Granne med aggressiv hund

Jag tänker inte snurra in mig på olika scenarion som tolkas in/visualiseras av svarande . Men det är nog inte becksvart där TS bor i hyres/BR . Jag tycker som sagt steg ett är att anmäla (vilket inte gjorts ) och då kan man även ta med de olika tänkbara scenarion.

Om du tänker att du har samma scenario i en mänsklig situation ? Nån människa du bedömer är hotfull och farlig ? Du går ju inte i första hand och inhandlar en elpistol då eller ?
Svårt att se ordentligt ändå, blir så jäkla mörkt eftermiddag och kväll snart trots gatlyktor,men hoppas hunden hörs iaf:)
 
Håller med om att prio 1 är att anmäla, i första hand till BRF. Kanske finns en lokal FB grupp där ts kan få kontakt med andra hundägare i grannskapet.

Prio ett är väl att anmäla till instans att en aggressiv hund attackerar sina egna ägare och att både hund och ägare är hotfulla mot andra ? 😳
 
Ts. Om du har en mentalt stabil hund, så hade jag velat ha med mig något som i första hand hade chockat den andra hunden. Typ en sådan fotbollstuta eller liknande. Det finns ju sådana med tryckluft i, men man måste vara rätt nära för att kunna spreja de rakt i ansiktet så att det märks, tänker jag.
 
Ts. Om du har en mentalt stabil hund, så hade jag velat ha med mig något som i första hand hade chockat den andra hunden. Typ en sådan fotbollstuta eller liknande. Det finns ju sådana med tryckluft i, men man måste vara rätt nära för att kunna spreja de rakt i ansiktet så att det märks, tänker jag.

Betydligt bättre tips än en cattleprod!
 
Och jag tycker som sagt att det är betydligt effektivare att anmäla till instans att det finns en väldigt aggressiv hund av kategorin ras som är klassad som problematisk, och ägare som hotar både andra folk och hundar, samt att hunden även attackerar ägarna själva.

Det är ju inte så att TS ständigt måste möta denna hund. Hunden lever inte fasen i bostaden, den hålls kopplad, och man kan vända när man ev ser den på långt håll i kopplet .
Vilken instans tänker du på? Polisen eller länsstyrelsen? Ingen myndighet har såvitt jag vet skickat iväg ett föreläggande om munkorg innan en hund orsakat allvarliga eller dödliga skador på hundar eller människor. Och hur tänker du dig att din tänkta myndighet ska följa upp munkorgstvånget i dessa dagar av polisbrist och ökning av grov brottslighet? Jag tycker att du är naiv, men beundrar din blinda tilltro till svenska myndigheters förmåga och vilja att skydda medborgarna och deras egendom/hundar.
 
Jag tänker inte snurra in mig på olika scenarion som tolkas in/visualiseras av svarande . Men det är nog inte becksvart där TS bor i hyres/BR . Jag tycker som sagt steg ett är att anmäla (vilket inte gjorts ) och då kan man även ta med de olika tänkbara scenarion.

Om du tänker att du har samma scenario i en mänsklig situation ? Nån människa du bedömer är hotfull och farlig ? Du går ju inte i första hand och inhandlar en elpistol då eller ?
Vem har förespråkat elpistol? Varför drar du in människor i ett helt irrelevant scenario? En hotfull människa som uppträder aggressivt skrämmer många och blir snabbt polisanmäld, gripen och kollad. En hundaggressiv hund är bara ett problem för hundägarna i grannskapet.

Om det dessutom är en hund med kamphundssläkt så brukar det gå mycket illa för den angripna hunden redan första gången en "incident" inträffar. Det förvånar mig att du rekommenderar sparkar och att slå hunden med en blindkäpp, eftersom det bara intensifierar angreppet om det handlar om en hund som går igång på att slåss, och ökar skaderisken avsevärt hos både hos den som slår och den angripna och angripande hunden.
 
Senast ändrad:
Vem har förespråkat elpistol? Varför drar du in människor i ett helt irrelevant scenario? En hotfull människa som uppträder aggressivt skrämmer många och blir snabbt polisanmäld, gripen och kollad. En hundaggressiv hund är bara ett problem för hundägarna i grannskapet.

Om det dessutom är en hund med kamphundssläkt så brukar det gå mycket illa för den angripna hunden redan första gången en "incident" inträffar. Det förvånar mig att du rekommenderar sparkar och att slå hunden med en blindkäpp, eftersom det bara intensifierar angreppet om det handlar om en hund som går igång på att slåss, och ökar skaderisken avsevärt hos både hos den som slår och den angripna och angripande hunden.

Alltså ... jag har inte rekommenderat någon att slå med käpp osv 😅
Jag svarade på att självklart är det inte olagligt att försvara sig med den 😨
 
Enligt vilken lag/bestämmelse skulle det, som privatperson, vara olagligt att filma på allmän plats eller olagligt att filma annan person eller dess egendom (hund) på allmän plats?

Såna där actionkameror är ju inte förbjudna, kan ju ha en sån på huvudet och gå ut för att "spela in sin träning/promenad" och hoppsan där kommer idioten till granne med sin galna hund och råkar komma med, kan man visa det för polisen?
Det känns ju mer oskyldigt än att dra upp mobilen och rikta den mot grannen.
 
Man får absolut filma på allmän plats. Man får inte filma sånt som är kränkande (nakna människor eller liknande) eller platser där fotografering är förbjuden (t.ex. militära skyddsobjekt). Sen finns det begränsningar på hur filmen/fotona får användas. Om man ska använda dem i marknadsföring måste personerna på bilden/filmen godkänna detta. Och om det faller inom GDPR osv. Men man får absolut ha på sig en actionkamera på sin hundpromenad bara man håller sig borta från nakenstränder och militära skyddsområden och liknande. Om hundpromenaden sker på allmän plats.

Jag tolkar det jag läst om på nätet angående filmning på allmän plats att man får filma men publicera det inte om personer på filmen kan identifieras (utanför den närmsta kretsen).

Klippt från: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-far-du-fota-och-har-far-du-inte

"
– Generellt så får du fotografera människor utan samtycke på allmän plats. Men här kommer också personuppgiftslagen in PUL, som ska skydda människors personliga integritet. Finns det en risk att de kan uppleva en kränkning av bilden kan det behövas ett tillstånd. Ansikten på nu levande människor som är identifierbara utanför den närmaste familj – och vänkretsen räknas som personuppgifter. Kränks de kan de bli ett brott mot PUL.

Om man fotograferar människor när de gör något komprometterande och sedan delar bilden kan det också röra sig om förtal."

Att visa en film för Polisen kan väl inte räknas som publicering eller förtal? Bara man undviker att lägga upp den på Facebook.
 
Man får inte filma folk bara sådär enligt lagen så det blir krokben för dig själv om man vill dra det rättsligt 👍

Ett tag trodde jag de ändrade lagen med namnet men slog upp och visade sig lagen är samma.
Du får filma andra i vissa lägen. Det som står är vad det gäller och vem man visar upp det för.
Olagligheter (det är olagligt att använda sin hund som hot mot andra så jag hoppas det är anmält hos polis bla bara för få in anmälan i sig) eller misstanke om att det skall ske, kommer att ske (de filmer som inte visar något slänger man utan att använda eller spara) eller sker.
Tror tom du får filma i nyckelhål i 5 min om jag läst artikel rätt.
Det andra kommer direkt från Datainspektionens hemsida.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/

Hoppas länken blev rätt.

Däremot så är el korrekt sedan rätt många år nu. Inte ens i träning.
Vissa hundar blir mer aggressiva av smärta så känner man inte hunden och är av ras som kan tända på alla cylindrar på 4 sek kan det vara vad som ändrar det från att bara trycka ned till att demolera totalt. De flesta gör inte så men det finns risk där.
Synd om hunden som inte kan få stabilt hem. Blir allt för ofta vandringspokaler :(
Inte för man skall låta bli att göra något åt det. Är ju inte hundens fel att den har totalt fel ägare.
 
Däremot så är el korrekt sedan rätt många år nu. Inte ens i träning.
Vissa hundar blir mer aggressiva av smärta så känner man inte hunden och är av ras som kan tända på alla cylindrar på 4 sek kan det vara vad som ändrar det från att bara trycka ned till att demolera totalt. De flesta gör inte så men det finns risk där.
Synd om hunden som inte kan få stabilt hem. Blir allt för ofta vandringspokaler :(
Inte för man skall låta bli att göra något åt det. Är ju inte hundens fel att den har totalt fel ägare.

Osäker på vad du menar men ja - man får inte använda el på hundar i Sverige . Hur menar du att el numera inte är ok? Hur länge sen tillbaka var det ok enl svensk lag? Nyfiken .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
883
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 444
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp