IB-gymnasiet?

Kort fråga - någon här som gått IB-gymnasiet? Erfarenheter, tankar, allt möjligt? Tack :)
Har inte själv gått, men har både vänner som gått och vänner vars barn gått. Alla är mycket positiva! Det är hög närvaroplikt (iaf om man jämför med vanliga gymnasieprogrammet där jag kanske hade tre lektioner i veckan sista året, medan mina IB-vänner gick 8-17 varje dag typ) och väldigt lektionsbundet, men de har alla älskat sin utbildning och den smältdegel av olika kulturer och bakgrunder som möts på utbildningen. Samtliga har känt sig mkt väl rustade för vidare studier, de flesta har dock studerat utomlands efteråt, någon har explicit uttryckt att engelskan blev så dominant att hon kände sig mer studieredo inom engelskspråkig vidareutbildning än svensk, men det beror säkert på att hon också bott utomlands under långa perioder under högstadiet också och därför har mer av ett barnsligt svenskt språk och ett mer "intellektuellt" engelskt.

Kort fråga - någon här som gått IB-gymnasiet? Erfarenheter, tankar, allt möjligt? Tack :)
Jag kom in men valde sedan konstlinje p.g.a. lathet. Syrrans man gick. Han älskade det och kom in på Oxford efteråt. Dock valde han ett annat universitet.

Jag upplevde att IB-klassen var en sammansvetsad grupp där alla verkligen satsade på utbildning. Dock var det väl lite hipstervarning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 569
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 255
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
871
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka