I väntan på passet...

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Piccoliiina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 925
P

Piccoliiina

Ja, så var det snart åter igen vår då. Har haft pållen lite mer än ett år nu.

Kompisarna ska iväg och tävla.
Men kvar blir jag, för jag har inga som helst papper på min häst, fortfarande!!

Jag har nu väntat i 14 månader på mitt pass.
Vet att det ska finnas ett gult kort som man kan ha att tävla på i väntan på passet, men eftersom jag köpte pållen av en ridskola så fick dom endast ett gult A4 papper, där det stod att 5 st ridskole ponnyer på (den ridskolan) har pass på väg.
Det stod ingentng mer.

Har ringt och ringt till massa oliks personer som nu då har hand om detta.
Men för det första är det näst intill alltid upptaget.
Men kommer man väl fram, får man aldrig något ordentligt svar.
Dom säger att det är ridskolans ansvar, medans ridskolan säger tvärtom.

Har även skickat mail, med ordentlig förklaring på allt.
Men aldrig fått något svar.

Än så länge ska jag bara tävla lokalt, och allt jag behöver då är pållens mätintyg.
Och jag vet att en mätman har det, men lämnar inte ifrån sig det om de inte får pållens registrerings nummer.
Just den mätmannen hade även också chipp nummret, men problemet med det är att min veterinär kan inte hitta chippet nånstans!!
Har kollat det två olika tillfällen. Hela kroppen.

Alltså, jag har ingenting, och det känns som om ingenting funkar.
Allt jag skulle behöva är hans registrerings nummer, hur kan det vara så svårt?

Det var alltså ridskolan som skickade efter passet, precis i början av december, -05.
Det kommer alltså först skickas till dom, och sedan skickar dom det till oss.
Kan det vara så att det tar längre tid tack vare att det är en (före detta) ridskole ponny?
Att privat hästar går före?

Jag är så himmlans sugen på att tävla, och pållen är i toppform!

Finns det någon som har några råd, eller tips?
Skulle vara så tacksamm.

Sv: I väntan på passet...

Om det nu finns ett "gult kort" som man kan tävla på tillsman har fått passet så kan du väl höra av dig till ridskolan och be dem kopiera pappern.

Lycka till!

Men ridskolan fick ju bara detta gula A4 papper, där det stod att ett antal ponnyer som står på den ridskolan har pass på väg.
Inga namn, ingenting alls, bara att ett antal ponnyer hade pass på väg.

Dom har kopierat det, så jag har fått det hemskickat.
Jag har fått alla papper som dom har på honom, (vill säga bara helt onödiga papper) hemskickade till mig.
Det enda ordentliga vi har är hans vacc.intyg.

Det känns helt hopplöst!:cry:

Om det nu inte finns något registreringsnummer, och inget chipnummer, och du inte hittar något chip på honom, då kan ju inte mätintyget finnas. För du får inte skaffa ett mätintyg om ponnyn inte är registrerad. Och i så fall skulle du ha haft ett registreringsbevis med registreringsnummer på...? eller är jag helt ute o virrar:confused:

I så fall "finns" ju inte ponnyn, och du borde kunna chippa honom och mäta om honom. Fråga veterinären, han/hon borde ju veta detta.

Om du då har mätintyg, och vaccinationsintyg kan man ju ringa till tävlingsarrangören och säga som det är och fråga om du får anmäla dig, fast du inte har ngt pass.

Det finns säkert massa vänliga människor som kan hjälpa dig, det måste ju finnas flera som har varit i samma sits som dig.:)

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Jojo, visst. Vi vet att pass är på väg.
Men dom som har hand om det ger inte ut hans registrerings nummer.
och det är bara dom som vet hans reg.nr.

Men även om pass är på väg, kan man mäta honom ändå?
Så att jag någon gång kan komma ut och tävla.

det enklaste är väl att ringa en mätman och fråga:idea:

Just själva passet behöver du inte för att få tävla, endast licenser , vaccinationskort och mätintyg om det handlar om ponny.

Vet inte vilken förening det gäller, men på ASRP:s hemsida står att de behandlar passansökningar inskickade i just dec 05. Så du får väl hålla tummarna att ditt komer med. Du behöver regnr för att få ut mätintyget, annars behöver du egentligen inte passet. Jag har hört alla historier och betalade surt 500:- extra och fick passet på 10 dagar. Men min dotter jobbar på ridskola där fyra pass är inskickade. En ponny har avlivats, och två är sålda! Kul!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnat rätt... Vi hade en ponny på prov här för ungefär ett och ett halvt år sedan ponnyn var tänkt som...
Svar
6
· Visningar
1 290
A
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har ett litet dilemma som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Köpte för tre veckor sedan en häst, väldigt billigt, affären... 2
Svar
23
· Visningar
3 143
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka