Bukefalos 28 år!

Idag är jag världens sämsta hästägare.

vaggvisa

Trådstartare
Känner att jag behöver lite tankar från folk utifrån, lite idéer och massa stöd.
Idag är jag världens sämsta hästägare.
Idag funderar jag på varför jag håller på med hästar över huvudtaget.
Till hästen i fråga, hon är ett sto på 9 år, vad jag vet aldrig NH-tränad, bara satt på plats eller hur man ska beskriva (fungerade inte ett vanligt grimskaft bytte man till kedja osv), jag har ägt henne sen slutet av juni 2006. Hon är osäker i sig själv, rädd för det mesta, kan inte stå inne utan sällskap, jag kan inte rida ut på henne själv för då är hon rädd för allt och stegrar försöker vända hem, sitter jag av och går brevid kan jag nästan skritta hem fast hon är spänd som jag vet inte vad. I hagen är ganska dominant, hon bestämmer över ponnyn hon går med nu och har sen jag haft henne bestämt över de flesta hon har gått med.
Jag känner att nu går inte det här längre, mitt största problem är att hon går inte framåt när jag vill att hon ska gå framåt. Jag får komma & hämta henne i hagen men sen är det tvärstopp, hon går inte framåt. Jag har tränat i paddock att hon ska backa och flytta sig för mig och det fungerar ganska bra nu, backningen verkar hon ha fått koll på, men ibland följer hon inte med framåt när jag ber henne. Jag kan ju inte stå och dra i henne för att få fram henne och jag kan inte lirka fram henne, inte "lura" henne, inget fungerar förrän hon helt enkelt ger med sig och går.
Hon kan även stanna utanför stallet och vägra gå in, hon går in om man visar ett spö bakom, men det känns som om det gör inte att hon accepterar mig som ledare för att hon går in.
Det är mig hon "bråkar" med, på kvällsfodringar och så får alla in henne direkt, det får ju jag också för det mesta men de gånger hon vägrar så känner jag mig som en så dålig hästägare.
Förra ägarna hade problem med ridning och tyckte hon var jättebra i hanteringen, jag vet iofs inte hur de ville att en häst ska vara när den är bra hanterad, jag vill ju att hon ska se mig som ledare, men för mig går det bätre i ridningen och sämre från marken, även om vi tränar det varje dag i princip innan och efter ridpassen.
Jag vill ha lite tankar om vad ni tror hon menar, försöker säga mig på det sättet hon beter sig. När hon tvärstannar och inte följer med är det inte så att hon ser stressad eller spänd ut, hon bara inte tänker gå framåt, ibland backar hon eller snurrar runt ett varv.
Jag har tjutit som en gris både idag och många andra ggr för den häsr hästen för jag tycker om henne så otroligt mkt men jag kan ju inte ha det så att hon inte ser mig som ledare.
Jag ska prata med stallägaren om en NH/western-tjej hon känner, men vill ändå ha lite tankar från er.
4741067.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Jag arbetar mina hästar med bas i tryck. Om min häst skulle stanna såsom du beskriver skulle jag sonika bara står kvar med ett jämnt tryck, inget slitande dragande skrikande ell liknande utan bara stå med repet framför och hålla samma konstanta tryck (med repgrimma på hästen) Alltså ändå dra lite frammåt om du förstår vad jag menar och så hålla det där så det blir ett tryck i nacken av grimman.

Så fort hästen rör sig eller ens tänker fram= eftergift= beröm

Låter som du har en ranghög häst i mina öron och att hon har övertaget i ert förhållande. Jag skulle absolut börja träna för någon tränare, kanske Ronny Å , han är duktig eller nån i närheten som är duktig på hantering. Vilket stall står du på?

Hur är hon att lina/longera eller jobba med från marken annars? Har du några andra problem i hanteringen ?¨


(Kommer från norrk)

Mumin
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Är själv medryttare på "ledarstoet" i stallet och hon kan ibland få för sig att hon minsann inte ska ledas. Vad jag brukar göra är att ställa mig i zon 3, alltså bakdelen (vid sidan av) och smacka eller ge ett tryck så hon rör sig framåt. Funkarf ör mig och det blir inget bråk om saken. Hoppas du förstod vad jag menade.
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Fast om en häst stannar och tjurar och io med att man flyttar sig så man ger efter har man då inte gett en ofrivillig eftergift?

Jag har inte träffat en häst som inte rör sig frammåt utan problem om man bara bibehåller ett lätt tryck.

Tränade för en hemflinginspirerad instruktör och han var fantastiskt duktig men hans sätt att flytta sig och bjuda med hästen alt driva hästen gjorde saken värre för mig och min häst.

Mumin
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Vad menar du med det?
Jag har sett RÅ jobba praktiskt och då har han visat att han verkligen kan bl lasta den kämpigaste häst utan något bråk osv.

Mumin
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Jag tycker jag har försökt det, har iofs inte repgrimma utan vanlig grimma, är ute efter en repgrimma, men vill ju inte ha en vanlig blå eller så (rooosa :d), men kanske får ge mig tills jag hittar en rosa och köpa en blå :p Annars kanske jag ger upp för tidigt med trycket för att jag inte orkar vänta.. Så fort hon går framåt släpper jag givetvis efter och ger beröm.
Har tyvärr inte hört bra om Ronny Å, men den tjejen som stallägaren haft nere är tydligen också så att hon kanl asta omöjliga hästar osv så jag får kanske hoppas på henne om det blir något.
PM:ar stallet.
I longering är hon jätteduktig, men hon har varit mkt longerad innan så det kan hon. Jobba från marken lyssnar hon om man får henne uppmärksamhet, som min dressyrtränare säger så hon är en häst som ser och hör allt, därför tar det ett tag innan man får hennes koncentration och är hon väldigt spänd & stressad (som när jag försöker rida ut själv) är det väldigt svårt att få kontakt med henne och lugna ner henne.
Problemen i hanteringen är ju att hon inte alltid går framåt, ibland vägrar gå in i stallet (i början tog det en månad innan vi äntligen lyckades få in henne i stallet utan att hon vägrade innan, men det kan ha att göra med att det är så lågt i tak), sen om man ska ta in henne när det regnar och blåser samtidigt har hon väldigt bråttom in för det är inte hennes favoritväder men det klarar jag ändå av, även om jag önskade att hon kunde ta det lite lugnare. Men i övrigt tycker jag hanteringen har blivit mkt bättre, hon är lite svår att ha inne ensam, men det går för det mesta, i början kunde hon inte stå uppbunden alls, men nu kan hon tom stå lös i gången ibland.

MrsScabtree: Det funkar tyvärr inte :( Förstår hur du menar och har testat, men hon står där hon står..

Allmänt till alla: Hon har inte varit att hon vägrat gå hela tiden, det har kommit de senaste veckorna, det blev lite bättre när vi bytte hage, så jag funderar på om det kan ha att göra med all j*vla lera som hon måste klaffsa i? Hon är ju verkligen inte elak eller så när man står där med henne, ställer man sig brevid henne buffar hon på en och lägger huvudet under armen och vill bli kliad.
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Kan du berätta vad som blev värre? Om han gjorde det bra så varför blev det värre?
Utveckla gärna för jag hänger inte med riktigt ;)
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Jo hans motivation till vårt träningssätt var att min häst tyckte jag var tråkig och därmed inte ville följa med. Allt har gått så bra träningsmässigt mellan oss och vi har verkligen funnit varandra och vi tyckte båda lika mycket om att hitta på nya saker. Han hade mkt lite mänsklig kontakt de första två årena av sitt liv , han var hingst och ohanterlig.
I o med detta kanske vi gick lite väl snabbt fram även fast vi hade några pauser och givetvis tränade mycket på samma. Sedan hamnade han i sin trotsålder och allt blev kaos ett tag.

Det här med tråkig håller jag både med och inte med om. Han kommer i full galopp i hagen för att han tycker att det är himla kul att hitta på saker med mig men han hade dåligt tålamod som säkerligen hade med hans ålder att göra.. lite myror i rumpan ska bita och leka med allt. Så på våra promenader började han mucka. Bitas, gå på , svänga med huvudet, bocka, stegra osv . För att han tyckte det var tråkigt säkerligen så det la vi på hyllan ett tag, men problemet var att efter detta gick det inte leda 2 minuter utan att han skulle mucka.

Jag testade en rad olika sätt att hela tiden alltid vinna slagen.
Om han sprang förbi- gjorde jag en volt
Ignorerade för att inte ge negativ uppmärksamhet
osv

Vi tog hjälp av tränaren och han lärde mig att när han stannade och tjurade skulle jag flytta mig till sidan och bjuda med honom. Detta resulterade bara i att han började stanna mer ofta.

När vi sedan tog hjälp av en duktig NH tjej och fick hjälp med att sätta tydligare ramar, och faktiskt bli hårdare ( utan våld) , eller kanske starkare i psyket mot honom löste sig allt. Vi jobbade med tryck och energi.

Den andra metoden kanske fungerar på känsliga hästar ell liknande men min häst är extremt ranghög ,tuff och hård men samtidigt smart och påfundig.

Han behövde vad det verkar i den ålderna tydligare ramar och absoluta lösningar som gjorde att jag inte på något sätt flyttade för honom eller gav efter och gav eftergift på fel ställen. Nuförtiden kan jag vara mjuk igen med honom , men då och då testar han om jag blivit en mes och han kan ta över nu :smirk:

Mumin
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Det jag säger är att han inte är ett alternativ om man tänker sig NH. Inga kommentarer i övrigt.

LIA
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

kan inte låta bli att fråga...om hon tvärstannar och vägrar gå fram kan du inte få henne att gå undan med baken så att hon går runt runt och du föser henne och prova sedan att gå fram (borde vara ganska tråkigt och drygt för henne) Den person som lärt mig lite, jag är nybörjare så detta är bara spekulationer rätta mig om jag snackar smörja!

Men jag har provat på den häst jag håller på med, det jag gör är att när jag inte får någon ordning på honom driver jag på honom...snurrar lite med grimskaftet eller nu mera driver med handen så att han får gå runt och sedan provar jag igen med det jag tänkt göra!

Fast hon kanske inte går på det min kanske är lättlurad hm...

Gör jag rätt?
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

:confused: Du får ursäkta, men jag begriper inte vad du säger.
Gör gärna ett nytt försök.

LIA
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Hon går inte fram även om hon flyttar sig runt först.
En gång följde hon med efter att jag backat henne längre sträcka men vet inte om det berodde på det eller om hon gav med sig för då hade vi stått i typ 40 min innan :p
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

äh jag kan vara lite förvirrande!

men eftersom hästen inte går framåt ändå trots backningar och går runt i volt...om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta någon tränare eller kunnig för hjälp och råd.
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Allmänt till alla: Hon har inte varit att hon vägrat gå hela tiden, det har kommit de senaste veckorna, det blev lite bättre när vi bytte hage, så jag funderar på om det kan ha att göra med all j*vla lera som hon måste klaffsa i? Hon är ju verkligen inte elak eller så när man står där med henne, ställer man sig brevid henne buffar hon på en och lägger huvudet under armen och vill bli kliad.[/QUOTE]

Hej!
Visst har det med ledarskap att göra, men jag hade exakt samma problem med att ta in mitt sto från hagen under ler-perioden! Innan och nu efteråt när det har kommit snö så kommer hon och möter mej i hagen. Men just när det var som lerigast hade vi mååånga och långa pratstunder när hon inte ville gå frammåt. Så vem vet, det kan vara leran :angel:
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Du verkar ha seriösa ledarskapsproblem!
Ta hjälp av en bra nh-tränare och skaffa dej mer kunskap innan det händer något.

Och skaffa en repgrimma! Fattar inte hur man kan bry sej om färgen i ett sånt här läge?:confused:

Finns inga elaka hästar, bara såna som har ägare som inte kan läsa dom/ge tydliga ramar. Är man inte en bra ledare börjar hästen förr eller senare att själv försöka bli det.
Sen är ju ett sto ett sto...;)
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

*knapplån*
har du fått någon hjälp än och hur gick det i så fall? har det gått något bättre efter tipsena du fått här?

Mumin
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Har jag påstått att min häst är elak? :confused:
Har skrivit att jag ska ta hjälp av tränare också. Vad för mer kunskap ska jag skaffa mig? Vore ju bra om du sa det också.. Självklart jag det mesta jag kommer över och som är av intresse.

Mumin_79: Hon har inte vägrat gå med från hagen sen jag skrev tråden, nu är ju marken frusen så har ganska stora misstankar om att det är leran som är lite boven i dramat, även om hon självklart ska följa med mig under lerperioderna också. Har pratat med stallägaren som skulle ringa till NH-tränaren, flera i stallet som vill ha ut henne så vi får väl se när det blir.
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Oj, vad ledsen jag blir när jag läser det här.
Trodde det gick jättebra för er två, sen episoden med vägra gå in i stallet o alla andra småsaker :angel:
Personligen så rekomenderar jag inte RÅ (men det visste du säkert sen innan)
Annars kan jag bara som de andra hålla med om ledarskaptövningar, jag tror att det brister där mellan er. är man inte härskare på backen är man inte det på ryggen heller.
Jag har ett väldigt dominant sto, jag är stundtals ganska "tuff" mot henne, hon är väldigt stark i psyket oxå.
när hon är som jobbigast blir jag så arg :devil:
Så då blir det fram o tillbaka på vägen; gå-stanna-backa-gå-svänga-stanna-"tempoväxlingar"-gå-stanna-backa osv.
Mitt krav är att när jag ser att hon vet att jag stannat men fortsätter gå, då blir jag sur :angel: men om hon stannar "för sent" för att hon försent uppfattat att jag stannat är det okej (man ska alltid erömma allt som är bra)
Det händer ju även i det fria att en häst inte alltid har koncentrationen med sig och kliver lite för nära nån personliga-utrymme.
Det här funkar för mig, använder mig även av repgrimma osv oxå.
Men ett litet allmänt ganska enkelt tips som JAG tycker fungerar.

Lycka till :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 089
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp