som rekreationsområde. Vill man ha mark att bestämma över får man köpa sin egen.
 
Sv: I en hästbondes våld

Tack för tipsen.
Ska göra en efterforskning.
Jag vet att de måste använda en annans tomtmark för att komma åt den planerade hagmarken. Där finns inget skrivet servitut dem emellan, utan de använder stigen av gammal hävd och har utökat stigen till en traktorväg, utan tillstånd från markägaren.
 
Sv: I en hästbondes våld

Man ska inte hota med anmälan, man ska anmäla sådant när det är en hund som springer vind för våg och ägaren inte bättrar sig och tar sitt ansvar.

Som markägare har man rätt att utnyttja sin mark på olika sätt. Så han har rätt att sätta staket runt om den om den ska användas som hagar. Som människa har man sedan rätt enligt allemansrätten att gå/rida i dessa om man inte stör betesdjuren eller skadar marken. Vilket i princip innebär att man inte ska vara i hagar där det finns djur. Men att det går bra att passera igenom tomma hagar.

Det är jag helt införstådd med och kan acceptera att man stängslar in sina marker. Problemet som tillkommer är att deras hund kommer springande i och med hagen... Har fått mota bort den från både barnvagn och uppfarten mot huset. Det känns direkt otrevligt. Andra grannar har haft betydligt otrevligare påhälsning från hunden... Men det kan knappast jag göra anmälan för.
Att få ett ellstängsel som tomtavgränsare känns inte heller så kul, med småbarn... Men där kanske man kan be att de lägger tråden en liten bit utanför åtminstone.
Till saken hör att vi bor i ett exploateringsområde och det är en hel del hus byggda och håller på att byggas. En detaljplanering av orådet är nog inte omöjligt inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Sv: I en hästbondes våld

Elstängsel som toltavgränsare är ju enkelt avlöst - bygg ett eget staket på er tomt, innanför eltråden. Då har ni ju inte eltråden närmast er tomt.

Hund som springer vind för våg skall alltid anmälas. I övrigt kan jag inte se att hästbonden ifråga gör något fel (möjligtvis det där med stigen som blivit traktorväg, men det får ju markägaren ta upp med personen ifråga).
 
Sv: I en hästbondes våld

Så länge allemansrätten inte hindras är det inte mycket ni kan göra. Allemansrätten innefattar dock inte att få använda stigar som ridvägar på permanent basis utan är bara en rätt att färdas över andras marker tillfälligt.

De flesta stängsel går att ta sig igenom som gående om man nu vill ut i skogen och plocka bär och svamp. I vissa fall har man kunnat kräva grindar, men hagarna får alltid stå kvar.

Att man som markägare får hugga ned sin egen skog eller stängsla in sin egen mark är för mig självklart. Troligen har man köpt marken en gång i tiden för att man behöver den och då slår det högre än att grannarna vill använda den som rekreationsområde. Vill man ha mark att bestämma över får man köpa sin egen.

Hade jag hunnit först, skulle skogen kring vårt hus vara min...
Jag brukar rida ut från vår tomt ut i skogen bakom, på en liten stig som funnits sen vi köpte fastigheten. Den möjligheten försvinner förstås och det får jag köpa.
I skogen som hittills huggits ner här i närheten, gick en anlagd ridväg som användes såväl av hästbonden som av andra. Då det är flera hästbönder inom någon kilometers radie (uppemot 200 hästar), har de samarbetat och delat med sig av ridvägar på egna markerna. I och med den instängslade skogen har ALL pasage inom någon kilometer, tvingats till en uppfartsväg där husägaren är rabiat över att ha X antal turridningar, lektionsverksamhet e t c utanför köksfönstret. Det förstår jag faktiskt.
Vi hästverksamma är tämligen trängda mellan svällande bebyggelse och naturreservat... Mitt i detta bor vi också.
 
Sv: I en hästbondes våld

Gingella, har ni pratat med bonden ifråga? Frågat om han inte kan spara ridvägarna på något sätt?
 
Sv: I en hästbondes våld

Måste bolla med er andra på Buke. Råd och tips mottages tacksamt!
Det handlar om traktens hästbonde som stängslar in precis ALLT. De hugger ner skog och stängslar in, stängslar in åkrar, stängslar in skog och mark ända intill våra trädgårdstomter


Förstår inte ovanstående!? Om de stängslar in sin egen mark och hugger ner sin egen skog, hur kan det vara ett problem!? Problem är det ju bara om det är din mark som de tar sig friheter med! Du kan ju inte bli uppröd över vad andra gör med sin egendom!

Kicki :laugh:
 
Sv: I en hästbondes våld

I skogen som hittills huggits ner här i närheten, gick en anlagd ridväg som användes såväl av hästbonden som av andra.

Är det markägaren som bekostat den anlagda ridvägen eller är det ett gemensamt åtagande mellan olika hästhållare?

Kicki :laugh:
 
Sv: I en hästbondes våld

Men herregud - vad man gör och vad man har rätt att göra är väl olika saker...här verkar det vara någon som gör det senare. D v s förstör andras möjligheter till "liv" i sin närmiljö....om det i alla år har funnits ridstigar i området som nu hägnas in förstår jag att trådskaparen är upprörd, även om hon inte kan göra så mycket åt situationen. Men bara för att man är markägare behöver man inte bete sig som ett svin.:devil: Det vore väl bättre om marken kan användas så att så många som möjligt är nöjda och kan få ut någonting av den! Inte bara en markägare som kan hävda sin äganderätt och köra över hela sin omgivning som denne verkar göra!:mad::devil::mad:

Som jag ser det kan inte mark ses som "egendom" som man gör som man vill med. Man måste visa hänsyn eftersom alla i närheten påverkas av det man gör.
 
Senast ändrad:
Sv: I en hästbondes våld

Häromkring där jag bor har det oxå "försvunnit" ridvägar för oss men det är bara att acceptera faktum tycker jag.

Den ena markägaren kan jag faktiskt förstå att han stängde av ridleden hos sig då folk red för fullt på hans vall där han tar hö till sina hästar vid sidan om stigen.

Får själv höra emellanåt från andra hästmänniskor här omkring hur f*n jag kan ha småkalvar precis sidan om våran vångaväg då deras hästar är så rädda för dem. ¨

Men jag bryr mig inte. De MÅSTE ju inte rida där om de inte vill...
 
Sv: I en hästbondes våld

Men herregud - vad man gör och vad man har rätt att göra är väl olika saker...här verkar det vara någon som gör det senare. D v s förstör andras möjligheter till "liv" i sin närmiljö....om det i alla år har funnits ridstigar i området som nu hägnas in förstår jag att trådskaparen är upprörd, även om hon inte kan göra så mycket åt situationen. Men bara för att man är markägare behöver man inte bete sig som ett svin.:devil: Det vore väl bättre om marken kan användas så att så många som möjligt är nöjda och kan få ut någonting av den! Inte bara en markägare som kan hävda sin äganderätt och köra över hela sin omgivning som denne verkar göra!:mad::devil::mad:

Som jag ser det kan inte mark ses som "egendom" som man gör som man vill med. Man måste visa hänsyn eftersom alla i närheten påverkas av det man gör.


Och var beter sig markägaren som ett svin kan man ju undra!? Säger som Masse, så där resonerar en icke markägare!

Tror du på fullaste allvar att personen gör detta för att jä...as med sin omgivning!? Du menar att mark som jag äger ska jag inte få använda som hästhagar om grannarna tycker att det är en dålig idé!? Inte heller får jag avverka min skog som jag vill utan att göra ett massutskick för att be om tillåtelse!?

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I en hästbondes våld

Får själv höra emellanåt från andra hästmänniskor här omkring hur f*n jag kan ha småkalvar precis sidan om våran vångaväg då deras hästar är så rädda för dem. ¨

Men jag bryr mig inte. De MÅSTE ju inte rida där om de inte vill...


Ja, det är ju helt otroligt vilket ego vissa människor har! :crazy: Många är ju av den åsikten att allemansrätten bedyter: "Rätt till allt"! Skitsamma om det är någon annans egendom, "de ska inte tro att de är något för den saken skull och nyttja det som är i sin ägo som de vill". :crazy:

Kicki :laugh:
 
Sv: I en hästbondes våld

Det vore väl bättre om marken kan användas så att så många som möjligt är nöjda och kan få ut någonting av den! Inte bara en markägare som kan hävda sin äganderätt och köra över hela sin omgivning som denne verkar göra!:mad::devil::mad:

Som jag ser det kan inte mark ses som "egendom" som man gör som man vill med. Man måste visa hänsyn eftersom alla i närheten påverkas av det man gör.

Återkom gärna till detta den dagen du själv äger ett stycke mark som andra gärna ser som allmänning och tycker att du är en stor skit för att du "hävdar din äganderätt"! Klagar på att dina hästar drar flugor, river upp damm när de lubbar runt i hagen t.ex. :devil: Eller glatt rider på din nysådda åker eller i din skogsplantering. Men du är väl bara glad åt att få dela med dig så att andra blir nöjda på din bekostnad!?

Kicki :laugh:
 
Sv: I en hästbondes våld

Ja ibland undrar man lite hur folk är funtade. Jag har själv egen mark så att jag rida en tur på en timme utan att passera samma stället två gånger- Lägger jag sedan till arrendet vi har kan man rida två timmar. Detta var en förutsättning när vi köpte gården att det skulle finnas möjlighet att rida. Det finns även gott om grusvägar i omgivningen.
Sedan ser man andra som köper "hästgård" med 1 - 3 tunnland som sedan klagar för dom har ingenstans att rida:confused: Tittar man inte efte de möjligheterna innan man köper? Om köper eget utgår man då ifrån att man ska kunna utnyttja alla andras mark för ridning för att man inte själv vill betala och sköta egen?
 
Sv: I en hästbondes våld

Sedan ser man andra som köper "hästgård" med 1 - 3 tunnland som sedan klagar för dom har ingenstans att rida:confused: Tittar man inte efte de möjligheterna innan man köper? Om köper eget utgår man då ifrån att man ska kunna utnyttja alla andras mark för ridning för att man inte själv vill betala och sköta egen?

Eller har man som jag, ett kommunalt ägt strövområde 5 minuter från gården utan biltrafik:angel:

Men jag vet inte hur många gånger ridskolan som ligger längst ner på vår lilla lilla väg har varit i tvist med markägare, just för att de resonerar som att det är konstigt att de inte får rida på åkrarna, just för att gena till strövområdet...
De förstår inte att som markägare är det inte direkt kul att ha 10-15 småtjejer på ponnyer ridandes i gränsen mellan 2 åkrar.

Själv är jag extremt mån om att hålla mig väl med markägarna och det tjänar man på.
 
Sv: I en hästbondes våld

Sedan ser man andra som köper "hästgård" med 1 - 3 tunnland som sedan klagar för dom har ingenstans att rida:confused: Tittar man inte efte de möjligheterna innan man köper? Om köper eget utgår man då ifrån att man ska kunna utnyttja alla andras mark för ridning för att man inte själv vill betala och sköta egen?

En lite förklaring som nog gäller mer folk än min lilla familj!:

Alla kanske inte har råd att lägga upp 3-5 miljoner för en för en gård som har rejält med mark?

Där jag bor ( Sjöbo) såldes ena granngården förra året för 3,6 miljoner ungefär och de har inte mer än ca 3-4 tunnland.

När vi köpte våran gård för ca 15 år sedan kostade den 350 000:-. Det var max vad vi som en student och en doktorand hade råd med.

Vår gård har bara strax under 7000 kvadratmeter. Det räcker till vinterhagar och en taskig paddock att rida i på ca 25 x 25 meter.

Men vi ville kunna bo och ha mina 2 ponnyer hemma ( som vi hade då).

Vi hade bara tänkt ha gården ett par år tills vi pluggat färdigt och fått riktiga jobb och då köpa något bättre.

Men så byggdes öresundsbron och priserna på fastigheter i regionen formligen exploderade. Vi har fortfarande inte råd att skaffa en gård med mark efter våra egentliga behov.

Idag hade vår gård lätt kostat 1- 1,5 miljoner om man jämför vad andra motsvarande i närområdet kostar.

Me det är inte lönt att sälja för var skulle vi få tag på resten av pengarna till en gård som kanske kostar 2,5 miljoner till???

Numera försöker vi hela tiden få arrendera betesmark inom en halvmils radie från oss på ett ungefär, men det är nästan helt omöjligt att få ett arrende om man inte redan har ett lantbruk verkar det. Så vi hyr mindre beten årsvis utan skriftliga kontrakt med all den osäkerhet som detta innebär.

Vi valde gården efter vad vi maximalt hade råd med,inom pendlingsbart avstånd fr Lund och med en skog med rejäla grusvägar ca 15 minuters skrittväg fr gården.

Drömmen hade varit att ha åtminstone en 5-10 tunnland till vår gård.

Men man behöver ju inte vara ovarsam på andras marker bara för att man själv inte har en massa mark. Vi är väldigt försiktiga och undviker tex helt att rida i skogen utanför grusvägarna när det är som blötast.

/KT
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 906
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp