Bukefalos 28 år!

Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Men inte red du efter rådjuren??? Jag är ute efter ett bra argument till att vissa tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.Ett argument jag inte fått ännu.Bara undanflykter för sitt eget beteende gällande sina hundar.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Citat ur jaktlagstiftningen:

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Observera att det inte står något om att hunden måste vara kopplad.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Men inte red du efter rådjuren??? Jag är ute efter ett bra argument till att vissa tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.

Lady vip hade inte stört rådjuret varken mer eller mindre om hundarna hade varit med på ridturen då de springer i anslutning till hästen och INTE jagar vilt.

Det är oerhörd skillnad på lös hund och lösspringande hund!!

När jag var medryttare så var min golvmopp med på ridturerna, inte alltid jag såg henne från hästryggen :cool: anledningen var att hon helst spran så nära baken på hästen att jag inte kunde se henne :cool:

När vi fick möte på stigar så kallade jag upp henne *fot* med hästen och så skrittade vi tills vi passerat. Var många gånger jag hörde förvånade kommentarer när vi passerade om att en golvmopp faktiskt kunde dresseras och inte skulle fara fram som en tok och skälla på allt och alla :D

Så ja, hon var en lös hund med på ridturen, men inte lösspringande.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Varför vara så kaxig i dina argument, när du inte ens har rätt..
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Men inte red du efter rådjuren??? Jag är ute efter ett bra argument till att vissa tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.Ett argument jag inte fått ännu.Bara undanflykter för sitt eget beteende gällande sina hundar.

Dina påståenden gäller nog bara i bitch-hålan. Det finns en liknande tråd i ämnet, där jag även nämner att jag pratat med bla jordbruksverket gällande detta. Det finns inget som säger att du måste ha din hund i fysiskt koppel. Däremot måste den vara under sådan kontroll att den varken kan eller ska störa viltet.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Dina påståenden gäller nog bara i bitch-hålan. .

Jag dör då jag finner opartisks åsikter och uttalande i ämnet är så bristfälliga och jag dör lite till över okunskapen bakom dom :rofl:

ett tips till opartisk är att läsa på lite innan man ger sig in i en diskussion eller ens öppnar munnen om ett ämne som man tydligen har NOLL kunskap om :idea:
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Det är det typiska svaret man får när man ifrågasätter i denna frågan. Hur ska du kunna undvika vilt i naturen?Tror du viltet står och stampar på samma ställe dygnet runt? Då får ni hålla er till staden ni bor i och röra er mitt i centrum.För överallt finns där vilt,stort eller smått. Och som alla hund ägare så ser de sig äga den mest väluppfostrade hund som bara ska gå lös.Sen om folk uppfattar det som "jobbigt" skiter ni i fullständigt. Det finns ofantligt många som hyser stor rädsla för hundar,stora som små. Hur ska ni "skydda" dessa individer från hunden? Inte gör ni omgivningen säkrare genom att komma med en lös jycke ialla fall. Så det är igentligen mer än vilt som ska skyddas från oseriösa hundägare.Man tänker inte så långt som att folk blir rädda av att se en lös hund.

Men vilt, fågelungar tex, blir nog inte mer rädda för min hund än för mig, när vi går fram på en stig? Eller för hästens hovar när jag rider.
Stör vilt gör man väl alltid när man rör sig i skogen, vare sig det är med eller utan hund?
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Men inte red du efter rådjuren??? Jag är ute efter ett bra argument till att vissa tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.Ett argument jag inte fått ännu.Bara undanflykter för sitt eget beteende gällande sina hundar.

Självklart inte, hundarna hade inte heller gått efter rådjuren eftersom de är rådjursrena, hjortrena, kaninrena, whatever.

Problemet för din del är att det inte finns en sån lag som du åberopar.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Inget nytt? Jo,det verkar så på de ryttare som rider med lösa hundar ialla fall.Många tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.
Hur ska du hindra din hund från att störa vilt om du inte har den kopplad? Över lagen eller nonchalant???

I mina ögon så antingen får hunden vara lös om man kan avbryta vid ev intresse av vilt eller att den är totalt ointresserad av vilt.
Om viltintresset är större än viljan att lyda matte/husse skall man ha den kopplad i lina eller dylikt från hästryggen om man nu TVUNGET ska ha hund med på ridturen.

Det finns alltid nötter som tror sig ha koll på sina hundar. Man får väl anmäla dem som man anser inte har koll på sina hundar?? JAG tycker att jag har bra koll på min hund, han har aldrig varit till besvär trots han jämt är lös och springer längre än 2 m ifrån mig. Han går inte fram till folk utan lov och inte heller till andra hundar. Inget större intresse av vilt så länge det inte kommer in på vår tomt. Inte ens okända katter är roliga att jaga. Jag har en väldigt enkel hund. Hade han inte varit så okomplicerad och jag inte kunnat lita på honom hade jag haft honom i koppel helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

<snip>
Hur ska du kunna undvika vilt i naturen?Tror du viltet står och stampar på samma ställe dygnet runt? Då får ni hålla er till staden ni bor i och röra er mitt i centrum.För överallt finns där vilt,stort eller smått. Och som alla hund ägare så ser de sig äga den mest väluppfostrade hund som bara ska gå lös.

Genom att ha sadan lydnad att hunden inte jagar utan kommer direkt pa inkallning. Vare sig ett radjur eller kanin hoppar ut pa vagen framfor.

<snip> Det finns ofantligt många som hyser stor rädsla för hundar,stora som små. Hur ska ni "skydda" dessa individer från hunden? Inte gör ni omgivningen säkrare genom att komma med en lös jycke ialla fall. Så det är igentligen mer än vilt som ska skyddas från oseriösa hundägare.Man tänker inte så långt som att folk blir rädda av att se en lös hund.

Eftersom jag har en rottweiler sa VET jag att manga ar radda och ser till att kalla in min hund i fot possition nar vi moter nagon. Koppel behovs inte alls for att ha kontroll pa hunden.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Det finns många sk hundmänniskor som tror sig ha "blind" lydnad på sina hundar.
Dock är det kanske lite dumt att försöka övertala folket här på forumet att de inte kan lagen och måste ha sina hundar kopplade.

Jag är en av dem som har hund lös året om.
Vid möten med människor kallar jag ALLTID in lös hund och har den gåendes vid min sida tills mötande passerat.
Ser mötande människor rädda/osäkra ut så kopplar jag hunden för att visa hänsyn, och kan även kliva av vägen då jag har fyra relativt stora hundar.

Kan ju då även tillägga att av mina fyra hundar så har jag enbart EN lös, för det är bara hon som jag VET att hon inte drar efter vilt eller springer på egna upptåg.
Så believe it or not; hundägare med bra inkallning och viltrena hundar EXISTERAR!
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Men med den koppellagen borde det med andra ord vara olagligt att både tävla och träna bruks.

Men är det inte någonting med tjänstetecknet (Vid upplet, och rapport sök, alltså) som gör att hunden tillåts vara lös? "I tjänst", liksom? Jag har för mig det, men kan ha fel.
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Ja att du inte följer lagen är ju helt klart.Men du skriker nog högt om det händer dina hundar något pga annan persons nonchalans eller liknande.Sådana som har din inställning är tragiska.Sen skiter jag fullständigt i hur du skryter om hur lydiga dina jyckar är.Lagen gäller även sådana som dig.

Så jag är nonchalant som låter mina lydiga hundar vara lösa? Hur hade du tänkt att jag ska kunna träna kondition, sök, spår, rapport osv. om dom måste gå vid min sida?

Jag blir vansinnig på folk som inte har ordning på sina hundar ja. Borde jag inte bli det?
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Min brukshundklubb har ingen egen mark där man kan träna bruks. Och jag tränar sällan med folk ifrån min egna klubb. Har jag ändå någon form av dispens bara jag är medlem i brukshundklubben?

För mig gäller allemansrätten :cool:
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Får tillägga att det där verkar vara för verksamhet inom SBK. Med kursledare osv.

Det är inte kurser jag varken bedriver eller medverkar på. Utan träning ett par dagar i veckan med en eller flera vänner. Dvs privat "tillställning" :D
 
Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

HUR hindrar ni hunden från att stöta vilt om ni rider med den okopplad samt om ni är i skogen(gåendes för egen maskin UTAN häst mao) och har hunden lös? Är hunden alltid inom den radie att ni har full kontroll? Och om ni i sådana fall anser ha hunden inom kontroll avstånd,varför då inte ha den i koppel då hunden ändå har viss rörelse frihet??

Min hund är kontroll med ren lydnad. Inte alltid på sånt avstånd att jag kan ta tag i honom, men inte så han stör vilt (Mer än hans matte gör ;)) Kontroll har jag mha röst (och ibland kroppsspråk). Det och det faktum att han är helt ointresserad av vilt gör mig trygg.

Koppel är bara jobbigt i de situationer det inte krävs. Ger inte hunden samma frihet att stanna och lukta eller springa fram och tillbaka= mindre motion och mindre aktivering. Givetvis ska man ha hunden kopplad om man inte har kontrollen på den som krävs, men det borde vara varje hunds rättighet att på något sätt få springa lös.

Tillägg: Möter vi någon ser jag till att hunden kommer in till min sida (med hjälp av rösten, inte snöre) och visar på så sätt att jag har kontroll. Tyvärr finns det dem som är så rädda att de tycker det är otäckt bara att möta hund i alla fall, trots att jag har en söt liten sak och de har jag komiskt nog bara mött när han varit kopplad fysiskt.
Större delen av våra promenader möter vi inte så många, skönt tycker jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 512
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 684
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 140
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp