I en hästbondes våld

Sv: I en hästbondes våld

Som jag ser det kan inte mark ses som "egendom" som man gör som man vill med. Man måste visa hänsyn eftersom alla i närheten påverkas av det man gör.
Som markägare har jag att ta många hänsyn: Mitt personliga intresse att få tillbaka en del pengar så jag inte tvingas att flytta på grund av ekonomiska skäl, samhällets önskemål att hålla landskapet öppet så att det inte buskar igen, krav från myndigheter för att få uppbära EU-stöd osv.

Långt ner på listan kommer möjligheten för det rörliga friluftslivet (ridning mm). Jag försöker självklart att underlätta genom att sätta upp stättor där jag förväntar mig att vandrande vill passera. Samtidigt har jag lagkrav på att stängsla mark om jag håller djur, stängslen ska vara utformade och placeras i enlighet med lagen om ägofred. Sätter jag stängslen annorlunda så kan jag både bryta mot lagen och bli fråntagen hela eller delar av EU-stöd (vall skall betas eller skördas!).

Jag får som du helt riktigt påpekar inte göra vad jag vill med min mark! Däremot kanske det strider mot just dina intressen eftersom andra intressen väger tyngre.
 
Sv: I en hästbondes våld

Hunden är ett problem som ni inte skulle vara tvugna att tas med, men marken har ägaren att nyttja efter eget behag i lagens mening. Om det är var jag tror att det är så har det expanderat rejält under sista året, men det pumpas in otroligt mycket pengar på underhåll av såväl marker som byggnader och jag är faktiskt väldigt glad över att det är någon som har råd och möjligheter hålla efter omgivningarna. De har även haft en del problem med andra ryttare som anser att de ska ha tillgång till vad markägaren själv bekostat avseende träningsslingor i markerna och svarar uppkäftigt när de ertappas. :devil:
 
Sv: I en hästbondes våld

det är svårt att få tag på ställen med mark!!
och inte är det billigt heller! (har själv letat ny gård nu)
 
Sv: I en hästbondes våld

*kl*

Jag kan förstå båda sidor....

Jag har själv en liten gård med lite mark. Alltså rider jag på annans mark. Men jag har pratat med de tre markägare de gäller. Just för att jag vill hålla mig väl med dem. Två av dem är hur snälla som helst och när jag sköter mig och inte förstör någonting så är det ok att jag rider/kör på deras mark. Den tredje däremot är en tjurgubbe. Han är den som jag pratat allra mest med och verkligen försökt få en dialog med. Inte så att han förbjuder oss att använda hans mark, men han är väldigt tvär och tveksam till allt.
Vi arrenderar nu betesmark av denna markägare till ett högt överpris. Men vi vill gärna ha marken för att den gränsar till vår egen, så vi betalar. Han var tveksam in i det sista till att hyra ut marken - fö rdet skulle ju begränsa hans nyttjande av marken. Vilket nyttjande? Han bor 20 mil från området och det innebär bara arbete att ha marken då han måste slå den med jämna mellanrum (vilket han slipper när vi använder den).

Jag tror att många konflikter som nu existerar mellan markägare och ryttare skulle försvinna om ryttarna tog mer hänsyn och använde sunt förnuft - dvs inte förstörde mark. Samtidigt borde en del markägarna oxå bli mer ödmjuka och inte stirra sig blinda på vad som är "mitt, mitt, mitt" - utan kanske vilja hjälpa medmänniskor och tycka det är roligt om fler ha nytta av markerna.
 
Sv: I en hästbondes våld

*kl*
Det var ju det, MEDmänniskor. Menar ni alla att man bara ska/bör rida och rekreera sig på egen mark?! Då får vi nog utöka landets gränser eller börja skjuta av befolkningen, annars blir det till att sitta hemma för de flesta medan ett fåtal kan vräka sig på sina alldeles "egna" ägor...

Ja, jag är en sann icke markägare och undrar hur man är funtad om man anser att man som markägare inte behöver visa hänsyn? Naturligtvis ömsesidig sådan. Man rider inte på ställen där man riskerar att förstöra något, men att stängsla in stigar som används av gemene man sedan många år? DET tycker jag är svinigt.
 
Sv: I en hästbondes våld

Werze;11032538 Man rider inte på ställen där man riskerar att förstöra något skrev:
Problemet är mer att de stigar som används förr tål inte det tryck som blir när hästantalet exploderar, vilket det gjort i många områden.

Rids det ändå, utan hänsyn som en del gör,och markskador uppkommer, stängslar en del. Deras rätt, tycker jag.
 
Sv: I en hästbondes våld

Ja och här där jag bor rider ryttare utan mark även sönder våra grusvägar så att det inte går att köra bil eller cykla på dem.
Allt för att de hittat en liten "backe" och ska klättra. Rider då på bit upp och ner ofta i galopp under så där en trekvart. När de inte ens fattar att de förstör vägen, då kan man ju bara ana vad de skulle kunna ställa med ute i marken.
 
Sv: I en hästbondes våld

*kl*
Det var ju det, MEDmänniskor. Menar ni alla att man bara ska/bör rida och rekreera sig på egen mark?! Då får vi nog utöka landets gränser eller börja skjuta av befolkningen, annars blir det till att sitta hemma för de flesta medan ett fåtal kan vräka sig på sina alldeles "egna" ägor...

Ja, jag är en sann icke markägare och undrar hur man är funtad om man anser att man som markägare inte behöver visa hänsyn? Naturligtvis ömsesidig sådan. Man rider inte på ställen där man riskerar att förstöra något, men att stängsla in stigar som används av gemene man sedan många år? DET tycker jag är svinigt.


Klart att man ska kunna rida på annans mark då det är t.ex. sandvägar och liknande! Men det är ju inte riktigt det som TS skrev om i första hand! Hon störde sig på avverkad skog och på hästhagar till väldigt stor del och beträffande den anlagda ridleden så har jag fortfarande inte fått något svar på VEM som bekostat den! Som markägare "vräker" man sig ju inte iom. att man nyttjar sin egen mark till gagn för en själv, känns som en stor del avundsjuka i ett sådant uttalande!!

Sedan finns det ju regler även för oss markägare, men jag kan inte se att personen i denna tråd på något vis bryter mot dem. Det enda är att hunden tillåts springa vind för våg och störa, men det är en helt annan femma tycker jag. Samt så kanske det finns en orsak till att ridstigar/vägar just i det här fallet stängslas in. Varför tro att det är av illvilja!? Du verkar ha en väldigt klar bild av hur du anser att markägare är eftersom du på en gång dömmer denna person som ett svin!

Kicki :laugh:
 
Sv: I en hästbondes våld

KL

Det som jag tycker ger mest skador är ovarsam skogsavverkning. Och detta säger jag som fd skogsägare.

Jag tycker att skogsägare, skogsentreprenörer och skogsbolag skall skärpa till sig några snäpp. Jag försökte alltid att minimera skador och laga de värsta spåren. Det gjorde jag mest för mein egen skull och inte för andras rekreation visserligen.

Att som skogsägare som anlägger kalhyggen och kör med skogsmaskeiner genom markerna klaga på att hästar trampar sönder blir lite smålöjligt.
 
Sv: I en hästbondes våld

*kl*
Det var ju det, MEDmänniskor. Menar ni alla att man bara ska/bör rida och rekreera sig på egen mark?! Då får vi nog utöka landets gränser eller börja skjuta av befolkningen, annars blir det till att sitta hemma för de flesta medan ett fåtal kan vräka sig på sina alldeles "egna" ägor...

Ja, jag är en sann icke markägare och undrar hur man är funtad om man anser att man som markägare inte behöver visa hänsyn? Naturligtvis ömsesidig sådan. Man rider inte på ställen där man riskerar att förstöra något, men att stängsla in stigar som används av gemene man sedan många år? DET tycker jag är svinigt.

Man köper för tusan mark för att använda den - inte för att hålla allmänheten med rekreationsområden !

Att ha hästar på marken är ett utmärkt användningsområde... annars får man sätta snabbväxande hampa eller hybridasp eller nått.

Annars får du väl träffa ett avtal med markägaren där du ersätter denne för ekonomiskt bortfall pga att denne inte kan använda sin mark :grin:

Skulle du helt sonika förutsätta att då skulle få fritt tillträde till mark som jag rår över så är det nog inte omöjligt att du skulle få en högaffel i rumpan !
 
Senast ändrad:
Sv: I en hästbondes våld

Att det är dyrt att köpa gårdar med mark är väl inte andra markägares problem? Jag har alltid undrat hur man är funtad som köper sk hästgårdar när det inte är mer mark än en stor villatomt och sedan förutsätter att andra ska glatt låta folk utnyttja deras marker till ridning. Visst, jag hade gärna haft en stor gård själv med mycket mark, men eftersom jag inte har råd att köpa ngn i det område vi bor i så får jag ju anpassa mig efter verkligheten. Jag hyr in mina hästar istället för att klämma in dem på tomten som visserligen är på strax över 3000 kvm, men jag anser att man håller inte hästar på så små ytor även om det är möjligt.

I vinter kommer två av dem att gå på en lösdrift som jag hyr av en granne och jag har tillstånd av en annan granne att rida på hans mark, men jag vet att han är rätt förbannad på många andra ryttare som rider och förstör hans marker. :devil: Han skämtar om att sätta upp snubbeltrådar i planteringarna, men jag rekommenderar en tunn järntråd i huvudhöjd istället eftersom det är ryttaren och inte hästen som gör fel. :grin:
 
Sv: I en hästbondes våld

Han skämtar om att sätta upp snubbeltrådar i planteringarna, men jag rekommenderar en tunn järntråd i huvudhöjd istället eftersom det är ryttaren och inte hästen som gör fel. :grin:

Förstår att det är ett skämt, men här har vi råkat ut för det där... Nu var det på kommunal mark, men något pundhuvud hade roat sig med att spänna järntrådar i halshöjd för ryttare, kunde gått mycket illa...

Off-Topic
 
Sv: I en hästbondes våld

Problemet är mer att de stigar som används förr tål inte det tryck som blir när hästantalet exploderar, vilket det gjort i många områden.

Nej med då kan man kontakta hästägare i området och föreslå att man bildar en ridstigsförening!

( Skulle fungera ungefär som en vägförening).

Dvs alla delar på kostnaden för extra underhåll av underlaget tex lägga på makadam på extra känsliga ställen.

Det behöver inte bli så dyrt. I Vår vägförening är vi 6 fastighetsägare som delar på ca 1 km riktig grusväg. Vi betalar ca 100-200:-/fastighet och år och den summan räcker till både lättare fortlöande vägunderhåll och snörröjning. Och alla får ju köra på den inte bara vi som bor där!

Jag skulle gärna betala 200-300:- per år till tex kommunen eller en ridstigsförening om det fanns ett väl utbyggt nät av fina ridstigar i vår kommun. Och här finns det flera tusen ryttare om man ser på hela kommunen.

Visst vissa kommer att vara osolidariska och rida på stigsystemet utan att betala till nåt sånt, men det skulle ändå bli många tusenlappar om året från de som är solidariska.

Och det hade ju varit häftigt och bara kunna ta hästen och tex rida hem till Spirit i Ramsåsa utan att behöva korsa större trafikerade vägar någonstans! ( Jag bor precis norr om kommunens tätort och hon bor precis utanför kommungrändsen
österut fr mig sett, en sträcka av ungefär 1,5 mil fågelvägen).

Även om vi har allemannsrätt här i Sverige så tror jag att hade det funnits bra system med ridstigar hade ryttarna valt att vara på dessa i första hand pga av att det helt sonika hade varit trevligare att rida på iordningjorda stigar... som kanske tom har mindre terränghinder på vissa ställen.... och då avlastas automatiskt känsligare marker i området, dvs trycket på markägarna skulle minsla rejält.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: I en hästbondes våld

Att det är dyrt att köpa gårdar med mark är väl inte andra markägares problem? Jag har alltid undrat hur man är funtad som köper sk hästgårdar när det inte är mer mark än en stor villatomt och sedan förutsätter att andra ska glatt låta folk utnyttja deras marker till ridning. Visst, jag hade gärna haft en stor gård själv med mycket mark, men eftersom jag inte har råd att köpa ngn i det område vi bor i så får jag ju anpassa mig efter verkligheten. Jag hyr in mina hästar istället för att klämma in dem på tomten som visserligen är på strax över 3000 kvm, men jag anser att man håller inte hästar på så små ytor även om det är möjligt.

I vinter kommer två av dem att gå på en lösdrift som jag hyr av en granne och jag har tillstånd av en annan granne att rida på hans mark, men jag vet att han är rätt förbannad på många andra ryttare som rider och förstör hans marker. :devil: Han skämtar om att sätta upp snubbeltrådar i planteringarna, men jag rekommenderar en tunn järntråd i huvudhöjd istället eftersom det är ryttaren och inte hästen som gör fel. :grin:

Alla, både markägare och icke markägare skall ju följa lagar och praxis vi har i samhället. Allemansrätten är något som även markägare måste acceptera.

Allemansrätten är en inskränkning i äganderätten men det är något alla markägare vet om när de köper mark. Sen finns det givetvis många som inte fattar att man har skyldigheter och inte bara rättigheter men det ger en ändå inte rätt att försöka hindra folk från att rida på ens marker.

Jag har väldigt svårt för resonemanget att man skall skaffa så mycket mark att man enbart skall kunna rida på sin egen mark. Hela det resonemanget går helt emot tankarna i allemansrätten.

Skall alla som vill vara ute i skog och mark i förkängningen tvingas köpa egen skog?
 
Sv: I en hästbondes våld

Var har jag sagt att man ska hindra andra från att använda sig av allemansrätten? Jag ifrågasätter däremot att man köper en större villatomt och anser sig att kunna rida på grannarnas planteringar och odlingar istället för att hyra in sig där man får tillgång till både bra hagar och ridmöjligheter. Jag ifrågasätter även att andra anser att markägare inte ska få anlägga hagar och träningsbanor på sin egen mark utan att andra ska lägga sig i eller utan tillstånd använda sig av preparerade banor som kostar att underhålla, i synnerhet som det är skyltat med ridförbud. Om det är stället jag misstänker att det är så har det kostats på åtskilliga miljoner på underhåll, renovering, odling och hagar åt avelsston, unghästar, tävlingshästar och seminkunder. :cool:
 
Sv: I en hästbondes våld

Kanske dags att nyansera vad allemansrätten innebär?
Den innebär ju att gemene man har rätt att vistas på annans mark, t ex plocka bär eller svamp, att bada i sjön osv. Den tillåter även att vi, med vissa begränsningar, beträder marken sittandes på en häst.

Men den innebär inte att vi kan ställa krav på markägaren att upphöra/avstå från att använda sin mark på det sätt denne finner bäst. Vill man, kan man alltså stängsla in hela sin mark och släppa köttdjur där, för att ta ett exempel. Huvudsaken är att allmänheten bereds möjlighet att t ex via trappa ta sig ut och in, naturligtvis på egen risk.

Är det inte dags att vända på steken? Vara tacksamma för dom marker man fortfarande fritt kan rida in på? Visa denna tacksamhet genom att ta kontakt med markägaren och prata igenom situationen samt erbjuda någon form av kompensation för att hålla markägaren skadeslös. Både ifråga om markslitage men fr a för att denne lämnar sin mark öppen för tillträde för hästfolket.

Den enda mark man kan kräva att fullt ut rida på, är den egna. Något att tänka på för allemansrätt-bortskämda ryttare är hur det skulle bli för dom själva, om plötsligt varenda markägare stängslade sina marker och bedrev "bondeverksamhet" där. Inga skogspartier eller ens skogsvägar att rida in på, bara dom vanliga bilvägarna att tillgå, eftersom allt annat vore instängslat. :idea:

LIA
 
Sv: I en hästbondes våld

Finns det någonting att åberopa, eller är man maktlös som granne till sådana här "grannmassakerare"...?
Jag finner din inställning verklighetsfrämmande. Du har varit bortskämd (se mitt andra inlägg) med tillgång till annans mark, och nu när vederbörande vill bedriva verksamhet på den, så går du i taket.
Har du tagit det för mig självklara steget att sätta dig ner och över en fika tala med markägaren? Se vad för lösningar ni kan komma fram till som gynnar båda parter?
Kanske kan man med enkla medel och mot delad kostnad fixa genomfarter, speciella grindar etc?

Slutligen undrar jag över en sak. Har du häst på en trädgårdstomt?

LIA
 
Sv: I en hästbondes våld

Gällande marken kan du nog inget göra, så länge han äger marken så får ju han stängsla in den om han vill. Skillnaden är om han drar stängsel som spärrar av vägar som han INTE äger. Så det du kan göra är att kolla om ev. avspärrade vägar verkligen ägs av honom eller är allmän väg. Är den allmän får han inte stängsla av den så att man ej kan köra bil, gå, rida osv. där.

Gällande hundarna får man ju göra en anmälan isf om problemet är såpass stort. Samla alla som har problem av det och gör gemensam anmälan för större genomslagskraft.

LYCKA TILL!
 
Sv: I en hästbondes våld

Allmännt KL

Det här kan ju bara vara ett problem söderut där det är förhållandevis mycket folk på liten yta? Jag har aldrig fått klagomål över att jag rider på annans mark och har aldrig hört om någon som fått det heller.

Det skulle ju aldrig funka att fråga varenda markägare om lov för att få rida på skogsvägar, en del skiften är ju 20m breda och 200m långa. Det blir många markägare på 1 km väg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 906
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp