Idag red jag i en Kingston...

Seabaz

Trådstartare
Idag red jag i en b*rjes Kingston sadel... Och jag måste säga att jag är mycket positivt överaskad! Den var faktiskt väldigt mjuk och skön. Lädret var väl sådär men absolut inte sämre än min zaldisadel royal super jag hade förut!
Den låg inte super på hästen men den låg inte sämre än någon annan sadel jag provat heller. (Har provat ett tiotal olika sadlar av olika modeller både hopp, allround och dressyr, prisklass mellan 1000-10 000kr, hästen har lite speciell manke och rygg-kombination).

Bara så ni vet! :bump:

Sv: Idag red jag i en Kingston...

joo en sån har jag med ridit i en gång, blev nog lika överraskad som du. faktiskt hel skön :p

när den är ny kanske den är mjuk men vänta tills ni har ridit ett tag i den...till slut sitter man direkt på bommen:crazy: :eek: :mad:

Ickiz skrev:
när den är ny kanske den är mjuk men vänta tills ni har ridit ett tag i den...till slut sitter man direkt på bommen:crazy: :eek: :mad:

ja man får väl vad man betalar för :angel:

Om man bara rider HÖGST 1 gång i veckan då? Blir den lika dålig? Tänkte köpa en sån dressyr, vi kommer bara använda den 1 gång i veckan eller kanske bara 1 gång varannan vecka. Så då blir det väl högst 52 gånger på ett år? :p Då håller den väl ett tag? Om man smörjer den efter varje gång man ridit? :D

Kram

Jag har en gammal Kingston som är använd i några år. Dock inte använd på ca 3-4 år men det är fortfarande helt okej att rida

Cronis skrev:
Min senaste sadel kostade 1500:- och är inte en skitsadel.

du kanske gjorde ett fynd ;)
för mig är iaf börjes o hööks billiga sadlar inget jag skulle använda på min häst.

Jag rider i en Kingston dressyrsadel och även om den har ett antal år på nacken så är den fortfarande bekväm.

Letar dock febrilt efter en nyare dressyrsadel :rofl:

Håller med.... Och om den ser ut som på bilden i katalogen så fattar jag inte att den kan ligga bra på NÅN häst öht... Skulle vara en allvarligt missbildad sådan isf.. :crazy:

Skön att sitta i kanske, men skön för hästen? Njae tveksamt.. :crazy: Kanske finns någar ex som är jämna undertill, men de jag har klämt på är superknöliga och STENhårda.

Men jag som bara har råd med HÖGST 2000:- då? (Kanske någon/några hundralapp/ar till.) :p Vad säger ni om beg. sadlar då? Har hittat några som ser bra ut, som kostar 1500:-. Men dem har blivit bruna på vissa ställen (Kollar på svarta sadlar). Kan man "färga" dem med sån där närvtjäder eller vad det nu heter? :)

Kram

jag har en sådan :) (som e till salu) ;) haha men jag rider inte i den längre, men jag tyckte också om den väldigt mkt, den var mjuk och gav ett väldigt bra stöd ,felr akompisar har också testat denoc var också väldigt posetiva :)

Okej, har du bilder på den ? Hur tycker DU den sitter på hästen? Vad är det för färg, säte & bomvidd? :D hehe.

Kram

Bison skrev:
ja man får väl vad man betalar för :angel:

Har oxå en billig sadel, måste tydligen vara en skitsadel med tanke på priset. Ngn som vet, om det är ngn idé att behålla en stübben? Och tyvärr så är den utprovad av en sadelmakare oxå.

men suck, som jag skrev lite högre upp så skulle jag aldrig köpa en billig sadel från hööks lr börjes. Men jag skulle absolut kunna köpa en begagnad märkes sadel, har även gjort det ett par ggr :smirk:

Ja,du ska kunna färga i med narvsvärta om du vill,men viktigare än om sadeln fått lite "patina" är väl att den passar hästen och inte skadar den!
Skulle mkt hellre lägga 2000:- på en begagnad märkessadel!
Du har dessutom pengarna tillbaks den dag du vill byta upp dig!

Jag har haft en sån...
Den blev baksutten efter ca6-8månader och då gick det inte att rida i den nå mer.

Jag har provat kingston dressyrsadel ett flertal ggr (olika exemplar på olika hästar) och jag tycker den är FRUKTANSVÄRD att rida i!

känns som man ska tippa framåt helatiden och dom jag provat har varit STENhårda i sätet.

(och som många sagt knöliga och hårda undertill)

Liknande trådar

Utrustning Söker en sadel till min nordis funderar på Kingston allround i b*rjes. Hon har ganska rak rygg.... vad tror ni? Hur är den sadeln? Annat... 2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: caballus
·
Utrustning Har då haft en massa sadlar hemma hos lillkillen för att hitta en passande. Fick ingen sadel med honom så jag har ridit barbacka en...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Septicemia
·
Utrustning Är medveten om att tråden inte är helt på rätt ställe - men det rör ju utrustning och tillpassning, så jag chansar... Har som så många...
Svar
12
· Visningar
3 334
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur