I SISTA minuten!

kopparberg

Trådstartare
Eller...

Hur är ni när ni hämtar foder hos bönder, eller bokar veterinär och hovslagare?

Jag får ofta, ofta beröm av min höleverantör, hovslagare och veterinär att jag är så "enkel" att ha att göra med, då jag alltid bokar i god tid innan jag hämtar/vill ha hjälp.

Tydligen är det mer regel än undantag att folk ringer när höet är HELT slut och de behöver mer.
Eller att de ringer och anser hovis ska sko NU, för hästen ser hemsk ut.

Så hur gör ni?
Jag ringer i början på veckan till höbonden, när jag vill hämta hö på lördag fm.
Jag ringer hovis MINST en vecka innan jag vill att han ska komma.
Jag ringer veterinären MINST en vecka innan när jag vill ha vaccinerat. Sedan säger jag när hon TIDIGAST samt SENAST kan vaccinera, pga träningar och tävlingar och annat.

Och jag har MKT glada höleverantörer, hovslagare och veterinärer! :cool:

Dessutom förstår jag inte hur man TÖRS ringa och vilja ha mer hö när höet är HELT slut! :confused:
Vad gör man om man inte får tag på "sin" bonde?! :crazy:

Hur gör ni?
 
:o
Men faktum är att jag aldrig stått utan :D
Däremot är min leverantör hopplös...för nu ringde jag för drygt en o en halv vecka sen och han LOVADE komma förra veckan med halm....men IMORGON kommer han(säger han) och då ÄR det kris...... :crazy:
 
Jag skulle bli lika irriterad om ngn lovat leverera ngt, och sedan inte kom när den skulle. :mad:
Visst, saker kan komma emellan, men då anser jag att man hör av sig!

Att du inte stått utan, måste väl bero på att du som många andra, har ENORMT snälla leverantörer då?! :devil:
 
Jag är en sådan som skulle kunna avrätta människor som strular och han 0 servicekänsla.

Jag följer mina leverantörers önskemål, ny hovslagartid bokas alltid vid pågående besök.
 
Tack kopparberg - nu kom jag ihåg vaccinationen ;)

Skämt åsido. Jag är alltid ute i god tid. Mitt hö är bokat, och det har aldrig varit något trassel med hämtningar. Krosshavre har det varit mera bökigt med, men nu har vi lösningen - vi fick ett bra erbjudande och köpte en kross!

Vet för vaccin och andra "rutingrejjor" ringer jag 2-3 veckor innan det behövs, och hovis snackade jag med i fredags. Han dyker upp om tre veckor, och sade att jag får påminna när jag är så tidig...

Jag försöker att höra av mig i så god tid som möjligt för så skulle jag vilja att folk gjorde till mig.
 
Jag trodde alla med egna djur av det större formatet skaffade foderförråd för hela vintern. Dvs hö och halm.

Jag skulle INTE lita på en bonmde som lagrar foder till en hemma hos sig. Rätt var det är har dom sålt klabbet till någon annan och sedan står man där-UTAN!

/KT
 
Hovis bokar jag in vid varje besök. Alltså när han ändå är hos mig så bokar jag in för nästa besök. Jag gör samma sak med min frissa :p Annars så står man där och alla tider är slut.

Vaccinationer ringer jag också MINST en vecka innan. Likaså när det är dags för havre och hö hämtning. Man MÅSTE ha hänsyn för andra människors tid.

Därför blir jag också ursur när andra inte har hänsyn till min tid :angel:
 
Jag har inte möjlighet att förvara hö och halm för hela året.
Men å andra sidan så har jag alltid haft seriösa leverantörer! :bow:
Så jag har aldrig varit med om att stå utan foder, trots att jag "bara" bokat och inte hämtat allt direkt.
 
Jag är likadan!
Blir jätteirriterad när folk tycker jag ska "stå pass" åt dem! Här ska bokas I TID, annars så är jag inte tillgänglig alla ggr! :devil:
 
Är alltid i god tid. :D
Bokar höet färdigt hos min bonde för året efter, redan när jag hämtar årets. :banana:
Hovslagaren kommer kontinuerligt. Han brukar ringa någon dag innan, och meddela bara att han är på gång. :bow:
Det som går att förbereda för veterinär gör jag( ingen häst ute i hagen o liknande)
 
Hovslagare - jag bokar ny tid 7 veckor framåt vid varje besök.

Hö och hösilageleverantörer - Ringer en vecka innan jag vill ha hem, men oftast så får man passa sig lite när man ringer, för det blir ofta "ja, jag kommer imorgon går det bra?" så gäller att man har tid själv med =)

Veterinären - jag ringer en vecka innan jag måste ha vaccinerat och säger jag vill ha vaccinerat. Han kommer dock oftast samma dag, det är inte speciellt långt.


Och, jag är också poppis hos de yrkeskategorierna som nämndes ovan. Vilklet ger en ganska kraftig "VIP-rabatt" och dessutom extraservice. T ex expressutryckning för att slå på skor bak på en hovöm häst samma morgon som den ska in på hältutredning. Och inte ens ta betalt =) Eller att jag faktiskt fick komma på midsommardagen och hämta ett lass hö (jädrar vad jag skämdes när jag var tvungen att ringa men jag hade inte räknat med att det skulle regna och regna och regna och hästarna stå inne och glufsa hö)
 
Fast, jag tar INTE hem hö och strö för hela vintern. Jag vill inte det. Men det är inga problem för bönderna att boka upp det jag vill ha, och ha det hos sig. Och de säljer det INTE, däremot skulle jag nog få fly bygden om jag inte betalade det. Tyvärr har en hel del tydligen bokat upp XX ton hö att köpa i småposter. Sen har de fått gratis hö av grannen vid nyår och så skiter de i att komma mer och där står bonden med ett parti hö han kunde sålt på hösten. Men som sagt, det gäller att se till att hålla det förtroendet. Men jag har både hö och hösilage uppbokat för hela säsongen, men det ligger hos resp bonden. Fungerar perfekt faktiskt.

Sen, jag har faktiskt inte RÅD att köpa allt på en gång. Eftersom det blev så att jag köpte småposter kontinuerligt (1.5 ton hö/gång och ca 1 ton hösilage/gång) så har jag liksom inte den där stora bunten pengar att hosta upp i augusti =/

Sen glömde jag i ursprungsinlägget: Spån, havre, korn etc kommer hemlevererat när jag ringer och beställer. Skulle jag ha PANIK så får jag åka och hämta själv 1.5 mil bort, värre är det inte. Skulle aldrig drömma om att ringa och säga "nu måste jag ha en pall spån och XX säckar foder NUUU"
 
Jag har också märkt en och annan gratis extraservice! :)

Min filosofi är att om jag är bussig, så kanske de som ska serva mig är bussiga tillbaka.
Och det verkar jag ju ha gissat rätt på! :D
 
Höbonden jag nu handlar av, råkade ut för samma sak!
Att en kund bokade mer än den hämtade alltså.
Men bonden var så snäll att han ringde och tjatade och tjatade, men fick samma svar hela tiden "ja jag ska ha höet, jag hör av mig".

Det slutade med att bonden i fråga stod där med 20 TON hö över! :crazy:
Fräckt att göra så tycker jag! :mad:
 
Tänk om...

... alla vore lika duktiga som ni!!!
Här hemma kommer folk och hämtar foder alltid efter man duschat och på en helg.
Hur kul är det att ställa sig ute i torken en fredag kväll vid halv tio när Farmen har börjat :confused:

AM
 
Re: Tänk om...

Kan inte vara kul alls! :mad:
ATT du gör det?! :eek:
Uppskattar dina kunder att du är så kundvänlig? Det BORDE de allt göra...
 
Vi säljer grovfoder och har gjort fullkomligen klart att leveranstiden normalt sett är 3 veckor. Det går inte att slänga höstningen åt sidan, eller lägga våren till råttorna för att någon "glömt" beställa mat till sina kusar.

Oftast går det att ordna redan en vecka efter beställning, men det finns de som har ringt SAMMA DAG som de behöver ett par ton levererat. De kunderna har fått gå till annan leverantör fortsättningsvis... Vi vill ha seriösa kunder och de seriösa kunderna förtjänar en seriös leverantör. Alltså hålls alla utsatta tider och de kunder vi har är mycket nöjda.

Själv bokar jag alltid hovslagare etc i god tid, hämtar havre när handlaren har öppet och är nog inte särskilt gnällig kund. Blir jag gnällig är det för att jag inte är nöjd, är jag inte nöjd byter jag :D
 
jag bokar alltid nästa hovslagarbesök i samband med skoningen, fungerar helt perfekt! Hö och havre har jag numera på stallet där jag står så det slipper jag oroa mig för.
 
Jag är alltid ute i god tid. :)
Men vet mer än en som alltid ska göra allt i sista minuten o förstår inte heller hur dom "törrs"... :crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 872
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp