Hur hämtar man ut körkort utan id?

Nej, jag har inget giltigt pass. Har inte varit utomlands på 15 år så det har inte varit aktuellt.
Jag har aldrig varit utanför norden men har skaffat ett pass som reserv ifall jag tappar id-kortet.
För länge sen, när jag hade Postens id-kort, så gick det ut innan jag orkade fixa nytt så ett syskon fick åka 100 mil enkel väg för att hjälpa mig ansöka om ett nytt. Vi behövde dessutom personbevis som visade att vi har samma föräldrar och det var två personer som dubbelkollade alla papper när jag ansökte.
Kommer aldrig sätta mig i en sån situation igen så ser därför till att ha dubbla id-handlingar.
 
Jag har aldrig varit utanför norden men har skaffat ett pass som reserv ifall jag tappar id-kortet.
För länge sen, när jag hade Postens id-kort, så gick det ut innan jag orkade fixa nytt så ett syskon fick åka 100 mil enkel väg för att hjälpa mig ansöka om ett nytt. Vi behövde dessutom personbevis som visade att vi har samma föräldrar och det var två personer som dubbelkollade alla papper när jag ansökte.
Kommer aldrig sätta mig i en sån situation igen så ser därför till att ha dubbla id-handlingar.
Ja det finns såklart en poäng med det, tex så jag ju aldrig behövt skapa den här tråden om jag hade haft ett annat id. Men tyvärr så har jag inte något pass eller något nationellt id, så jag sitter där jag sitter.
 
Jodå, Posten godtar Leg genom BankID "OM" man ansökt hos BankID om sådant. Kruxet är bara at BankID endast godtar Swedbanks IDkort när man ansöker.
Vad menar du med att BankID endast godtar Swedbanks IDkort? BankID funkar ju med alla svenska banker. Har SEB och använder BankID ofta för att hämta ut packet. Sen har jag även nationellt IDkort och det kortet har jag nu även digital via bankID.
 
Jag har aldrig varit utanför norden men har skaffat ett pass som reserv ifall jag tappar id-kortet.
För länge sen, när jag hade Postens id-kort, så gick det ut innan jag orkade fixa nytt så ett syskon fick åka 100 mil enkel väg för att hjälpa mig ansöka om ett nytt. Vi behövde dessutom personbevis som visade att vi har samma föräldrar och det var två personer som dubbelkollade alla papper när jag ansökte.
Kommer aldrig sätta mig i en sån situation igen så ser därför till att ha dubbla id-handlingar.

Vad gor man om man varken har foraldrar, syskon, eller annan slakt?
 
Du kan kontakta Transportstyrelsen och få se att skriva ut brevet på någon annan. Jag vet inte hur det går till, men jag jobbar på ett postombud och det här är ju inte helt ovanligt problem att körkortet gått ut. Har haft en kund som inte kunde hämta ut sitt som sen fick brevet i sin sambos namn. Jag kollar inte giltighetstiden på legitimation vid utlämning av rek om inte kunden säger något, då kollar jag givetvis och måste neka. Men vi är ju medvetna om problemet och ska egentligen kolla så det är ju en chansning att testa med sitt utgågna körkort.
 
Vad gor man om man varken har foraldrar, syskon, eller annan slakt?
Det här undrar jag också! Jag har läst på polisens hemsida angående passansökan, och om man är ensamstående och saknar familj/släkt så kan ens arbetsgivare följa med och intyga (det vill till att man har en snäll arbetsgivare som ställer upp på det då!), men om man har gått i pension? Då riskerar man alltså att bli utan möjlighet att få en ID-handling? Hur funkar livet då?
 
Det här undrar jag också! Jag har läst på polisens hemsida angående passansökan, och om man är ensamstående och saknar familj/släkt så kan ens arbetsgivare följa med och intyga (det vill till att man har en snäll arbetsgivare som ställer upp på det då!), men om man har gått i pension? Då riskerar man alltså att bli utan möjlighet att få en ID-handling? Hur funkar livet då?
Det där är ju en jätterelevant fråga! På samma spår så tänkte jag byta bank i vintras. De kunde inte garantera att gamla banken skulle låta mitt BankID vara kvar aktivt (det är tydligen upp till utförande tjänsteman och finns inget standardiserat utförande) och jag måste antingen ha ett giltigt pass eller kunna ta mig till deras bankkontor för att få ett nytt BankID. Kan inte ta mig till kontoret pga resväg/sjuk och passet utgånget av samma anledning. Jag använder BankID flera gånger om dagen. Kunde alltså nu inte byta bank och som tur är gäller mitt BankID till 2028. Någon gång innan dess ska jag väl kunna ta mig till antingen bankkontoret eller polisen för pass.

Men är det verkligen okej? Att hembundna/sängbundna personer utesluts från en så väsentlig samhällsfunktion som utfärdande av BankID baserat på funktionsnedsättning? Jag fattar att de måste kunna garantera identiteten men det låter ändå galet. Eller är jag känslig? Jag tänker att BankID är ännu mer grundläggande för någon som måste sköta allt hemifrån. Måste man ansöka om god man för att kunna få ett BankID om en inte har pass när BankID går ut. Detta var tydligen någon ny bankIDpolicy som skulle implementeras av alla BankIDutfärdare.

Sorry OT
 
Vad menar du med att BankID endast godtar Swedbanks IDkort? BankID funkar ju med alla svenska banker. Har SEB och använder BankID ofta för att hämta ut packet. Sen har jag även nationellt IDkort och det kortet har jag nu även digital via bankID.

Det jag menar är BankID endast godtar Notionellt ID för att kunna använda som Leg i BankID appen
 
Det här undrar jag också! Jag har läst på polisens hemsida angående passansökan, och om man är ensamstående och saknar familj/släkt så kan ens arbetsgivare följa med och intyga (det vill till att man har en snäll arbetsgivare som ställer upp på det då!), men om man har gått i pension? Då riskerar man alltså att bli utan möjlighet att få en ID-handling? Hur funkar livet då?
Mormor, 100 år, har inget id. Har aldrig haft körkort och hon lät id-kortet gå ut då hon inte tänkte på det.
Funkade i några år då hon bor på liten ort de ju känner henne på lokala banken men till slut tog reglerna över. Nu har hon sina pengar på ett konto i mammas namn och mamma betalar alla räkningar som inte går att få på autogiro.
Vet inte hur det skulle funka om hon var helt ensam och kommunen skulle hjälpa till.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 554
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp