Bukefalos 28 år!

Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag skulle vilja veta mer om en hingst som heter Fenix eller Phoenix och som stod på ett stall som heter Trekanten, kan också ha varit orten som heter Trekanten. Denne hingst ska ha ett flertas avkommor födda runt 1977. Någon som vet mer?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Detta kan vara samma hingst med två olika namn, eller så är det faktiskt två hingstar. Den gemensamma nämnaren är familjen Fohlin som bodde på stora Benhamra i Vallentuna.

Pollax - far till hästen Sgt Pepper (född 1965 u Stina) och ponnyn Tjäder (SPR 2260/64 u Lärka 1291/60)
Jag har även uppgift om att Sgt Pepper kan ha en annan stam, nämligen denna: e Pax (e Edvard Case u nordsvenska stoet Lady) u Wilma (som jag tror är nordsvensk även hon).

Någon som har hört talas om Pax, Pollax och Edvard Case som ska vara halvblodshingstar?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Gandalf Grå var inte godkänd, men användes flitigt i aveln på hemmagården.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Belinda som föl träffade jag och som unghäst. Roligt att läsa om flera Vedbändehästar här.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

En kompis har köpt en häst från en uppfödare i västergötland som använt egna hingstar i sin avel imånga år. Han har haft en fullblodshingst som heter Mr Simple Minds eller nåt liknande, och en Irco Marco son som använts på egna stona. Nån som vet något om dessa hingstar?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Mr Simple Minds är e Steve's Friend u Dark Mystique (e Fleet Allied u Zerosa), det är det jag vet härstamningsmässigt.
Han är född 1989 och brun enligt Galoppsport.se

Det stod ett privatägt sto i stallet vid namn Anemone född 1997 som är e Mr Simple Minds och hennes mamma Monami (regnr 04833996) är e Irco Marco u Midamor, tillhör stofamilj (F.1).
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Tillägg
Ser på BLUP att samma uppfödare har använt halvblodshingsten Maximor som är e Maximus 620 u Midamor

Och hingsten Eldorado e Maximor u Lorial
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

L'chaim AH.14/72 har två avkommor:
Mi'chaim f.1973 mbr u Midara (connemara-russ e Slieve Dara RC 631 u Mitsy SPR 631/57).
Charmanta f.1975 skm e Maroia (swb e Urbino 430 u Majken e Hildebert 354).

L'chaim var skimmel född ? (någon som vet? Var det 1972?) e Mustafar ox u Komptesse AH. 9/68 e Balbek u Schardasch - annars vet jag ingenting om honom, utöver att han kanske var cirkushäst hos Brazil Jack.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

L'chaims mormor Schardasch ska ha varit e Mahbócs u Cislag (eller Csillag) - låter ungerskt för mig.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Någon som vet något om ridponnyhingsten Master Talk ? Han har varit på ett travstuteri utanför Göteborg som teaser och fribetäckt några ston som varit omöjliga att få dräktiga. Finns avkommor efter honom f. 2004,2006, 2007, 2010, 2011, .
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

KL
Jag har tagit upp detta tidigare men provar igen om någon ny läser.
Finns det någon som har upplysningar om hingsten Big Cherokee. Han köptes av en man som kallas HästLasse, som tvååring. Denna Lasse ägde hingsten när betäckningen skedde som resulterade i min häst. Lasse sa då att hingsten är en korsning av Dölehäst och Paint. För några år sedan såldes hingsten och nuvarande ägare säger att han är Tinker. Han ser ut som en skäckfärgad nordsvensk.
Om någon vet något om honom är jag väldigt intresserad. Han ska ha en hel del avkommor. Jag har även lite bilder av honom som jag kan maila om någon vill se.
Här är en bild av honom

BigCherokeeSawannaspappa.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag tycker inte det ser ut som en tinker, snarare dölehäst och paint, då.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag tycker jag känner igen den hingsten och namnet, har han stått till avel i småland? Vilket år är han född?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag vet inte hans ålder. Min häst är född 1999 så gissningsvis är han född någon gång på tidigt 90-tal.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag tycker inte det ser ut som en tinker, snarare dölehäst och paint, då.

Jag håller med dig helt och hållet. Jag blev väldigt förvånad när jag fick kontakt med nuvarande ägares kompis som hävdade att han var Tinker. Det känns inte alls rätt. Jag tror att det är de senare ägarna som hellre vill äga en renrasig hingst än en korsning, men det är som sagt bara min gissning. Den tidigare ägaren var säker på att det var Döle och Paint.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Ja jag tror det är den hingsten. Det skulle vara roligt att få kontakt med någon som verkligen vet mer om honom.

P.S Jag kan inte se bilden längre. Jag har inte tagit bort den själv. skumt.
Provar med en ny bild.

BigCherokee7.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Har du sett honom trava? Det borde ju synas tydligt på gången om det är en tinker eller döle/paint, traven borde bli helt annorlunda.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Jag är nästan helt säker på att han är efter Suspicious Mischief (paint) u nordsvenskt sto född 93-94, jag ska kolla upp med en kompis som säkert vet mer, återkommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp