Bukefalos 28 år!

ID-handling till barnen

Så länge man är i deras ålder får man snällt hålla sig där föräldrarna är... Och föräldrarna har inga planer på att åka utomlands, inte längre bort än att man (normalt) klarar sig med ID-kort. Den dagen utlandsresa är aktuell måste även föräldrar och övriga syskon skaffa pass och den dagen, den sorgen.

Trodde att de var lite äldre, om det var aktuellt att åka tåg själva? Men är det småbarn det handlar om, så kan såklart pass vara lite overkill om ni aldrig reser. Passet är annars tycker jag också en symbol, även om man i praktiken inte reser utanför Schengen, så ger det ändå en frihetskänsla med ett eget pass, tycker jag. Jag har haft pass så länge jag minns, och det känns självklart att ha ett - även om man inte använder det så ofta, så är den där känslan av att den möjliga världen just blev rätt mycket större värd en del bara den.

Jag ser nog iofs resande och andra länder som en självklar och önskvärd del av livet, och då blir det ju desto viktigare med det egna passet när man börjar bli så stor att det kan bli aktuellt med resor på egen hand (om nu föräldrarna inte är av det resande slaget). Passet och medborgarskapet liksom på samma gång öppnar världen och placerar en i den. Men ett pass kanske inte har det symbolvärdet för alla, det är jag med på. Att som vuxen vara utan pass tycker jag skulle kännas otryggt och låst, då är jag ju fast.
 
Trodde att de var lite äldre, om det var aktuellt att åka tåg själva? Men är det småbarn det handlar om, så kan såklart pass vara lite overkill om ni aldrig reser. Passet är annars tycker jag också en symbol, även om man i praktiken inte reser utanför Schengen, så ger det ändå en frihetskänsla med ett eget pass, tycker jag. Jag har haft pass så länge jag minns, och det känns självklart att ha ett - även om man inte använder det så ofta, så är den där känslan av att den möjliga världen just blev rätt mycket större värd en del bara den.

Jag ser nog iofs resande och andra länder som en självklar och önskvärd del av livet, och då blir det ju desto viktigare med det egna passet när man börjar bli så stor att det kan bli aktuellt med resor på egen hand (om nu föräldrarna inte är av det resande slaget). Passet och medborgarskapet liksom på samma gång öppnar världen och placerar en i den. Men ett pass kanske inte har det symbolvärdet för alla, det är jag med på. Att som vuxen vara utan pass tycker jag skulle kännas otryggt och låst, då är jag ju fast.
Kalla det för mitt emellan småbarn och större ungdomar. ;)
De är stora nog att åka tåg själva, men vi lämnar dem vid järnvägsknuten för att de ska slippa byta tåg. Men även om vi ger dem pass nu, så kommer det i princip ha hunnit bli ogiltigt innan de är stora nog att ge sig ut i världen på egen hand.

Jag förstår att passet har ett symbolvärde för dig som kanske reser en del. För mig, som varit utanför Norden exakt fem gånger (senast våren 2000...) och inte har någon som helst längtan efter att resa, känns det ganska onödigt att skaffa ett pass "i förebyggande syfte" om det finns andra alternativ för att legitimera sig. Passet kan man ordna den dag det finns behov av det, som jag ser det. Det är ju enklare att ha med sig ett litet plastkort för att legitimera sig än att ha med sig ett pass.
 
Kalla det för mitt emellan småbarn och större ungdomar. ;)
De är stora nog att åka tåg själva, men vi lämnar dem vid järnvägsknuten för att de ska slippa byta tåg. Men även om vi ger dem pass nu, så kommer det i princip ha hunnit bli ogiltigt innan de är stora nog att ge sig ut i världen på egen hand.

Jag förstår att passet har ett symbolvärde för dig som kanske reser en del. För mig, som varit utanför Norden exakt fem gånger (senast våren 2000...) och inte har någon som helst längtan efter att resa, känns det ganska onödigt att skaffa ett pass "i förebyggande syfte" om det finns andra alternativ för att legitimera sig. Passet kan man ordna den dag det finns behov av det, som jag ser det. Det är ju enklare att ha med sig ett litet plastkort för att legitimera sig än att ha med sig ett pass.

Så du har inget pass heller? Då förstår jag om pass inte känns självklart.
 
Men då är väl ett pass säkrast? Min dotter fick sitt första pass när hon var 2 eller 3 tycks jag minnas (innan dess räckte det med mitt). Idag skulle jag satsa på både id-kort och pass, ifall id-kortet inte är tillräckligt i vissa situationer. Jag skulle inte chansa.

Även äldre barn behöver papper på att de får resa utomlands utan föräldrarna. Jag och min dotter reste till USA i vintras med dotterns kompis, 14. På vägen hem (!) i London blev vi stoppade och grundligt utfrågade och tillrättavisade då vi inte hade papper på att det andra barnet hade rätt att resa med oss. Och då var vi ändå på hemresa.

Sist jag reste hem till England från Sverige så frågade passkontollen i England om hon var min dotter och om pappa då vi inte har samma efternamn, jag reser alltid med kopia av birth certificate och ett brev från pappan att jag får resa med henne. Det har tydligen hänt vid passkontroll i Sverige också.

Kl
Ang pass vs ID så ska man kunna bevisa in nationallitet även inom Schengen, så om nationalliteten står med på ett nationellt ID kort funkar det inom Schengen (inte bara att det är utfärdat i ex Sverige). Det ska kunnas visas upp vid behov så ska man utanför Sverige skulle jag rekomendera detta. Nu är det ju lite annorlunda med alla nya kontroller så om man ev ska utanför landets gränser framöver skulle jag sattsa på pass eller nationellt ID (om det klargör nationallitet)

Jag jobbade med schengenfrågor och passkontroll när jag bodde i Sverige
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 080
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 875
Senast: fejko
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 555
Senast: Raderad medlem 148099
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 783
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp