Hur hämtar man ut körkort utan id?

monster1

Trådstartare
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!
 
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!

Visa upp ditt gamla körkort och tala inte om att det gått ut :angel: Jag har aldrig varit med om att de kollar giltighetstiden på PostNord :D
 
Hämtade ut mitt nya med hjälp av det gamla fast det hade gått ut i datum. Inte tillåtet egentligen men hos mitt paketombud scannar de bara körkortet utan att kolla närmare på det. Hade hämtat ett annat paket ett par dagar innan med det gamla så tyckte det var värt att testa och det gick bra.
 
Säger inte datorn ifrån är det skannas?
Nej och det verkade inte polisens avläsare göra heller. Mitt nya blev försenat då det skickades fel först och då lyckades jag också passera en trafikkontroll där det gamla scannades. Lite svettigt innan jag fick köra vidare men det var ingen av poliserna som sa något.
 
Nej och det verkade inte polisens avläsare göra heller. Mitt nya blev försenat då det skickades fel först och då lyckades jag också passera en trafikkontroll där det gamla scannades. Lite svettigt innan jag fick köra vidare men det var ingen av poliserna som sa något.
I poliskontroll måste man inte ha körkort. Jag har inte haft ngt sen maj 🙈 (beställt nu) och när jag var i kontroll i höstas typ sa de bara att ”ja vi ser här att du anmält att det är stulet”.
 
Man kan ta med sig en arbetsgivare om man inte har någon släkting som kan intyga att man är personen på id-handlingen.
 
Jag beställde ett nytt pass i somras. Det förra gick ut för cirkus 20 år sedan (och fanns hos mina föräldrar dessutom). Så alla har inte pass. Inte för att frågan var ställd till mig, men hon på polisen såg lite chockad ut också 😅
Jag vet att alla inte har pass, det var därför jag frågade om det fanns istället för att bara skriva använd passet🙂
 
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!
Jag har råkat ut för liknande och fick först gå och göra nytt pass hos polisen för att sedan kunna hämta ut körkortet med det nya passet (mitt gamla pass hade gått ut och jag hade tappat bort körkortet). Hos polisen räcker det med att någon med giltigt id intygar att du är du, exempelvis arbetsgivare. Det fungerar tyvärr inte när man ska hämta ut körkortet.
 
Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När inget nytt körkort kom så letade jag upp mina sidor på transportstyrelsen och såg att det saknades inbetalning. Men nu har det gamla körkortet gått ut så jag vet inte hur jag ska göra för att få ut det nya som kommer rekommenderat. Jag har inga andra id-handlingar, min familj bort 40 mil bort och jag är inte sambo, gift eller har barn som kan intyga att jag är jag. Hjälp!?!

Det går alltid at hämta på transportstyrelsens kontor i Örebro om posten krånglar med att lämna ut det, ring bara till Transportstyrelsen och tala om att du vil hämta ut det där så kommer det ett brev eller SMS när det klart att hämta ut.
 
Går det inte att legitimera dig med BankID på PostNord? Det brukar jag göra hos de flesta ombud när jag hämtar ut packet etc.
 
Jag har råkat ut för liknande och fick först gå och göra nytt pass hos polisen för att sedan kunna hämta ut körkortet med det nya passet (mitt gamla pass hade gått ut och jag hade tappat bort körkortet). Hos polisen räcker det med att någon med giltigt id intygar att du är du, exempelvis arbetsgivare. Det fungerar tyvärr inte när man ska hämta ut körkortet.
Det räcker inte med ”någon med giltigt id”, är det en arbetsgivare ska man ha haft den i ett år. Eller att den ska ha varit anställd ett år, fattar inte riktigt hur de menar.
https://polisen.se/tjanster-tillsta...t/besok-passexpedition/godkanda-intygsgivare/
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 555
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 538
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp