I väntan på besöket?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 2 646
F

Fladde

Ska till Djursjukhuset med min häste den 14 feb då min vet inte kunde innan :crazy:

Var där 4 ggr innan jul förra året och sista besöket sa Vet att jag skulle sätta igång(fick ett igångsätningsprogram som jag fölt till punkt och prickar) För att komma tillbaka i slutet av Mars så att allt går åt rätt hål.
Men nu har hästen börjat klydda det började med att bytade galopp mitt i allt ihop sen när jag skulle prova sitta ner i traven så protesterar hon. en blev det värre då jag fick problem att sitta upp och när jag väl kommit upp så vägrar hon gå framåt och går jag då på henne så reser hon sig hökt :crazy:
Då jag trodde i början att hon testar mig för jag har ju aldrig ridigt henne ordentligt då hon blev skaddad 3 veckan jag äkt henne. Men då hon inte slutar har jag börjat undra och har nu beställt ett besök till Vetrinären på Djursjukhuset innan det var bestämt.

Vad tycker ni jag ska göra medans jag väntar på besöket?
Är det inte risk för om jag nu bara går med henne ca 1 tim om dagen och inte rider henne att hon villar och sedan inte vissar nått när vi kommer upp?

Jag longerade henne efter ridturen i Fredes då jag såg att hon fortfarande niger i höger varv vet ej om det är mer eller mindrre hon gjorde det lite vid sista besöket med men då sa Vetrinären att det berude på att hon var svag.

Tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: I väntan på besöket?

Jag tycker du ska försöka hålla igång hästen enligt ditt schema så gott det går. Undvik de övningar som ger mest protester. Är det verkligen så illa att hon protesterar mot att du sitter på henne överhuvudtaget, så ring din vet. och fråga hur du ska göra.

Risken är, precis som du säger, att symtomen klingar av om du inte gör något med hästen, och så åker ni på utredning - där blir det svårt att se något tydligt - och hästen blir ofräsch igen vid igångsättning... :crazy:

Om hästen uppenbart har ont, så ska du såklart inte tvinga den till något. Ställ inte så höga krav på hur den genomför olika rörelser, men håll igång så gott det går är mitt tips.

Okej..
Ska jag då trva och så?
Jag kommer upp men det är svårt och lirkar jag med henne får jag fram henne men det kan vara eller se rätt farligt ut :crazy:

Jag tycker ändå det låter som att det är ganska riskfullt att försöka fortsätta rida henne....
Även om det bästa kanske är att fortsätta rida henne, så tycker jag inte att man ska göra det om risken för att det händer något allvarligt är så pass stor.

Kan du inte försöka hålla igång henne på något annat sätt? Tömkörning eller nåt sånt?

Ring och prata med dom, hör vad dom tycker på kliniken.

Lider med dig!!! Hoppas det går bra!

Dom på kliniken kan inte svara på det och Vetrinären är Mamma ledig men ska komma in den 14 bara den dagen sen vara ledig igen i ca 14 dagar..

Har aldrig provat att tömköra.

Räker det att man går med henne ca 1 tim dagen?

Jag skulle iallafall inte riskera livet bara för att rida hästen, som uppenbarligen har något problem i kroppen.

Jag kan tyvärr inte svara på om det räcker med att gå en timme om dagen, men det borde vara bättre än ingenting?

Fladde skrev:
Okej..
Ska jag då trva och så?
Jag kommer upp men det är svårt och lirkar jag med henne får jag fram henne men det kan vara eller se rätt farligt ut :crazy:
Nej, om det är så illa så ska du inte ens försöka! Antingen har hon jätteont - och då syns det i alla fall vid undersökningen - eller så är det nå´t annat som inte stämmer, och då får du försöka komma på vad efter besöket.

Kan du longera henne utan stora protester och hålla igång henne på det viset (eller tömköra, som jag egentligen föredrar - men jag läste att du ej gjort det...) ? Protesterar hon mycket har hon sannolikt ont, och ska då inte tvingas.

Att gå med henne är annars bättre än att ställa av henne helt!

Vad du än gör, riskera inte din egen hälsa. Det tjänar ingen på :crazy: !

Dom senaste dagarna har jag gått ca1 tim om dagen med henne.

Om du inte kan tömköra själv så kanske du har någon bekant(eller annan person) som kan hjälpa dig med det?
Fråga runt lite! :idea:

Ring til vetrinären och fråga! Den har sett din häst och har alla journaler som skall till for at ta det riktiga beslutet.

Undrar en sak till.
Jag har en sån Back on Track ryggvärmare ska jag använda den? :confused:

Använd den du om du vill. Vet inte hur mycket nytta den gör, men den skadar ju inte mer iallafall.
Hoppas det ordnar sig med din häst !

Återbesöket blir den 17 feb istället..!

Att promenera en timme varje dag tycker jag låter jättebra med tanke på hur hon reagerar när du sitter upp..Även om hon kanske tappar lite, så är ju skritten ändå den gångart som gör hästen stark,grundstark så att säjja. Plus att hon håller ju ändå igång musklerna o blodcirkulationen. Och att reagera så starkt på uppsittning tyder ju på att nåt är väldigt fel..nää..jag tycker du gör helt rätt som du gör nu..använder sunt förnuft!=)Lycka till*tröstkram*

Juzzzen skrev:
Att promenera en timme varje dag tycker jag låter jättebra med tanke på hur hon reagerar när du sitter upp..Även om hon kanske tappar lite, så är ju skritten ändå den gångart som gör hästen stark,grundstark så att säjja. Plus att hon håller ju ändå igång musklerna o blodcirkulationen. Och att reagera så starkt på uppsittning tyder ju på att nåt är väldigt fel..nää..jag tycker du gör helt rätt som du gör nu..använder sunt förnuft!=)Lycka till*tröstkram*

Okej:)
Tack.

Hål tummarna HÅRT den 17 feb.

Har fått tid till Ryggspecilisten nu med samma dag:)

domino skrev:
Kan du inte tömköra henne istället då? :idea:

Har aldrig provat vet inte om hon är tömköd enns :crazy:

Det skulle typ komma ut en sån till stallet i nästa vecka som hjäler en att tömköra kanske ska vara med där :idea:

Ja det kan ju vara en ide! Men det är nog inga probelm tror jag! Hon är väl riden och longerad menar jag ;)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 522
Senast: Mkb
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför... 2
Svar
36
· Visningar
8 978
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31