Sv: I sorgens stund
Jag lider med dig, verkligen. Jag tog samma beslut för två år sen. Min första ponny, som jag hade haft sen jag var liten och älskade över allt annat på jorden. Han hade haft fång allvarligt flera gånger, hade opererat bort ett öga, hade förslitningar i bakbenen och hela kroppen var full av cancer till slut, så jag hade inget annat val än att låta honom gå. Han var bara sjutton år.
Varje dag som har gått sen dess har jag ställt mig frågan varför? Varför just MIN häst? Varför just en häst som var så älskad och omskött, när det finns de som missköter sina hästar i åratal? Om det hade gått att upptäcka tidigare, om jag inte hade varit nog påstridig om att få ett ultraljud på honom (proverna som togs visade inte på cancer, eller på någon annan sjukdom heller).
Jag gråter fortfarande för min vän. Inte varje dag, men det händer. Jag tänker på honom dagligen. Jag vänder mig om när någon ropar hans namn på gatan. Jag säger god morgon och god natt till hans foto varje dag. Jag går till graven ibland, men jag mår mest dåligt av det och nu ska vi dessutom flytta från det stallet, så det kommer inte bli av. Han finns ändå med mig i precis allting jag gör.
Mitt enda råd är egentligen att tillåta dig själv att vara ledsen, att gråta. Om du känner att du vill och kan, prata om det. Man kan inte stänga in så starka känslor. Det kommer komma en dag när minnena är ljusa igen, när de får dig att le. För mig tog det nästan två år innan jag kunde prata om honom utan att rösten bröts, utan att tårarna kom. Men det finns låtar jag undviker, låtar som påminner mig och som får allt det där att komma tillbaka. Och om folk börjar komma med synpunkter på att du inte skulle ha "rätt" att vara ledsen, ignorera det så gott du kan!
Du gör det som är bäst för hästen, och han kommer vara tacksam mot dig för det.