Granne med aggressiv hund

Jag skrev om grannens hund är en ung hane, och TS' hund en tik. (Japp, tikar som slåst sinsemellan kan vara ännu värre än hanar)

Bullys och dylika hundar är oftast samkönsaggressiva, och det skulle i bästa fall kunna lösa TS' problem i många år framöver om grannens hund fick komma tillräckligt nära för att upptäcka att TS hund är en tik... De flesta hundar som skäller och drar i kopplet är dessutom som TS själv skriver främst stressade, och inte nödvändigtvis farliga.

Tyvärr är det lite av en myt att hanar inte går på tikar.
För några år sen blev Mamma Mu helt oprovicerat attackerad av en lös jakthund ute i skogen. Hon löpte tom men han flög på ändå med fullt slagsmål som resultat.
Och jag har både sett och hört om andra hanar som går på tikar. Och tikar som går på hanar.
 
Oj vad mycket svar som har trillat in, kul!

Har du pratat med din hyresvärd?
Du känner dig ju inte längre trygg i ditt boende pga grannarnas hund. Inte alls omöjligt att hyresvärden kan "ta dem i örat" lite. Kanske räcker det.
Har funderat lite på om jag skulle ta upp det med bostadsrättsföreningen. Även om dom inte har någon skyldighet/rättighet att göra något så består den av en del vettigt folk som kanke kan markera att det inte är ett okej beteende så ägaren fattar att han har ögonen på sig. Kanske.

Jag har aldrig hört talas om bully och visste inte vad det var för hund - håller med om att det har betydelse om det är en fransk bulldog eller något i bullmastiff-storlek vi pratar om. Men det är något sånt här vi pratar om alltså? Ett kompakt muskelpaket?

Visa bifogad fil 36425
Ja, precis. Minus kuperingen, men blir inte förvånad om öronen kuperas så småningom :angel:

Läste bara trådstarten, men är det tal om en hane grannen skaffat sig? Och du har en tik? I så fall knappast sannolikt att det nånsin kommer bli slagsmål, låt hundarna hälsa skulle jag säga så din tik kan säga åt jyplingen att hålla sig på mattan.
Aldrig i livet! Min hund har redan varit med om otäcka hundmöten och visar på lång håll att hon inte vill ha med den där hunden att göra. Och han visar noll trevliga signaler, bjuder inte in till ett bra möte direkt. Dessutom är han så jäkla stressad och uppe i varv så jag gissar att det skulle kunna slå slint väldigt fort även om han inte vill slåss från början. Det är inte min hunds problem att grannen är en idiot, men det är mitt ansvar att skydda min hund. Det förtroendet sviker jag inte. (har dessutom varit med om gott om slagsmål mellan hanar och tikar, men det är en annan diskussion)
 
Stämmer inte med min erfarenhet, har haft amstaffs i över 15 år och flera vänner med pitbulls och liknande hundar. Så himla trött på att folk dömar hundarna och blir rädda pga hur de ser ut.
Och jag har levt med amstaffs/staffar i familjen i 20 år. Har bland annat varit med om två amstafftikar som efter att ha levt ihop i flera år - börjat slåss mitt ute i skogen under en promenad. Den ena skjutsades akut till Strömsholm av morfar, den andra skjutsades hem död på skottkärran av pappa. Underbara hundar som jag inte är det minsta rädd för - men har en otrolig respekt för hur mycket styrka och kraft dom har i sig.
 
Senast ändrad:
Fast om det galler att skydda mina hundar skulle jag valja att gora det olagliga sa jag har en rimlig chance att halla dem skadefria.



Sa garna. Har kan det behovas da manga blivit attakerade av pumor i vissa omraden av Oregon det sista aret.

Fast ditt råd och dina scenarion är ju inte det minsta relevanta i det här sammanhanget eftersom TS bor i Sverige och det som sagt är fullständigt olagligt att bära med sig el vapen varesig de är avsedda för folk eller djur som ”självförsvar” . Det blir ju bara jättemärkligt att rekommendera olagligheter även fast de är tillåtna hos dig i USA .
 
Fast ditt råd och dina scenarion är ju inte det minsta relevanta i det här sammanhanget eftersom TS bor i Sverige och det som sagt är fullständigt olagligt att bära med sig el vapen varesig de är avsedda för folk eller djur som ”självförsvar” . Det blir ju bara jättemärkligt att rekommendera olagligheter även fast de är tillåtna hos dig i USA .

Nu visste jag ju inte att det var olagligt. Min vidare kommentar var helt enkelt att da jag inte kan komma pa nagot battre satt skulle jag ta med en "cattle prod" for att skydda mina hundar, vare sig det ar lagligt eller inte ... medan jag ivrigt hoppas att det inte ska behovas.
Men jag hoppar av vidare diskutioner i den har traden nu.
 
Nu visste jag ju inte att det var olagligt. Min vidare kommentar var helt enkelt att da jag inte kan komma pa nagot battre satt skulle jag ta med en "cattle prod" for att skydda mina hundar, vare sig det ar lagligt eller inte ... medan jag ivrigt hoppas att det inte ska behovas.
Men jag hoppar av vidare diskutioner i den har traden nu.

Fast att det var olagligt visste du ju visst då du fick flera svar men fortsatte med rådet att du ändå skulle göra det 😳
 
Fast att det var olagligt visste du ju visst då du fick flera svar men fortsatte med rådet att du ändå skulle göra det 😳

Som jag sa ... da jag inte kan komma pa nagot annat satt att skydda min/mina hundar i TS situation skulle jag ha en "cattle prod" med mig och hoppas att jag inte behover anvanda den.
Jag offrar inte mina hundars faktiska och mentala sakerhet i det laget, och om jag uppfattar lagen ratt sa ar det bara forbjudet att anvanda el ... inte att ha det. Som sagt, jag skulle bara den med mig och febrilt hoppas att jag aldrig behover anvanda den.
 
Som jag sa ... da jag inte kan komma pa nagot annat satt att skydda min/mina hundar i TS situation skulle jag ha en "cattle prod" med mig och hoppas att jag inte behover anvanda den.
Jag offrar inte mina hundars faktiska och mentala sakerhet i det laget, och om jag uppfattar lagen ratt sa ar det bara forbjudet att anvanda el ... inte att ha det. Som sagt, jag skulle bara den med mig och febrilt hoppas att jag aldrig behover anvanda den.

Du uppmanade TS att strunta i lagar.
För hundens bästa. I övrigt blir som sagt hela dina scenarion du har i USA helt malplacerade .
 
Som jag sa ... da jag inte kan komma pa nagot annat satt att skydda min/mina hundar i TS situation skulle jag ha en "cattle prod" med mig och hoppas att jag inte behover anvanda den.
Jag offrar inte mina hundars faktiska och mentala sakerhet i det laget, och om jag uppfattar lagen ratt sa ar det bara forbjudet att anvanda el ... inte att ha det. Som sagt, jag skulle bara den med mig och febrilt hoppas att jag aldrig behover anvanda den.
Jag skulle förmodligen agera/reagera som du om jag bodde granne med en hund som den som beskrivs i TS.
 
Som jag sa ... da jag inte kan komma pa nagot annat satt att skydda min/mina hundar i TS situation skulle jag ha en "cattle prod" med mig och hoppas att jag inte behover anvanda den.
Jag offrar inte mina hundars faktiska och mentala sakerhet i det laget, och om jag uppfattar lagen ratt sa ar det bara forbjudet att anvanda el ... inte att ha det. Som sagt, jag skulle bara den med mig och febrilt hoppas att jag aldrig behover anvanda den.
Jag håller med dig faktiskt. Det må vara olagligt, men om jag bodde med en hund som den som beskrivs i min närhet så hade jag också haft med mig en sådan grej för att skydda min hund. Jag hade inte velat stå och titta på medan den malde sönder min hund bara för att man inte får göra si eller så i Sverige, i bästa fall hade min hund klarat sig ifrån ett sådant möte fysiskt helskinnad, men psykiskt förstörd, i värsta fall hade den fått besöka veterinär. I absolut bästa fall hade jag inte använt den alls eftersom hunden aldrig hade kunnat komma fram till min hund, och ingen hade varit gladare än jag då.

Det är skillnad på om det är helt normala vettiga hundar i området med vettiga och normala ägare elelr om det finns vilda, stressade, aggressiva hundar i området med korkade, okunniga ägare som inte kan hålla dem. Och för mig är det ju det som avgör saken.
 
Jag håller med dig faktiskt. Det må vara olagligt, men om jag bodde med en hund som den som beskrivs i min närhet så hade jag också haft med mig en sådan grej för att skydda min hund. Jag hade inte velat stå och titta på medan den malde sönder min hund bara för att man inte får göra si eller så i Sverige, i bästa fall hade min hund klarat sig ifrån ett sådant möte fysiskt helskinnad, men psykiskt förstörd, i värsta fall hade den fått besöka veterinär. I absolut bästa fall hade jag inte använt den alls eftersom hunden aldrig hade kunnat komma fram till min hund, och ingen hade varit gladare än jag då.

Det är skillnad på om det är helt normala vettiga hundar i området med vettiga och normala ägare elelr om det finns vilda, stressade, aggressiva hundar i området med korkade, okunniga ägare som inte kan hålla dem. Och för mig är det ju det som avgör saken.

Och jag tycker som sagt att det är betydligt effektivare att anmäla till instans att det finns en väldigt aggressiv hund av kategorin ras som är klassad som problematisk, och ägare som hotar både andra folk och hundar, samt att hunden även attackerar ägarna själva.

Det är ju inte så att TS ständigt måste möta denna hund. Hunden lever inte fasen i bostaden, den hålls kopplad, och man kan vända när man ev ser den på långt håll i kopplet .
 
Oj vad mycket svar som har trillat in, kul!


Har funderat lite på om jag skulle ta upp det med bostadsrättsföreningen. Även om dom inte har någon skyldighet/rättighet att göra något så består den av en del vettigt folk som kanke kan markera att det inte är ett okej beteende så ägaren fattar att han har ögonen på sig. Kanske.

Det är inte fel och det kan vara av värde om andra anmälningar kommer in till instanser ang hunden och ägarna, att även BF fått in orosanmälan från boende.
 
Och jag tycker som sagt att det är betydligt effektivare att anmäla till instans att det finns en väldigt aggressiv hund av kategorin ras som är klassad som problematisk, och ägare som hotar både andra folk och hundar, samt att hunden även attackerar ägarna själva.

Det är ju inte så att TS ständigt måste möta denna hund. Hunden lever inte fasen i bostaden, den hålls kopplad, och man kan vända när man ev ser den på långt håll i kopplet .
Inget hindrar väl att man anmäler det också? Men inget lär ju hända förrän något allvarligt hänt! Och jag hade inte varit så glad över om det varit min hund den angripit då.

Hon bor granne med hunden, i porten bredvid, ska hon vända och gå in varje gång hunden står ute? Och hur gör hon när de ska gå in och hunden står där, gömma sig tills ägaren behagar gå in? Med tanke på beteendet hon beskrivit hos ägaren verkar han ju bara tycka det är kul att stå och hänga vid porten och låta hunden vara ett arsle i kopplet.

Nu har jag blindkäpp och går med och om någon attackerat min hund och den inte hade gett sig av när jag försökt med att skrämma i väg och få i väg den så hade jag tagit till den och slagit den andra hunden tills den gav sig av. Det är min skyldighet att försvara min hund och det skulle aldrig falla mig in att bara stå och glo och tänkta "Tja, jag har ju anmält ägaren till olika ställen".

Och om nu någon känner för att missförstå, jag menar givetvis hundaggressiva hundar, inte helt vanliga hundar som kommer fram för att hälsa. Det är stor skillnad och det märker man rätt fort.
 
Inget hindrar väl att man anmäler det också? Men inget lär ju hända förrän något allvarligt hänt! Och jag hade inte varit så glad över om det varit min hund den angripit då.

Hon bor granne med hunden, i porten bredvid, ska hon vända och gå in varje gång hunden står ute? Och hur gör hon när de ska gå in och hunden står där, gömma sig tills ägaren behagar gå in? Med tanke på beteendet hon beskrivit hos ägaren verkar han ju bara tycka det är kul att stå och hänga vid porten och låta hunden vara ett arsle i kopplet.

Nu har jag blindkäpp och går med och om någon attackerat min hund och den inte hade gett sig av när jag försökt med att skrämma i väg och få i väg den så hade jag tagit till den och slagit den andra hunden tills den gav sig av. Det är min skyldighet att försvara min hund och det skulle aldrig falla mig in att bara stå och glo och tänkta "Tja, jag har ju anmält ägaren till olika ställen".

Och om nu någon känner för att missförstå, jag menar givetvis hundaggressiva hundar, inte helt vanliga hundar som kommer fram för att hälsa. Det är stor skillnad och det märker man rätt fort.

Jag läser nog tråden lite annorlunda än du så ja- jag tycker det är a och o att i första hand anmäla innan man tycker att inget görs och innan man känner att man behöver ekipera sig med olagliga deviser.

Jag tycker du läser in mycket mer än jag gör ang att TS inte kan gå utanför lägenheten med sin hund utan att de andra ägarna och hunden innebär en nära risk dagligen .

Ang din blindkäpp så självklart kan du försvara dig med den? Det är lika ok som att sparka och slå mot en person eller djur som attackerar dig.
 
Och jag tycker som sagt att det är betydligt effektivare att anmäla till instans att det finns en väldigt aggressiv hund av kategorin ras som är klassad som problematisk, och ägare som hotar både andra folk och hundar, samt att hunden även attackerar ägarna själva.

Det är ju inte så att TS ständigt måste möta denna hund. Hunden lever inte fasen i bostaden, den hålls kopplad, och man kan vända när man ev ser den på långt håll i kopplet .
Och hur ska ts kunna se den i det kommande höstmörkret?
 
Min första tanke var att du skulle filma med mobilen, men som någon nämnde är det olagligt och då är det ingen bra idé. Kanske du kan filma mot marken när du går och om han släpper sin hund i flexikopplet mot er att du får det på film, men undviker att få med ägaren. Sen gå till polisstationen och visar upp filmen och förklarar vad du får stå ut med och att du är rädd för både ägaren och hunden.
Du kan också ringa polisen redan nu och höra vad dom anser att man ska/kan göra.
Tycker det är förfärligt hur ägaren beter sig, värre än hunden faktiskt!

Jag har ingen tips hur man fredar sig mot en aggressiv hund, har själv haft två traumatiska upplevelser där hundarna var extrema i sina attacker. Första gången tappade ägaren kopplet och andra gången brast kopplet. Mina hundar har tack och lov klarat sig relativt bra (ena har ett ärr över låret), men mina armar ser hemska ut.

Kofösare hade jag aldrig vågat ha med mig, är ganska säker på att jag hade elchockat ägaren före hunden.
 
Och hur ska ts kunna se den i det kommande höstmörkret?

Jag tänker inte snurra in mig på olika scenarion som tolkas in/visualiseras av svarande . Men det är nog inte becksvart där TS bor i hyres/BR . Jag tycker som sagt steg ett är att anmäla (vilket inte gjorts ) och då kan man även ta med de olika tänkbara scenarion.

Om du tänker att du har samma scenario i en mänsklig situation ? Nån människa du bedömer är hotfull och farlig ? Du går ju inte i första hand och inhandlar en elpistol då eller ?
 
Jag tänker inte snurra in mig på olika scenarion som tolkas in/visualiseras av svarande . Jag tycker som sagt steg ett är att anmäla (vilket inte gjorts ) och då kan man även ta med de olika tänkbara scenarion.

Om du tänker att du har samma scenario i en mänsklig situation ? Nån människa du bedömer är hotfull och farlig ? Du går ju inte i första hand och inhandlar en elpistol då eller ?
Håller med om att prio 1 är att anmäla, i första hand till BRF. Kanske finns en lokal FB grupp där ts kan få kontakt med andra hundägare i grannskapet.
 
Tack, en sansad röst i tråden. Blir helt mörkrädd över tongångarna :crazy:.
Hittar inte stycket du citerar i tråden, trycker jag på pilen kommer jag till:
Jag tänker inte snurra in mig på olika scenarion som tolkas in/visualiseras av svarande . Men det är nog inte becksvart där TS bor i hyres/BR . Jag tycker som sagt steg ett är att anmäla (vilket inte gjorts ) och då kan man även ta med de olika tänkbara scenarion.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
883
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 444
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp