i Valet o Kvalet

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 031
L

LillJay

Jag har ägt 2 hundar tidigare, bodde en bit ifrån byn då. Eftersom jag inte har körkort så gick jag ju alltid, aktiverade mycket osv.

Av någon skum anledning vart jag med min tik (som jag haft sen valp) ensam. (bra svenska :P Tummen upp på det här)

Nu blir hon 3 år, i sommar, och jag bor inne i storstaden.
Hon blir aktiverad, men om jag ska vara ärlig så blir det inte lika mycket som hon skulle vilja /behöva. Troligtvis är jag för lat, eller prioriterar annat. (Kan jag tänka mej då det är tråkigt att köra samma övningar hela tiden, men hunden tycker det är kul - huvudsaken)

Jag sitter och velar, funderar och disskuterar.. Men kan inte komma fram till något bra!

Jag bor, som sagt, i stor staden nu. Tiken min är det lite arbete kvar på, men hon skulle orka med en till hund (eller valp) beroende på psyket på den självklart.

Jag vill ha en till hund, jag har egentligen ingenting för mej på dagarna mer än sitta framför den här dumburken fast jag borde vara ute och "leka" med dem andra barnen :P

Så är det det om bilburar (räknade ut att om man ska gå efter jbv bestämmelser så får inte buren plats i bilen! dvs köpa ny bil, större, eller skita i bestämmelserna..) och om zheeba inte får plats, hur ska då en till få plats. Som det är nu finns det lastgaller, men inget mer. (vill ha en bur så man kan täcka över utifall hunden skäller osv)

Karln jobbar ju natt så han sover på dagarna, men är ledig titt som tätt iaf :)

Vad rekomenderar ni?
Jag känner mej redo, men inte det här med bilbur osv, om man ska iväg nånstans. Man måste ju planera sånt också!

Tacksam för alla ärliga svar

Sv: i Valet o Kvalet

Ber om ursäkt om det verkar snurrigt :P
Fråga om det är något

Om inte din nuvarande hund får tillräckligt med aktivering, hur ska du då aktivera 2 st?

Även om du är hemma nu, vad har du för planer i framtiden?

Kanske triggar igång mej själv att träna mer /oftare ?
Har funderat på att bli fodervärd, men det gav jag upp.

Mina planer i framtiden är att bli klar med utbildningen, jobba natt (har troligtvis en anställning när jag är klar med utbildningen på ett ställe, vilket man inte ska lita på.), jobba med karln på hans företag etc..

Min dröm är att sköta eget hundpensionat, dagis. Men vägen dit är lång och många erfarenheter (jag beräknas vara runt 4-50år runt den tiden)

Jag tror att "en till gör mig mer motiverad" bara håller ett kort tag tyvärr. Lite nyhetens behag. Men alla fungerar ju olika.

Nu vet jag inte hur mycket ni har provat på, men testa dig fram till någon gren ni båda tycker är roligt! Sen kanske du bättre vet då vad du vill ha för hund då också.

Fodervärd ändrar ju inte hur mycket hunden kräver.

Fodervärd under en tid då ägaren åker iväg på semester, jobb eller liknande. Göra en godgärning så att säga.

Zheeba tycker nästan allt är roligt. Agility kör vi emellanåt.
Det jag tycker är mest roligt att kontaktövningar och lydnaden.
Ska gå en kurs nu efter sommaren, är det tänkt, med henne..
Se vart man kan komma nånstans då vi har grunderna iaf.

Man måste nog gå igenom sej själv först, vad man vill..
Jag vet vad jag vill ha för hund och det är ungefär samma utsträckning som Zheeba. Kräver ungefär lika mycket, om inte mindre. Från hund till hund

för mig är tävlingar det bästa sättet att bli peppad på. då har jag ett mål som jag hela tiden strävar mot, och det finns alltid något specifikt som jag måste träna på. jag har för mig att du har blandras? men lydnad kan du ju tävla, och viltspår. tycker du om att sitta ute i skogen och kuckilura så kanske bevakning hade varit något? jag hade försökt hitta en kurs som var mer tävlingsinriktad, och sett om det tilltalade mig.

jag hade inte skaffat en hund till om jag inte kände mig motiverad att träna tillräckligt med den jag hade. två hundar ger en del merjobb, även om de ofta rastas tillsammans så är det bra om man kan gå med dem en och en ganska regelbundet, särskilt innan vardagslydnaden sitter. träningen och förberedelsen tar dubbelt så lång tid. dessutom är det mycket svårare att hitta hundvakt till två hundar än det är till en. men det vet du säkert redan.

Jag kan bara hålla med föregående "talare"!

Skaffa INTE en hund till nu!
Du skriver själv att det finns en del "att göra" på den hund du har. Samtidigt som du inte orkar/vill aktivera henne mer.
Du vet inte vad "framtiden har att erbjuda" - dina framtidsplaner skiftar från starta eget till jobba natt till plugga.

Gå en kurs eller köp ett antal timmar ev en DUKTIG instruktör/dressör och försök hitta inspirationen med den hund du redan har! När den sedan är på topp och du vet hur du kommer ha det en tid framöver DÅ kan du börja fundera på att "utöka familjen".

/Swat

Jag svarar till er båda :P

Jag funderar som sagt hela tiden, det är ju ett stort beslut och det mesta lutar åt att köra vidare med Zheeba. (yes hon är blandras) Och efter att ha fått bolla idéer med karln igår kväll så kom jag ju på vissa saker jag har planerat med Zheeba..

Bla lydnadskurs nån gång efter Juli.
Innan jul och nyår iaf.

Sen har jag haft planer på blandisutställning. Och bara det är mycket planering, när man inte har körkort.

Så mitt val vart bestämt åt mej när allting kom tillbaka i skallen :P

Har brukshundsklubben sök kurser?
(har kört lite sök med Zheeba och hon förstår vad det handlar om och tycker det är riktigt kul)

Tänk vad minnet kan svika en ibland

på vår klubb har vi inga direkta kurser i bruks, utan man går med i en träningsgrupp. för lydnad har vi kurs t o m lydnadsklass 1, sedan går man med i träningsgruppen om man har tävlingsambitioner. på vår klubb är det tyvärr också så att bara de som vill och kan tävla får vara med i bruksträningsgrupperna, detta pga bristande tillgång på mark. så jag som också har blandras får ju inte vara med där.

men ska man träna bruks så är det nästan ett måste att man kan ta sig runt själv med bilen. att träna sök tar nästan en hel dag, och den egna hunden tränas inte särskilt länge. tror du att din karl ställer upp på det? annas kanske det kan vara en god idé att ta körkort. går man en intensivkurs och ser till att övningsköra hemma så bör det inte kosta mer än en hundvalp.

när det gäller bilen så skiter jag i måtten. de är inte rimliga helt enkelt. kan polisen ha två fullvuxna schäfrar i en v70, så kan jag också ha mina något mindre hundar i samma bilmodell. det viktiga är att hunden kan vända sig, sitta och ligga bekvämt. den behöver inte kunna stå upp utan att öronen nuddar taket.

OKej jag ska in och kika på dem här närmaste brukshundsklubbarna, går ju olika rykten om att dem är både bra och dåliga.

Ah har också tänkt på måtten till bilen, men är tiken i bilen så ser man att hon inte behöver mer än hälften iaf. Så det är sjukt.

Körkort ska jag börja med :)
Har redan börjat spara, för ett par månader sen :D
Så from Juli blir min ekonomi bättre och då blir det snart dags för körkort :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: Red_Chili
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 181
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 615
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 761
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka