Bukefalos 28 år!

id-märkt?

S

starwars

id-märks alla kattungar, eller gör man det själv om man vill ha den id-märkt? är registreringsnummer samma sak som id-nummer?
vad tycker ni om chipmärkning? vad är bra vad är dåligt? alternativ till det?
 
Nej, det finns inget krav på att man måste id-märka kattungar, så det är helt upp till uppfödaren. Jag kommer nog göra det med min kull, hade jag tänkt. Chipmärkning, då. Örontatuering kan man inte göra på kattungar.
Id-nummer och registreringsnummer är inte samma sak. Registreringsnumret är det stamboksnummer de får när de registreras i SVERAK (eller IDP).
 
Själv tycker jag det är bäst med tatuering om det är en utekatt, för då syns det tydligt att den är märkt.
Annars kan det ju vara lite svårt att upptäcka......
 
Själv tycker jag det är bäst med tatuering om det är en utekatt, för då syns det tydligt att den är märkt.
Annars kan det ju vara lite svårt att upptäcka......

Jag resonerade på samma sätt när jag valde tatuering istället för chip. Att om hon springer bort och folk tydligt ser att hon är märkt, dvs går att spåra, så kanske de bemödar sig om att ringa polisen. Syns det inte att den är märkt (och saknar halsband) kanske de inte ens orkar ringa polisen för "vad skulle polisen bry sig om det".

Samma sak faktiskt om hon blir påkörd. Ser de att hon är märkt kanske de bryr sig om att iaf ringa och rapportera in det eller ringa på i närmsta hus. är den omärkt och inget halsband låter de nog henne ligga.

Och så sista argumentet - om hon blir tex påkörd och skadad, eller någon hittar henne skadad och de ser hon är märkt så kanske de tar henne till djursjukhus eftersom har man bemödat sig om att märka katten så är man nog beredd att betala för dess vård. (Vet flera fall tyvärr där folk inte VÅGAT lämna in skadad katt. De har endera trott att DE Blir tvugna att betala om inte ägaren kan hittas, eller så är de rädd att ägaren ska vara någon som anser att sjuka katter skjuter man och i h*lv*t* heller att man betalar för vetvård).

Så jag valde tatuering. Just för jag har utekatt som är ute mycket (och saknar halsband. Jag har provat ha halsband av henne men hon går ut med halsband och kommer in utan halsband. Nånstans ligger en hel driva med katthalsband *s*)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
175
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Liten
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 930
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp