Icke godkända hingstars stamtavlor - alla raser

Mitt STOS far Roudi e. Rubinstein- Trento-Irak skulle säljas till en Landslags ryttare i UK, men blev istället slaktad pga osämja i senare dödsbo.

Jag skulle vilja veta hur det gått för de få syskonen.
Undrar hur Blup hade sett ut för min om uppfödaren hade fått leva längre?
Hingsten var hans ögonsten. Har fått en video med honom vid en provridning.
Tror att det är S Janson som rider
 
Nu har jag en kluring som jag gått bet på. Har försökt söka i den här tråden, men det ville inte fungera. Så kanske har den här hingsten redan diskuterats?

Han skall heta Yan, född 1985 och svartskäck. Egentligen är jag mest intresserad av hans pappa, som är en icke godkänd (givetvis utan namn i mina uppgifter) halvblodshingst e. Ganesco 503. Har tyvärr inte ens hans mamma att gå på. Om det hjälper, så skall Yans mamma vara "okänt skäcksto av cobtyp". Med tanke på hästen jag känner som har Yan som pappa, så är det nog Irish Cob som åsyftas.

Någon som har någonting? :)
 
Sitter och funderar över vart alla de hästar jag var med och ID - kollade vid passtvånget hos Henry Andersson Bua, Halland.
Han hade Singapore 593 i sin ägo, och använde efter honom två egenuppfödda hästar. Dels Senator http://blup.se/sv-SE/horses/48992-senator-ej-kval-hingst E Singapore, dels Sipore http://blup.se/sv-SE/horses/96330-sipore-swb E Anart - Singapore.
Han hade hästarna på "lösdrift", och där gick ardennerston o halvblodsston om vartannat med dessa hingstar.
Henry hade stenkoll på vem som var vem , och hade vad till far (o mor), men jag hittar inga registrerade alls(utom dessa på BLUPen då).
men det rörde sig om minst 20 avkommor.
Kanske det var så att det blev SH pass med okänd härstamning på alla till slut ändå?

Någon som har en korsningsavkomma efter SIPORE eller SENATOR ?

De flesta av dessa med okänt i stammen är E ngn av dessa hingstar.
http://blup.se/sv-SE/horses?search[...search[][field]=breeder_license_on&commit=Sök
 
Sv: Icke godkända hingstars stamtavlor

Nu är jag i farten igen!:D

Denna gång söker jag efter information om ponnyhingstarna (troligen new forest) Stackarps Carat/Cavat (stavas olika i olika källor) och Stackarps Rapid. Hittar ingen av dem i några databaser på nätet.

Det var länge sedan du lade ut din fråga, men det verkar inte som jag har svarat på den tidigare?
Det är inte mycket information, men det kanske är till lite hjälp.

Jag är nästan säker på att jag har hittat "Stackarps" Carat. Han finns i Blå Basen som "Carat RNF", arabiskt fullblod (trots att han stammen talar om att han var NF), och han har några ättlingar. Han var e.Kastor RNF 43 u.Stackarps Gift 34-83-7609 ue.Lorimer RNF 41 uu.Green Pastures Judy's Gift RNF 443 och han har aldrig varit godkänd för NF-avel.

Jag tror inte att vare sig Rapid eller Carat är uppfödda på Stackarps stuteri, däremot var ju "Stackarps Carats" mamma född där. Rapid har jag inte hittat, men det kan eventuellt röra sig om Rapid III eller Strätes Rapid - om Rapid var New Forest. Carat har jag hittat fyra avkommor till (Svansjöns Peter Pan, Cleopatra, Snöstorm och Bel Ami) och jag har hittat en avkomma till Rapid (Svansjöns Pärlemor).

Bland deras ättlingar (barn och barnbarn) finns det ponnyer både med och utan prefix som är födda hos samma uppfödare. Flera andra ponnyer från denna uppfödare står tyvärr med okänd härstamning i Blå Basen.
 
- Ursäktar om dessa hingstar nämnts tidigare, men orkar inte såhär 01 på natten läsa igenom varenda inlägg -

Jag utgår från att dessa hingstar inte var godkända, är de ändå det, så ursäkta i sådana fall.
Följande gäller det:
Arramis, ska vara E: Ekeröds Blixten. Korsning. Vet inte mer än så.
Ekerödsblixten. Vet ingenting om.

Jag undrar typ allt man kan undra om dessa. Hur var de i temperamentet? Storlek? Färg? Födda? Importerade? Stam? Raser?

Anledning till att jag undrar är för att jag "hittat" (läs: Ridit en gång) en avkomma till Arramis. Är inget fan av att nämna hästars namn här, men avkomman är född precis i mitten av 00-talet och namnet börjar på N. Det är en valack.
 
Misstänker att det är du som skrivit i en Facebook-grupp, men jag kan ju sammanfatta här om det är någon mer som är intresserad.

Både Arramis och Ekeröds Blixten har använts i aveln hos Stall Ekeröd i Hörby.
Arramis f 1987 d 2013 e Ekeröds Blixten - Prince Fair xx, stam och de avkommor jag samlat i hop finns här:
http://haststam.se/horse/view/130426

Ekeröds Blixten f 1985 d 2007 e Icro Macro (också det en ej godkänd hingst) u ett tigrerat irländskt sto med okänd härstamning:
http://haststam.se/horse/view/130454

Samma stall har även använt Pontiac, en skäckhingst f 1990 med okänd härstamning, troligen imp. Danmark, och har ett gäng avkommor:
http://haststam.se/horse/view/130455
 
@Pazuzu Jo, det är det. Men lite för nyfiken för att kunna vänta tills någon svarade där *jag i ett nötskal* :p
Tack för uppgifterna, än en gång! :D
Men kom att tänka på en sak när jag såg Arramis stamtavla; Ekeröds Blixtens far är ju E: en icke-godkänd Irco Marco, som i sin tur är E: en Irco Marco (till). Mig veterligen finns/fanns det en SWB hingst som hette Irco Marco också, som bl.a. var far till den kända Irco Mena. Är EBs farfar/den ej gdk IMs far "den kända" SWB hingsten Irco Marco, eller finns det ytterligare en Irco Marco?

Sen tänkte jag på detta också: Aktuell hästs mamma, Mocca, står ju som helt okänd. Vet man något om henne? (Jag menar, så sent som igår trodde jag ju att N var "någon anonym okänd import"). Är det samma med henne, att det finns uppgifter? Eller är hon okänd "på riktigt"? :)
 
Ekeröds Blixtens far hette Icro Macro (notera stavningen, alltså inte Irco Marco), och ja, Icro Macros far är den Irco Marco du menar (han importerades till Sverige på 70-talet och är således holländskt varmblod).

Ang. Mocca har jag inte lyckats hitta någon mer info om henne. På Stall Ekeröds gamla hemsida stod ingen mer info om henne än höjden. Men i ett annat forum finns en (dålig) bild på henne. Tror inte man får länka till andra forum så jag PMar den till dig.
 
Jag är totalt inkompetent när det gäller att söka på buke, för jag lyckas inte hitta den gamla tråden med alla icke godkända hingstar som använts i avel.

Hursom. Håller på att lägga in shetlandsponnyer i min databas och snubblade över två hingstar som använts i alla fall på ett sto (Patrons Viola RS 210). Den ena hingsten betäckte 1961 och 1962, hette Unscine. Den andra hingsten betäckte 1965 och 1967, hette Rasmus. Baserat på Violas egna färg, så kan jag tyvärr bara veta att Rasmus hade ett anlag för svart. Men han kan förstås vara vilken färg som helst.

Någon som vet något om de här hingstarna? Finns inget i blå basen, häststam eller SSS stambok. :-(
 
Hittar i alla fall en Rasmus i min databas som kan matcha. Han är e. H'noss RS 31 u. Ursula - Tummeliten. Född 1958 och svart.
 
Nu hittade jag även Bellman som Wicky av Tåghusa RS 236 fått föl med 1970. Bellman måste ha minst ett svart anlag, då fölet är svartskäck.
 
Det var länge sedan du lade ut din fråga, men det verkar inte som jag har svarat på den tidigare?
Det är inte mycket information, men det kanske är till lite hjälp.

Jag är nästan säker på att jag har hittat "Stackarps" Carat. Han finns i Blå Basen som "Carat RNF", arabiskt fullblod (trots att han stammen talar om att han var NF), och han har några ättlingar. Han var e.Kastor RNF 43 u.Stackarps Gift 34-83-7609 ue.Lorimer RNF 41 uu.Green Pastures Judy's Gift RNF 443 och han har aldrig varit godkänd för NF-avel.

Jag tror inte att vare sig Rapid eller Carat är uppfödda på Stackarps stuteri, däremot var ju "Stackarps Carats" mamma född där. Rapid har jag inte hittat, men det kan eventuellt röra sig om Rapid III eller Strätes Rapid - om Rapid var New Forest. Carat har jag hittat fyra avkommor till (Svansjöns Peter Pan, Cleopatra, Snöstorm och Bel Ami) och jag har hittat en avkomma till Rapid (Svansjöns Pärlemor).

Bland deras ättlingar (barn och barnbarn) finns det ponnyer både med och utan prefix som är födda hos samma uppfödare. Flera andra ponnyer från denna uppfödare står tyvärr med okänd härstamning i Blå Basen.
Nån gång på slutet av 90-talet fick jag besök av innehavaren av Svansjöns stuteri, och hon nämnde då att hon hade 3 hingstar, Pompom, Dreamdancer och en New Foresthingst som jag glömt namnet på och hon korsade friskt med dessa hingstar.
2006 hade min cremellohingst ett sto på betäckning med okänd stam men uppfödd på Svansjön och ägaren sa att stoet var efter new forest u sto e Pompom. Ett mycket snyggt D-ponnysto som jag senare såg att hon tävlade framgångsrikt i hoppning.
 
Det kan nog stämma. Det är dock lite rörigt eftersom några av hästarna har gått under flera olika namn. Pompom är tydligen densamma som Highcrest Promise, men har även kallats Svansjöns Pompom och bara Pompom. Dreamdancer har också gått under namnet Svansjöns Dreamdancer , och han finns i Blå Basen under namnet Dream Dancer.
Carat har ibland fått stuterinamnet "Stackarps" tillagt, trots att han inte är född hos Familjen Erlandsson, Stackarps New Forest-stuteri. Jag har dock ännu inte klurat ut vem Rapid var, om han nu överhuvudtaget var New Forest.
 
Nu kommer det bilder på hingstar familjen Boëthius använde i sin avel :D Jag har fått tillåtelse av Karin Boëthius att lägga ut bilderna här och typ på Hästkatalogen och Häststam.

Så här kommer bilderna:
Lyrhanga xx
Pappa till Gry (u Lilla My 491), Mittiprick (u Wilma) och Tiptop (u Sofie SPR 861/49)
sr%20Karin%20Boeumlthius%20Lyrhanga%2002_zps9o7t0gsk.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp