Bukefalos 28 år!

Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Knapplån ...

Jag har köpt en häst som enl köparen ska vara efter en icke godkänd hingst som heter Chapman. Inte den godkända alltså. Någon som har hört talas om honom? Ska tydligen vara en dressyrhingst från Göteborg/Västkusten? Hästen köptes från ett konkursbo för ca 3 år sedan, och har själv 3 avkommor, så det verkar ha buskavlats en hel del. Eller kan jag ha förstått fel? Han kanske inte heter Chapman utan är efter Chapman. Någon som har någon idé?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kan detta vara rätt Vulcan som verkade i Vimmerbytrakten?:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/49375-vulcan

Har har i varje fall ytterligare minst en avkomma. I Arabhästföreningens databas hittade jag en avkomma, en hingst med travarmor som i sin tur har använts på ett arabsto.
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kan detta vara rätt Vulcan som verkade i Vimmerbytrakten?:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/49375-vulcan

Har har i varje fall ytterligare minst en avkomma. I Arabhästföreningens databas hittade jag en avkomma, en hingst med travarmor som i sin tur har använts på ett arabsto.

Ja, det är rätt Vulcan som fanns i Vimmerby, konstigt att det inte finns fler reggade avkommor då han användes i aveln under minst 10 år, en kompis har en avkomma, men den är SH reggad utan stam.
Jag har ett foto av honom nånstans, ska se om jag hittar det.
Vulcan var stor, minst 170 cm, grov och såg ut som en rejäl engelsk hunter
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Tack!

Det måste nog vara så att de flesta avkommor reggades utan stam. Jag hittade dock tre avkommor till, två st i Blå Basen: Créme Fraiche u Tiny Crown och Malex Melissa u Topless, och (i http://www.svehast.se/sh/UserFiles/File/licdata.txt) en Texas med samma mor som hingsten Junior u Skarplycke Trick, som fanns i SAHFS databas, vilket ger totalt 5 avkommor som är registrerade med honom som far. Ett stort "svinn" med andra ord, om han då använts i mer än 10 år.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nu är jag i farten igen!:D

Denna gång söker jag efter information om ponnyhingstarna (troligen new forest) Stackarps Carat/Cavat (stavas olika i olika källor) och Stackarps Rapid. Hittar ingen av dem i några databaser på nätet.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

satt och kollade denna tråden. Sakuron är en hingst från england och arab, han har flera avkommor som registreras som welsh FS.
Monkey Junior är en hingst jag fött upp, han är efter fullblodshingsten Monkey Tricks u ponnystoet Noni-noni (e Rulle (e Criban Daniel u russ-sto) u Olivia e Toreador-Ursus-Coast GuardXX osv). Monkey såldes som 3åring till en släkting i england och har använts i avel flera år där innan han såldes till Argentina.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nu är jag i farten igen!:D

Denna gång söker jag efter information om ponnyhingstarna (troligen new forest) Stackarps Carat/Cavat (stavas olika i olika källor) och Stackarps Rapid. Hittar ingen av dem i några databaser på nätet.

Har du kollat licensregistret ang den första låter väldigt bekant och frågan är om den möjligen tävlade under min ponnytid (har aldrig varit intresserad av newforest så borde logiskt vara att man träffat på den mkt på tävlingsbanorna, OM det handlar om rätt tidsperiod) Den första varianten av namnet känns mest rätt.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Kan du inte kolla med vår jordbruksminister:)
alltså uppfödaren
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Trodde faktiskt inte att stuteriet var verksamt ännu, men när jag googlade lite så jag hittade deras hemsida. Ett mail är nu på väg till dem!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

satt och kollade denna tråden. Sakuron är en hingst från england och arab, han har flera avkommor som registreras som welsh FS.
Monkey Junior är en hingst jag fött upp, han är efter fullblodshingsten Monkey Tricks u ponnystoet Noni-noni (e Rulle (e Criban Daniel u russ-sto) u Olivia e Toreador-Ursus-Coast GuardXX osv). Monkey såldes som 3åring till en släkting i england och har använts i avel flera år där innan han såldes till Argentina.

Har han någon stam Sakuron?
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Sukaron f 1945 fux med bläs, vita fötter. 14.2 hh. reg i GSB (arab) och Arab Horse Studbook vol VII.
e Aaron (Algol-Rythma)
u Sulka (Naseem-Nurshida)
stog till avel hela sitt liv hos Mr Bennion, Pembroke, Wales.
Far till flera FS ston i welshstamboken.
Även far till hopphästen Red Lass ( u irländskt huntersto ) som hade höjdhoppnings rekord flera år på Horse of the Year show.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Tydligen ska det finnas två Zebrano, en godkänd och en icke godkänd skäck-hingst.
Min skäck är efter denne icke godkände Zebrano, som sägs vara "irländare" och fick betäcka ponnystoet Kajo (New Forest) e: Kairouan ox (godkänd).
Kajo har jag hittat igen men hon har inga avkommor registrerade.
Jag har försökt få veta en del om min hästs "föräldrar" men får inget gensvar av uppfödaren Trist!
Jag vet att min ska ha något yngre syskon, min är född 2002. Min häst föddes till namnet Man Chester, men jag drog ihop namnet vid passansökan till Manchester. Manchester fick tydlige oxå betäcka innan han kastrerades och har en avkomma på några år nu.

Seriös avel det där :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Vad betyder FS?

Foundation stock: det var ston som ej var renrasiga kunde tex vara efter arab eller ridponnyhingst eller helt okänd stam men ansågs vara av god welshtyp och togs därefter in i welshstamboken, om dom betäcktes med godkänd welsh hingst blev avkomman FS1, (hingstföl måste kastreras) och om ett FS1 sto betäcktes med godkänd welsh hingst blev avkomman FS2 (hingstföl måste kastreras) och ett FS2 sto som betäcktes med godkänd welshhingst så blev avkomman fullt godkänd, både hingst och ston. Detta var ett sätt att fånga upp alla oregistrerade ston, och upphörde nån gång på 50-talet tror jag. Så numer liggger FS ston oftast långt bak i stamtavlan.
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

*KL*

Gideon, ska enligt uppgift vara någon korsning mellan arab/nsv/nf, far till en Stjärncobra u.hbl'et Uthopia f.88 e.Uttini
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Någon som känner till en skäckhingst vid namn Billy Boy? Han är far till ett skäcksto född 1983 u Madame russ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp