I ilfart till djursjukhuset!!!

Kratus

Trådstartare
Syrran ringde igår:
"Hej! vi är på väg hem från djursjukhuset med din häst"
HJÄLP! snacka om hjärtsnurp! :eek:
Han har fått ett sår på ett ben som blödde så pass mycket att det behövdes sys... Jo,jo lycka till...
Trotts att han var nerdrogad så fick de knappt in honom i undesökningsspiltan, han vet precis vad sånt handlar om och tänker inte vara med! När de sedan gjort rent såret och skulle sy så fick de bara dit ett! stygn han stog inte still fastän han knappt orkade stå på benen... Förstår inte att han orkar krångla så mycket.
Det värsta med allt detta är att han ska ha boxvila i 2 dgr och kan syrran inte få upp en provisorisk sjukfålla så blir det ytterligare 5 dgr i boxen. (Han kommer att bli galen) Sen ska han ledas i fem dagar, sen skrittas i 5, sen travas i 10 och efter det så kan han börja ridas ordentligt igen om jag förstog allt rätt.
Sen ska han ju ha penicillin också och eftersom det inte går att ge sprutor så ska han få det oralt.
GUD! han kommer tycka så synd om sig själv, bli deprimerad och inte vilja leva längre :cry:
Det hände iallafall förra vintern då han fått en lång (3cm) tagg i kronranden ner i hoven. Då hade han visserligen inte boxvila men han stog i sjukfålla, och han blev så deprimerad och apatisk att han åt väldigt dåligt... Kommer säker hända nu åxå. Dessutom så börjar han bli till åren (16) och kommer bli så stel att han kommer ha svårt att gå efter boxvilan. :(

Herregud!!! Är det bara jag som har såna här problem med min häst? Jag har dessutom ingen möjlighet att hälsa på hemma förrän till påsk. Han lär ju känna sig dubbelt övergiven!!! Och tänk om han inte blir helt bra i benet, tänker mig allt möjligt... Har för livlig fantasi (hoppas jag iaf)
 
Usch vad tråkigt... :( Men om han är pigg i skallen så kan ni kanske sysselsätta honom lite psykiskt, då kanske han inte blir lika deprimerad av att bara stå?
 
Det brukar inte hjälpa, har prövat med mycket... det är bara hagen som hjälper, och motion... tyvärr!
 
men vart sitter såret?? man brukar kunna släppa dom i hage ändå...prata med vet en gång till och tala om hur deppad hästen blir med boxvila o sjukhage
de flesta veterinärer är försiktigare med utlåtanden för att ha sig själv fria, men allt är förhandlingsbart och man måste ändå se till hästens väl o ve(iallafall i såna här små skador)
Jag vet att ord i senskador är box med skritt i 2-3 mån, men att man kan lika gärna släppa dom i gamla hagen....på eget bevåg förståss, men det är ju inte mycket som kan hända mer än att det kan ta lite längre tid med läkningen, å andra sidan blir läkningen starkare....
 
Busig häst, behöver jag säga mer? :D
Det behövs röjas i hagen tyvärr, det är antagligen en gren han skadat sig på... Pappsen har börjat röja men det tar tid och de andra hagarna är tyvärr översvämmaade av is och vatten...
Jag tyckte syrran sa något om ett blodkärl också :crazy:
 
Hejsan!
Du är inte den enda som har otur i hästeriet.Jag förstår hur du känner dig. Min häst har alltid lyckats skada sig,blivit sjuk eller halt mitt i säsong eller när hon är på topp. Jag hade haft henne i tre veckor ca. och då fick hon lymfangit. Efter en tids vila kunde jag börja rida igen men när vi precis hade kommit i toppkondition ja då har hon fått spark i hagen eller dyl och fick vila pga överben ( benet svullna upp så huden sprack sönder). När vi sedan återigen var tillbaks i topp fick hon kolik. Inte så allvarlig men ändå. Nu i sommras var vi återigen på topp men började bli stel i ena bak, vid koll så var hon sne i höfterna och hade muskelvärk.Nu är detta tillrättat och allt har varit bra tills för en vecka sedan då hon har fått spark i hagen igen och är svullen på ena bak. Kan dock ridas men inte för fullt givetvis.
Det är klart att hästens välmående går i första hand men man blir så less att allt ska hända vid fel tidpunkter.Planerade tävlingar m.m måste ställas in men men man får ju vara beredd på det mesta när det gäller hästar. Min häst är också femton år så för varje gång det händer något undrar man om man kan komma tillbaka eller ej.
 
Du är inte själv om att ha otur med häst...
Min mamma , hon har otur med sina två hästar....Hennes sto som inte hann bli inriden fick en spricka i menisken och hon kanske inte kommer att överleva :cry:, denna häst har tidigar haft problem med sina tarmar, under hennes förlossning sprack hon och hon tappade rösten, så när hennes föl kom kunde hon inte prata för att få kontakt.. de närmaste dagarna kunde hon inte gnägga eller nåt...hon var tyst...fölet visste som tur va att hon var mamman...rösten kom tillbaka efter en månad...sedan har hon fått åka till djursjukhuset flera gånger då de först inte kunde hitta menisk skadan. Tyvärr en häst med maximalt otur...undrar om det är ärftligt..hennes fina son som nu är 2år, fick en tuff start..jätte liten och vek när han kom ut ur mamman,sen en jätte vårta på knät som blev infekterad, ska avlägsnas till våren...haft kolik fem gånger på två månader...ska även det kollas upp på sjukan...han har fått i sig en del olja... :crazy:

Men hon ger inte upp....hon försöker att vara stark...duktig mamma...

Sam
 
Mitt hbl sto vrickade sig på betet sommarn 02. Hon fick en månad på box och sen gå i hagen utan för mycket spring. Fick gå med en shettis för att det inte skulle vara lek och bus med dom stora. Då var hon 19 år och hon repade sig helt. Nu är hon 21 och springer och busar som bara den.

Hade en riktigt elak kotledsinflammation som gick upp i knät, och fick vila i 11 månader för ett par år sedan. Det enda man märker av den är att hon måste ha skor bak och lindas när man ska rida henne. Annars är hon frisk och kry trots sin aktningsvärda ålder.
 
Snacka om att ha nhar sysselsatt sig själv!!! :rofl:
Hans polare turades om att hålla honom sälskap de dagar han han skulle stå inne och nu när han stått i fålla så ja, fråga mig inte... *skaka på huvudet* Han har lekt arkeolog och grävt upp hela fållan så att den tydligen sett ut som ett månlandskap! En dag tog han av tråden, och igår bet ha ni en stolpe så att han lyckades bryta av den... :angel:
Och jag som var orolig att han skulle bli deprimerad... Ja, där ser man vad dom små liven kan hitta på... :D
Fast kan han inte sluta förstöra fållan så kommer han bli tvungen till att stå inne tillsvidare...
 
En sån där häst har jag också! :crazy:
För flera år sen när han fick en kotledsinflamation så stod han i sjukhage flera månader... Han var HELT galen och gick inte att leda eller rida. Jag skadade bl.a ryggen för livet...
Det var första långa konvalecensen.
I april förra året fick han en spik FEM cm in i kronranden som precis missade leden. Det var sjukhage fyra dar sen släppte jag ut honom i stor hage med sin polare.
I juli fick han en rejäl hovböld... han fick gå ute i alla fall.
Några men av det har han inte fått. Däremot har han mått mycket bättre och verkar läka fortare av att få gå ute och röra på sig (beroende på vad för skada det är såklart!).
Förklarade din syster för vet. att hästen är så som han är?
För ibland GÅR det ju inte att fullfölja råden man får.
Kan såret läka i en stor hage skulle jag släppt ut hästen. Såvida man kan hålla det rent och ev. bandagerat...
 
Det är så svårt att veta hur han ska reagera från gång till gång... Men det är aldrig några problem med själva hanteringen, så länge han inte blir apatisk och slutar äta är jag bara glad om han busar...
Nu har han bara några dar kvar i fålla sen får han väl gå några dar i den lilla hagen med Frasse lr Misse de två andra gamlingarna... :D
Kraten Har åxå råkat ut för en liknande sak, fast det var en tre cm tag som ha nfick in i kronranden precis i tillväxtzonen... Mne han hade tur i oturen så att säga, den gick rakt ner längs hovväggen... Då stog ha nåxå i fålla ngra dagar men då blev han helt apatisk och deprimerad... Tror mest det berodde på medicinen jag tryckte i honom...
För flera år sedan så stog han i sammanlagt nästan 12 mån i fålla pga kotledsinfl. som vet. efter 1,5år kom fram till anntagligen berodde på borrelia som upptäcktes... Då vart han frisk efter antibiotikabeh.
 
du får se till att massera pållen så han håller igång blodcirkulationen, så han inte blir lika stel :cool:
 
Det skulle nog tyvärr inte hjälpa, det är nämligen lederna han blir stel i och han mjukar upp dom så snart han får gå i hagen igen och kan börja tränas. Annars var det en bra idé.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 584
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 996
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 971
Senast: Saeta
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp