Bukefalos 28 år!

Idag är jag världens sämsta hästägare.

Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Uppenbarligen finns olika grenar inom NH, vad jag tolkat det som (rätta mig om jag har fel) jobbar en del utifrån teorin att människan ska ses som den naturliga ledaren, andra jobbar utifrån att se problemet direkt "from the horses point of view" och jobba efter det. Och det verkar vara vad du gjort - Att leran är orsaken till att hon inte vill gå in. Jag är lite nyfiken bara, du skrev att det är "bara" med dig hon "strular" när andra i stallet tar in henne är det inga problem. Tar du in bara henne? Tar de andra in de andra hästarna också, så att det är därför hon inte "strular" med dem?
*intresserad*
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Man utgår från hästen och hästar, och så strävar man efter att bli betraktad som ranghögre (ledare om du så vill) av hästen.
Man ser sig inte per automatik som "ledare" för att man är människa.

LIA
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Allmänt till alla: Hon har inte varit att hon vägrat gå hela tiden, det har kommit de senaste veckorna, det blev lite bättre när vi bytte hage, så jag funderar på om det kan ha att göra med all j*vla lera som hon måste klaffsa i? Hon är ju verkligen inte elak eller så när man står där med henne, ställer man sig brevid henne buffar hon på en och lägger huvudet under armen och vill bli kliad.



Hm, om hästen buffar så visar det att den inte har tillräcklig respekt, enligt mig iaf. Så antagligen så är det ett ledarskapsproblem. Hästen ska hålla sitt avstånd till en och när man visar att det är ok att komma riktigt nära så kan den göra det. min åsikt iaf, min häst får inte komma för nära mig, jag vill inte ha en häst på mig rätt vad det är. / Sara
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

Jag tror att din häst är osäker...hästar är ju flockdjur och behöver en tydlig rangordning för att må bra.

Så om jag vore du och hästen stannar vid t ex stalldörren och vägrar gå in(har hänt mig et visst antal gånger)skulle jag, istället för att stå och dra i grimskaftet, backa och flytta runt hästen.
Jag skulle flyttan henne som på en liten volt runt mig, och det måste vara jag som flyttar henne, inte tvärt om.
Sedan går man bara lugnt och bestämt in genom dörren(om hästen stannar igen gör man bara om hela proceduren;) )
När hästen väl är inne, stannar man och berömmer och kanske ger en liten godbit i belöning:)
Det här gjorde vi nämligen med min häst när hon inte ville gå in i transporten.
Det är så enkelt och man slipper ta till våld eller riskera att någon skadas.

Hästar bestämmer ju rangordningen genom att flytta varandra.
Den hästen som flyttar en annan får högre rang och den som går undan får lägre rang.
Samma sak gäller när du ska visa för hästen att det är du som bestämmer.

Jag tycker att du ska läsa boken Lydnadsträning för hästen. Den är jättebra och man lär sig vikten av att vara konsekvent:bow:

Lycka till:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Idag är jag världens sämsta hästägare.

För det första - man kan inte NH-träna en häst. NH ska väl, vad jag förstår, handla om hantering på hästars sätt. Mao är det bara du själv som tränas.

När du säger att hon går in med andra - är det bara vid fodringar, när andra hästar går in eller när det vankas mat?

Och när du säger att hon inte ser dig som sin ledare så kan jag säga att det har du helt rätt i. Men få hästar ser människan som en ledare. Vi är i allra högsta grad rovdjur i deras ögon, eller en jämlike. Mycket, MYCKET sällan en ledare. Det gäller även människor som sysslar med "NH".

Ditt mål bör inte vara ledarskap. Ditt mål bör vara samarbete. Uppnår du sammarbete kan du uppnå ledarskap. Men ledarskap är ingen självklarhet och kanske inte heller ngt du har kapacitet att ha. Och det är inte fel att inte vara ledare! Absolut inte. Däremot är det viktigt att du har ett stort inflytande på din häst, för bådas skull.


Tydligt är det att den här hästen behöver trygghet, vilket hon inte finner tillräckligt hos dig. Absolut ingenting konstigt.

Enklast är då att börja från marken och att anpassa vardagen efter det stadiet ni är på idag. Försätt er inte i situationer där du förlorar! Idag har vi hästar för att rida och ha roligt, men det går inte att kräva det av en häst. Den måste samarbeta. Därför är det inte alls någon självklarhet att du ska rida ut si eller så ofta, bara för att det "är bäst".. Under en period kanske ni inte kan göra det utan istället ska inrikta er på att jobba tillsammans på en plats där hästen inte sätter sig emot, blir orolig eller stressad. Oftast räcker det men en vecka eller några dagar bara.

A och O är tålamod. Ge er tid. Om hon inte vill gå in i stallet, vänta ut henne. Kanske kan ni finna ro av att sitta utanför stallet och bara göra ingenting. Allt behöver inte vara planerat och ha ett syfte. Man behöver inte alltid rida! Att bara vara spontan, låta saker bara ske och inte tänka kan göra väldigt mycket. Ibalnd är det nyckeln till att hitta tillbaka. Du kanske inte ser din häst?

Vi människor försöker hela tiden. Ibland kan det vara bättre att sluta försöka och bara låta det som sker ske. Det kanske finns en anledning till varför din häst inte vill in i stallet? Vänta och se vad som händer. Låt allt vara för en stund. Ibland tar det tio minuter, ibland tar det 40.

Häromdagen släppte jag min häst för en stund och när jag vill hämta tillbaka honom vägrade han låta mig fånga honom. Jag fick gärna komma fram men inte fånga honom. Förstod inte alls vad han sysslade med och sen visade det sig att han hade ont i ett sår i nacken och var rädd att jag skulle komma åt det med linan..

Det är mycket som vi inte ser.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Cattis_E
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
14
· Visningar
788
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
564
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp