Idag small det ordentligt... (Långt)

Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Jag läser här att de flesta pratar om schäfrar och om hur de är, hur de ska tränas etc etc - denna hund är inte reggad=inte ens säkert enbart schäfer i hunden? Kan alltså ha andra rastypiska drag i sig som vi inte känner till.

Jag har haft ett antal schäfrar och i nio fall av tio har de INTE uppvisat ett sådant beteende, oavsett träningsgrad. Att de har energi, ja - de har mycket jaktkamplust, ja - de vallar, ja; men från det till att jaga, bita och bli blockerad, inte gå att bryta, morra på folk m m oönskade beteenden, det är INTE typiskt schäfrar som får "för lite träning". Det är i mina ögon en mentalt icke stabil hund alt en hund som är smärtpåverkad. Jag har varit med om två schäfrar med liknande "egenskaper", båda två visade sig ha defekter/skador i rygg resp armbåge/höft - båda två avlivades. Det finns i mina ögon absolut ingen anledning att ha en sådan hund, det är varken sjysst mot hunden eller mot ägaren. Att börja krångla med omplacering och försöka träna bort att en hund blockerar sig, det är frågan om det är så snällt gentemot hunden egentligen? Att behålla den och stänga in den i tid och otid, är det så snällt mot hunden?

Det låter hemskt negativt, jag vet, men för hundens bästa och för ert bästa är det den rekommendation jag skulle ge - utifrån det du har beskrivit här.

Direkt ovanligt är det inte, om det kombineras med en ägare som är för snäll och inkonsekvent. De vet att ta för sig, schäfrarna, om de kan. Du är troligen alldeles för naturligt auktoritär för att dina hundar ska ha sett det som lönt att försöka.

I övrigt håller jag med dig . Missade att det var en blandras. Då kommer ingen vettig människa vara intresserad av den. De som vill och kan hantera sådana hundar väljer i princip alltid renrasigt.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jo, heelers ska nafsa mot hasorna. Corgi, västgötaspets och liknande raser har det där beteendet. BC och liknande vallhundar ska inte ha det.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Att läsa det du skrev här gör mig glad. Att det finns fler hundägare som inser att det måste TRÄNAS (tränas och åter tränas) för att få fram bra och stabila hundar!

Det du kallar gummiband kallar jag "den magiska gränsen" :)
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ja. Men de har väl aldrig använts så mycket till vallning utan mer till att flytta/hålla borta djuren. Vallning om man nu vill kalla det men inte på samma sätt som BC, Aussie, ACD osv.. Äsch, är trött. Hoppas du förstår vad jag menar ;)
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Hunden är kollad för inte alls länge sedan , efter det att problemen började. Sedan har det långsamt blivit värre. Min sambo kände igenom honom ordentligt när han stoppa in honom i bilen och även en stund senare när adrenalinet släppte. Tyvärr hade vi ingen möjlighet att åka med honom nu på f.m då min sambo fick rusa från jobbet när jag ringde och de klarar sej egentligen inte utan honom. (Hade hunden varit tydligt skadad hade vi ju åkt med honom) Jag har inget körkort och ska börja jobba 15.30. Men börjar han uppvisa symptom så självklart kör vi in honom till veterinären direkt. Han kommer vara under uppsikt hela dagen. Smäll 1 tog på bogen/revbenen och smäll 2 över käken/nosen. Den första var ganska rejäl, medans den andra inte verkade röra hunden i ryggen...

Mest skadad är nog min stackars häst som fick ta emot bra mycket bitande från hunden...

Hunden blir absolut hemma from nu...

//Just_a_horse_lover

MUNKORG vore nog ingen dum ide när ni är ute med hunden!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 637
Senast: YlvaG
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Sandora
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp