Ibland får jag bita mig i tungan...

Wild Rein

Trådstartare
När jag hör eller läser om ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat; AVEL!!
Såg en intressant diskussion på ett stort forum i förrgår, denna urartade givetvis snabbt och den som postade första inlägget tog snabbt bort det...

Lite kort så handlade det om uttryck man använder i "avelsvärlden" och vad dessa står för...
Till exempel om jag säger att min hingst har; kanonstam och är ett hett avelsämne....vad baserar jag detta på??
Är jag objektiv i min bedömning innan jag påstår något sånt?

I min värld är det helt befängt att sätta en 2 eller 3-årshingst i avel överhuvudtaget (en 2-åring ALDRIG, kan inte finnas ett enda gott skäl till det). Och vilka kriterier ska uppfyllas för att en hingst bör sättas i avel?

Sedan dessa "läger" om huruvida en hingst ska prestationsmeriteras eller ej?? Det finns minsann såååå många massa bra hingstar som aldrig tävlats, ej heller någon i alla led bakom?!?! Men den lämnar KANONAVKOMMOR??? Ok, hur vet man det? Inga av dessa syns ju någonsin till på tävlingsbanan eller i utställningsringen...
Och att påstå att min otävlade, otränade inkorrekt exteriört 3-åriga hingst med taskig stam är perfekt för ex. cutting/reining eller pleasure avel, när inga meriter finns med hingsten och inte i hans stamtavla heller?? Hur går det ihop?

Det är svårt idag tycker jag, Quarter/Paint är i Sverige en numerärt liten ras och det finns så extremt skilda kvaliteer i rasen redan...

Åsikt någon??

:banana:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

:D:D:D:D:D

Det skapade ju debatt i alla fall! :p

Ska se om jag orkar skrapa ihop lite kraft och skriva i tråden, då jag
i detta tenderar till att bli *host host* lite långdragen, och det är inget
jag har tid med nu.

Och + kanonstammen får du ju inte glömma FÄRGEN! :cool:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Och detta har jag lyckats missa??? :eek:

Jovars, jag har åsikter. :D Orkar bara inte skriva dom just nu... :angel:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag såg diskussionen,så länge som den nu varade tills den togs bort.Att den försvann var ju kanske inte helt oväntat eftersom det framfördes en hel del kritik mot att sätta en 3-åring(utan några egna meriter och som faktiskt INTE har en kanon stam) i aveln...Samtidigt var det lite synd för det var en hel del intressanta och tänkvärda saker som framfördes som kanske gav en tanke ställare till några.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

:D:D:D:D:D

Det skapade ju debatt i alla fall! :p

Ska se om jag orkar skrapa ihop lite kraft och skriva i tråden, då jag
i detta tenderar till att bli *host host* lite långdragen, och det är inget
jag har tid med nu.

Och + kanonstammen får du ju inte glömma FÄRGEN! :cool:

Ooooom det blev debatt ja...:angel:
På ett sätt kan man kanske, eventuellt förstå att man helt sonika tar bort marknadsföringen av sin hingst då ens avelsstrategi blir ifrågasatt....å andra sidan kan man (jag) tycka att kan man inte försvara sin avel och sitt tänk längre än så.....
....ja då kanske man inte bör avla alls helt enkelt.... :grin:
:banana:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag såg diskussionen,så länge som den nu varade tills den togs bort.Att den försvann var ju kanske inte helt oväntat eftersom det framfördes en hel del kritik mot att sätta en 3-åring(utan några egna meriter och som faktiskt INTE har en kanon stam) i aveln...Samtidigt var det lite synd för det var en hel del intressanta och tänkvärda saker som framfördes som kanske gav en tanke ställare till några.

Det är ju just det!! Precis som du säger framfördes faktiskt en hel massa kloka insikter och korrekta påståenden...just därför reagerar jag på att inlägget bara raderades!

Man måste ju klara av konstruktiv kritik vilket jag tycker framfördes väl av flera...att höja sitt avelsmaterial till skyarna och tycka att man gör ett så himla bra jobb i sitt avelsarbete och sen bara bli förbannad då man ifrågasätts...känns inte helt seriöst!
Man måste kunna stå för det man gör och även faktiskt ha lite insikt i det man gör, tyvärr blir ju många människor lurade i såna här sammanhang...åh, jag har köpt en häst med galet bra härstamning, korrekt byggd med underbart temperament...

I min värld är inte en häst med "bra humör" per automatik ett fantastiskt avelsämne....:grin:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag har generella åsikter men inga specifikt relaterat till quarter/paint.

Jag tycker att man, för att påstå att en hingst har kanonstam, ska kunna visa upp resultat hos förfäderna, och gärna hel- eller halvsyskon med meriter.
BLUP-systemet som finns inom en del andra raser är inte så tokigt för att på ett så objektivt sätt som möjligt hävda något om härstamning och (teoretiskt) avelsvärde.

Hingstens egna meriter torde öka intresset för att använda den i aveln, precis som om hingsten fått andra avkommor som visat resultat (det är också något som påverkar hingstens BLUP inom exempelvis islandshästar).

Vad gäller färgen: inget specifikt avelsvärde i den naturligtvis men visst är vi många som kan tycka att vissa färger är mer spännande än andra.

Ska man bedriva seriös avel så tycker jag absolut inte att potentiell färg på avkomman ska tas hänsyn till. Och man bör då vara noga med vad som egentligen är bra stam (kvalitet på första- och andragradssläktingar, förfädernas prestationer) och bör då redovisa det tydligt.

Ska man hobbyavla på sitt mediokra sto för att få en gullig avkomma som man själv tänkt behålla så kan man väl använda vilka argument som helst - men då ska man också vara medveten om att aveln knappast kan kallas seriös.

Har själv lagt en icke meriterad hingst med hyfsad stam (Bad Like I wanna be- Colonel´s Fella) på en vbl-travare som jag ägde, för att få en kraftigare individ med säkrare gångarter att själv leka med. Knappast seriös avel och min unghäst är verkligen inget att ha för vidare avel. Men en trevlig individ som jag kan få roligt med, och det är vad jag ville ha.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag har generella åsikter men inga specifikt relaterat till quarter/paint.

Jag tycker att man, för att påstå att en hingst har kanonstam, ska kunna visa upp resultat hos förfäderna, och gärna hel- eller halvsyskon med meriter.
BLUP-systemet som finns inom en del andra raser är inte så tokigt för att på ett så objektivt sätt som möjligt hävda något om härstamning och (teoretiskt) avelsvärde.

Hingstens egna meriter torde öka intresset för att använda den i aveln, precis som om hingsten fått andra avkommor som visat resultat (det är också något som påverkar hingstens BLUP inom exempelvis islandshästar).

Vad gäller färgen: inget specifikt avelsvärde i den naturligtvis men visst är vi många som kan tycka att vissa färger är mer spännande än andra.

Ska man bedriva seriös avel så tycker jag absolut inte att potentiell färg på avkomman ska tas hänsyn till. Och man bör då vara noga med vad som egentligen är bra stam (kvalitet på första- och andragradssläktingar, förfädernas prestationer) och bör då redovisa det tydligt.

Ska man hobbyavla på sitt mediokra sto för att få en gullig avkomma som man själv tänkt behålla så kan man väl använda vilka argument som helst - men då ska man också vara medveten om att aveln knappast kan kallas seriös.

Har själv lagt en icke meriterad hingst med hyfsad stam (Bad Like I wanna be- Colonel´s Fella) på en vbl-travare som jag ägde, för att få en kraftigare individ med säkrare gångarter att själv leka med. Knappast seriös avel och min unghäst är verkligen inget att ha för vidare avel. Men en trevlig individ som jag kan få roligt med, och det är vad jag ville ha.

Vi har ju väldigt bra moderföreningar i USA för Paint och Quarter, där kan du med lätthet kolla upp alla hästens meriter, stam, släktingar och avkommors meriter allt finns väldokumenterat och torde vara avintresse för alla som funderar på att avla raserna....
Färgavel är ju ett annat gissel som tyvärr har påverkat främst Painten i sverige på ett rätt negativt sätt tycker jag...:(
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Ååh den diskussionen hade jag också velat läsa!

Jag föder bara upp hästar jag själv skulle kunna tänka mig att köpa, hur ska jag annars kunna tala för det jag har "producerat"?

Det bästa citatet jag har hört någonsin är det finns ingen hingst som är så bra att den inte skulle bli en bra valack!

På den nivån som vi ännu är i Sverige är det svårt att avla in för mycket hett blod för ingen kommer klara av att rida dessa avkommor och hingsten får dåligt rykte om sig att lämna idioter...

Brun är en bra färg tycker jag för då syns inte smutsen så tydligt :angel:

Malin
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

*kl*

Det finns några grundproblem som jag ser det.

* Köpares okunnighet. Vet inte hur många timmar jag suttit med spekulanter i luren eller på mailen som svarat på någon annons där jag tex säljer en ren pleasureavkomma och de på frågan vad de söker önskar rida reining och "lite på kor" (för de är vad de flesta som är nya i gemet vill göra ;)).
En del "ändrar" sig rentav och vill plötsligt rida pleasure eftersom att dom har fått för sig att dom vill ha just den hästen. (i det läget har jag inget intresse av att sälja till den spekulanten)
Oftast är detta spekulanter som sedan ändå köper en massproducerad häst med skojig färg (förmodligen mkt billigare) och sedan återkommer efter 2-3 år då den gick sönder/inte höll för träning, den var för tuff eller dom kom på att dom faktiskt hellre ville rida pleasure och trail ändå.... (nu kan jag tänka mig att sälja).

Ofta är det också priset som avgör. Ingen frågar sig varför en 6 månaders fölunge kostar mer eller mindre än en annan. Om man frågar får man svar. :angel:
Som spekulant borde man göra sin hemläxa bättre, oavsett vad det är man letar efter men alldeles särskilt om man önskar en speciell typ av häst och/eller om man önskar avla nu eller i framtiden.

*Okunskap och/eller ignorans hos säljare/uppfödare. Man blir mörkrädd.
Många uppfödare i Sverige har ingen koll på alla genetiska problem som finns hos rasen, vad man kan göra åt dom och hur. Många har inte koll på rasens svagheter och fortsätter ohämmat att producera vidare dessa i dubbla anlag.
Jag ser annonser från uppfödare där dom säljer hästar som te en viss typ (avlad för si och så) när dom inte är i närheten av en sådan häst vare sig stam eller typmässigt!
Säkert en trevlig och bra häst, men när det står "avlad för halter, pleasure och hunter (verkar poppis att skriva nu) -när det för det första är tämligen svårt att få in alla dessa linjer i en och samma individ och fortfarande ha någon viss typ kvar överhuvudtaget, och när det vid närmare titt på stamtavlan visar sig att det är ranchhästar och möjligen ett par halterhingstar bak i generna..... ja då blir man ju lite less. Hästen hade förmodligen haft en bättre chans till en lämplig köpare om den salufördes för vad den var, tex trevlig allroundhäst (utan speciell stam för avel -alla djur är inte avelsdjur!)

Jag har läst på hemsidor med rena felaktigheter skrivet svart på vitt, hur ska spekulanter som inte kan massor kunna veta vad som är rätt när inte ens uppfödarna gör det???

Bara för att en häst fått poäng i en viss klass till exempel pleasure, betyder inte det att det är en pleasurehäst, särskilt inte avelsmässigt.
Det kan vara en reininghäst som bara är tävlad i pleasure, och kanske har fått 1 poäng under 500 tävlingar. Eller en reininghäst som råkar gå jäkligt bra i pleasure. Detta kanske har liten betydelse för en köpare, men den som har avlat fram hästen eller använder den i avel måste väl för bövelen veta vad det är den har??? Inte sitta och inbilla sig att hästen har perfekta gener för pleasure.
Och bara för att det finns ett känt namn i stamtavlan gör det inte hästen till en superhäst som måste avlas på heller. Man måste titta på helheten och vad som har hänt i hela stamtavlan och se bakåt. Kanske är det en häst utan en world champion i stammen som är bättre än en med fem world champions. Hur ska man veta det? Jo man måste sätta sig in i stammar, linjer, meriter, exteriör, hur olika linjer fungerar ihop osv.

Nu säger jag inte att man inte kan korsa olika linjer och typer, det kan man absolut med bra resultat om man har koll på vad man gör.
Och färg är väl roligt, men det ska vara en bonus och det har ingenting med hästens kvalitét och förutsättningar att göra. Sedan kan man göra medvetna val runt färg ändå om man nu gillar sådant men trenden är att det snarare ligger först på listan i många fall och inte bakom alla de viktigare punkterna som bör komma före.

För om vi ska vara ärliga, hur ofta finns det en långtgående tanke bakom varje kombination som görs avelsmässigt? Hur ofta finns det en hållbar plan?

Handen på hjärtat, hur ofta handlar det om antingen att man råkar ha en viss hingst och några ston och så inbillar man sig att det är den perfekta kominationen varje gång man betäcker sina ston med sin hingst?
Eller hur många tar inte "flavor of the month" bara för att man kan. Man kanske har ett sto med bra stam och väljer den för tillfället populäraste hingsten i USA som står på fryst, lägger ner massor med pengar och tror att bara för det är det den perfekta kombinationen och fölungen kommer bli EM champion? När det kanske var en lite mindre populär hingst som hade varit en golden cross för just det stoet...

Man kan inte veta allt direkt, och man är aldrig fullärd. Och misstag och dåliga val kan alla göra, vem har inte gjort det genom åren! Det är helt okej. Men när uppfödare som hållt på i många år stoppar huvudet i sanden, eller lär ut rena felaktigheter, eller faktiskt har noll koll -ja då kan man ju börja undra...

Jag hävdar fortfarande att man som uppfödare måste brinna för och värna om sin ras, och inte bara göra det som är lättast eller ger snabbast och lättast cash.
Och vilken uppfödare hävdar att dom inte gör det... alla tycker väl att dom gör det. Men börja ifrågasätta vissa saker, tex avel på undermåliga individer, fråga efter hur avelsplanen ser ut och varför, varför man väljer att korsa vissa linjer med andra, varför man väljer just dom individerna till avel, vad man tycker bör göras med den och den svagheten inom rasen och hur tacklar just den uppfödaren det, hur ställer man sig till defekta gener och hur ser det långtgående arbetet för den problematiken ut för just den uppfödaren, vad är rutinerna kring uppfödningen praktiskt - det finns massor av frågor att ställa sig själv som uppfödare, men framförallt som presumtiv köpare av en avkomma att ställa till den som sett till att just den hästen blev till!

Ok, slut på ett vad jag känner kanske blev ett rörigt och långt inlägg men min hjärna är uppfylld av funderingar som dessa merparten av tiden så... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Innan jag går vidare vill jag bara säga att jag kan ingenting om Quarteravel, jag försöker göra en hyfsad trailhäst av min gamla kallblodstravare, så har jag det sagt.:D

Men!
Jag känner igen otroligt mycket av det du skriver från när jag jobbade aktivt i travsporten under 90 talet. Just det där med "flavor of the month" och kända namn i stamtavlan. "Men han har ju Super Bowl som farfar!!!" (Ja, han och 70% av Sveriges varmblodstravare:cool:". Hingstar som spars eftersom de skall ha "småfölisar", för att "de är ju så bra....egentligen....de har bara baft otur i loppen". Nu var inte köparproblematiken den samma hos travhästköparna. Man riskerade oftast på sin höjd att få en häst som inte presterade. Men hingstägar-/uppfödarattityden påminner en hel del.

Som presumptiv köpare förstår jag däremot problemet och det är f-n inte lätt. Jag sneglar på ny häst. Det kommer nog bli en quarter (om jag vågar mig utanför min travar-comfort zone:D). Jag tittar på annonser och det är "passar för reining, kossor etc" överallt. Massa hingstnamn varav jag känner igen en del. Det är jättesvårt om man inte är insatt. Nu går det ju som du sa, att sätta sig in, men att bara kolla annonser och hemsidor är jättesvårt. Särskilt om man kanske inte är ute efter en "herrejösses-150 00 kr häst" eftersom man nu inte satsar på EM i reining.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Det ÄR jättesvårt som köpare.

Mitt tips är alltid att åka runt och kolla på så många hästar man bara kan, ÄVEN om man fastnar helhjärtat för den första och kanske köper den i slutänden.

Och fråga frågor! Särskilt om man åker till uppfödare, fråga samma frågor och jämför svaren. Gnugga lite på ytan och ställ följdfrågor.

Om man ska ha en hobbyhäst så kanske inte stammen i sig är superviktig om än intressant eftersom det säger en del om hästens förutsättningar och gener, men leta efter den lämpligaste hästen.
Men hållbarhet och hur den är uppfödd är ju alltid lika viktigt tycker jag. Och hästens historia om den är lite äldre.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Finns det några bra infoställen på nätet om man vill lära sig mer? Böcker? Jag är inte just nu på jakt efter en ny häst, men när jag köper nästa häst ska jag vara mer påläst. När jag köpte min första quarter så var min man intresserad av att rida team penning och jag ville ha en häst som var tuffare än min gamla arab (det har jag fått ångra många gånger:angel:). Därför ville jag inte ha en häst med rena pleasuregener utan mer allround med kosseblod. Ja, jag visste inget om quartrar då. Och idag vet jag fortfarande noll om stammar. Jag gogglade runt på stammarna på de hästar som jag var spekulant på och min quarter skulle ha kosseblod enligt stammen. Sen har han visat sig vara en perfekt allroundhäst, han kan harva runt med mig i de småtävlingarna som jag tävlar i. Kosseträning blev vi avrådda från att börja med om vi ville fortsätta med pleasure. Men han skulle antagligen klara av kossegrenar också. Och jag fick en häst som var tuffare än min gamla arab så där bev det rätt. Men det var en svår omställning även för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Nu vet jag bara några uppfödare som jag inte vill köpa häst ifrån, men det är svårare att hitta någon som är bra. Eller, tja, det handlar väl som vanligt om hur mycket man kan betala. Bra hästar finns det ju, men de kostar. För en glad hobbyryttare som vill kunna träna och tävla på blåbärsnivå är det ju för dyrt med en häst i 150.000:- klassen.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Hmm.... sidor och infoställen på nätet... måste fundera.

Vad gäller genetiska sjukdomar finns det ju mycket ren fakta på de olika labbens sidor till exempel. Tex Animal Genetics och UC Davies.
Numera finns det också många diskussionsgrupper där man kan utbyta erfarenheter och åsikter och efterhand bilda sig sin egen åsikt i de olika frågorna. Facebook har flera grupper.

Om man är intresserad av stammar så finns det ju hur mycket som helst.
Jag började en gång i tiden med att titta på varenda tävlingsklass (som låg inom mitt intresseområde) som sändes online (oftast från de stora tävlingarna i USA). Skrev upp varenda häst som tilltalade mig och skrev upp varför, sedan kollade jag upp stammen. Efter ett tag kunde jag se ett mönster i stamtavlorna på de hästar jag gillade. Vissa linjer men framförallt, vilka kombinationer av vissa linjer som låg bakom. Bildade mig en uppfattning om vad som gav vad och vilka linjer/kombinationer jag skulle titta efter om jag sökte en specifik egenskap.

Mycket intressant och lärorikt. Senare har jag studerat närmare en del gamla linjer och där är det google, Quarter Horse Directory samt AQHA records som varit till stor hjälp.

Men.... detta är min största hobby och ett stort intresse. Jag har lagt massor av timmar, i perioder dagligen, i många år på detta. Det behöver man ju givetvis inte göra för att man vill köpa sig en häst :D Men mer ett tips på hur man kan börja, börja med att studera hästar som verkligen tilltalar dig och var kritisk. Varför tilltalar de hästarna dig, är det färgen och utstrålningen och den långa lockiga manen? Isåfall glöm den och kolla på hästar som har det du verkligen söker i en häst. Hög ridbarhet, för dig rätt typ och exteriör osv. Varje gång du ser en sådan häst så lägg namnet på minnet och kolla upp den, vad den har för stam och vilka linjer som kombinerats osv.

Tyvärr finns det ingen enkel sanning eller internetsida där man kan lära sig allt. Får man tag på en gammal framgångsrik uppfödare så öppna öronen på vid gavel och lyssna på vad den säger.

Om man verkligen vet vad man letar efter och vad man tittar på så behöver inte säljaren ha så stor koll, då kan man lita på sin egen kunskap. Då kan man också vara mer trygg i att man inte betalar 150' för en häst som är värd 60', eller för den delen vara trygg i att man faktiskt betalar 150' för en häst som var värd det (eller tom värd mer!).

Låter det flummigt? För just nu borde jag nog inte skriva såna här inlägg känner jag, mos i skallen :cool:
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Tar gärna emot tips på ställen med avelsdiskussioner! Jag vill gärna bli mer påläst. Nästan allas hästar bland mina vänner har reiningstam och det vill jag faktiskt inte ha. Men jag har ärligt talat inte googlat på stammar. Har sett några riktigt fina hästar, ska försöka få deras stammar. Tyvärr skrivs aldrig stammar ut i programmen på tävlingar så det blir till att googla massor för att få info.
 
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag kollar först allbreedpedigree.com och finns inte namnet där googlar jag, i sista hand kollar jag det på AQHA men jag brukar göra slut på mina dolores där ganska fort :p

Men på AQHA finns dom ju alltid att hitta.

Du kan också googla en hingst till exempel (eller vad som helst) och sedan välja i vänsterkanten att du vill ha upp diskussioner -så kommer alla forumdiskussioner som innehåller det namnet upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ibland får jag bita mig i tungan...

Jag är inte medlem i AQHA, som hobbyryttare ser jag inte behovet. Kommer aldrig vilja tävla i såna sammahang, det är inte min grej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp