Idag blev jag så imponerad!

bananabambi

Trådstartare
Två "fyllehundar" var fastbundna invid en trapp mitt i stan. De kastade sig emot folk som helt oväntandes kom upp för trappan, skällde, vrålade, kastade sig. Vågar inte tänka på vad som hänt om kopplen gått av :crazy:

De tjöt och skällde även hysteriskt mot andra hundar som kom i närheten. Även de andra hundarna blev väldigt uppjagade och skällde, hängde i kopplen, samtidigt som husse/matte skrek. Ibland kom ägaren (ett av stans fyllon) ut till hundarna från biblioteket där han satt, klappade om hundarna, och gick in igen.

Sedan kom det upp en äldre tant med en golden, och det var då jag blev så förvånad :eek: Den lilla hunden lyfte inte ens på öronen åt hundarna, den tittade till när de flög mot den när de kom upp för trappen, sedan sa matte något tyst åt den och den bara travade på, brydde sig inte. Hon band sedan fast den i en lyktstolpe och försvann in i en dörr, och vovven bara satt och tittade på folk. Brydde sig inte om de andra två tokiga som kastade sig i sina koppel och skällde så man trodde öronen skulle ramla av.

Hur får man en så väluppfostrad hund?
 
Det du beskriver är inte bara en väluppfostrad hund. Den är också trygg och litar både på sig själv och sin matte. Om man vet att man kan slå ihjäl vem som helst behöver man inte vråla tillbaka då ett pucko muckar.
 
:bow:

Tänk om alla kunde ha sådan pli på sina hundar... Varje dag ser man ju skräckexempel på både hundar och deras mattar/hussar.

Nu är jag väldigt okunnig inom just hundområdet, var får man den kunskapen så man kan göra sin hund trygg om man nu skaffar hund? Brukshundsklubben?
 
En bra hund föds med denna typ av grundtrygghet och får den sedan förstärkt av moder och senare ägaren. Med hårt jobb kan man såklart förstöra det också, men tursamt nog finns det inte så många korkade människor.

En hund med mindre trygghet och självkänsla i grunden kan man stärka upp på diverse vis och få den att lita på sin matte/husse så pass att den inte heller bryr sig. En del av denna kunskap kan man hitta på brukshundklubben, en del människor har det naturligt. Det finns också en del bra privata tränare. I grund och botten handlar det dock om att själv vara trygg och stark.
 
Hur hittar man dessa bra hundar? Vi kommer att skaffa hund och behöver då givetvis ha en bra hund eftersom vi har ett litet barn.

Lämpliga raser?
 
Man får leka detektiv. Att vara trygg i sig själv är egentligen inget ras-specifikt, men jag ser oftare rädslor och nervositet hos exempelvis vallare.

Vill man ha en självsäker och trygg valp ska man leta efter föräldrar som är precis så. Därefter kollar man om syskonen till föräldrarna också är trygga och säkra individer. Man får snoka, leta och fråga.

Själv hade jag sådan tur då jag funderade på nästa hund att jag ramlade över en ungtik som var precis så som jag ville ha den. Jag kollade upp vem som fött upp hunden´, tog kontakt med den kenneln och frågade om den tiken kunde tänkas vara typisk för den kenneln i temperament och arbetsförmåga. Det var hon enligt dem och med det som utgångspunkt började jag undersöka kenneln vidare. Snart blir det ett besök för att få se på deras hundar med egna ögon.
 
Aha.

Men för att som ägare kunna ge hunden den tryggheten och självkänsla måste man väl vara ordentligt kunnig? Jag som inte kan speciellt mycket om hundar och uppfostran, men som väldigt gärna vill skaffa mig en hund om ett år kanske, kan då inte ge min hund det den behöver? Men kan man då vända sig till brukshundsklubben, lär man sig sådan där? Eller är det något jag måste lära mig innan jag skaffar hunden?

Ursäkta alla frågor, jag går i hundköpartankar, dock inte förren om något år. Jag är väldigt nyfiken och vill gärna lära mig. Du verkar väldigt kunnig därför frågar jag dig.
 
Jag tror inte att det alltid har med uppfostran att göra, utan - som andra redan skrivit - trygghet. Min hund har aldrig brytt sig om andra hundar, aldrig någonsin. Han kan bli glad och studsig om vi möter en lekfull hund, men han har aldrig skällt. Vi kan passera vad som helst utan att han säger flaska. Men skulle en annan (han)hund KOMMA FRAM och mucka, då svarar han emot direkt!
Men som sagt, jag har aldrig behövt träna detta, han är född sådan. (Trygg kanske?) :)
 
min lilla rottistik är väldigt trygg i sig.tror gott om alla hundar och sa inte ens emot när kompisens blandrastik flög på henne och högg...hon trodde de skulle busa. :smirk:
skäller inte heller mot alla de "halvgalna" schäfrar som gormar åt allt å alla vi möter på promenad....
däremot hade hon nog blivit orolig om jag bundit henne vid "fyllohundarna", är inte alls lika trygg om hon är ensam, då förvandlas hon till en musweiler. :)
detta är absolut medfött + att hon hela sitt liv blivit översållad med kärlek! :love:
har bara gått valpkurs, så lydnaden är inte 110%, men hon är en mkt snäll och glad rottis ändå som alltid följer med lös på promenaderna. :)
 
Jag har också en sån hund, som är väldigt trygg i sig själv, trots ett flertal överfall. Hon tittar inte ens på hundar som beter sig på det sättet, det är väl också ett sätt för henne att lugna den "tokiga" hunden.
 
-knapplån-
Min hund skäller ALDRIG när han träffar på andra hundar eller människor. Dock har han en tendens att börja gnälla som jag vet inte vad, vill busa med allt och alla och blir jätte tjurig om han inte får det (enda tills han finner något intressant att luka på istället)
Han är en collie, vallare. Oehört feg i de flesta situationer, klådde dock upp en scäfer som hotade mig en gång. Hade det vart en vanlig situation och om schäfern hade muckat med honom själv hade han flytt halls över huvud...

*svamlar* :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 111
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 969
Senast: cello
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 009
Senast: Sel
·
Övr. Hund Idag när jag var och handlade kunde jag inte undgå att lägga märke till den pibull-liknande smutsbeigefärgade hunden som satt bunden i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
11 926
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp