Idag small det ordentligt... (Långt)

Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

En BC är då rakt inte mjuk, däremot är de starka på ett helt annat sätt än en kroppsvallare. Att nafsa djuren får absolut inte förekomma annat än på kommando från föraren. Vid tävling innebär det omedelbar uteslutning om hunden biter.

Jag kan för lite om heelers för att kunna uttala mig om hur stark instinkt som finns kvar i dem. Vet dock att det är en ytterst liten minoritet av dem som går att använda praktiskt, och är därför tveksam till att det skulle vara vallningsinstinkt som ger nafsandet. Möjligen en förlegad rest av vallningen.

Att okynnesvalla på djur eller föremål är ett tydligt tecken på att hunden antingen är understimulerad eller ouppfostrad.

/Migo
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast jag har inte skrivit någonstans att han inte går att bryta? Visst, är han långt bort så kan jag få upprepa. Men rent skenerellt sätt så lyssnar han direkt.

Pratar vi inte om en hund som gett en häst upprepade bett i bakbenen, och som inte gått att bryta utan att gå in handgripligen? Eller är jag i fel tråd?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag trodde du svarade om min hund som jag skrev om, då du svarade mitt inlägg. Han vill gärna lägga sig i då djuren är "brötiga". Jag tycker egentligen inte det är jättekonstigt. Framförallt inte då jag står bland dem. Men om han skulle bli rabiat, bita dem och inte gå att bryta försen jag får dit en till person så skulle jag bli riktigt orolig!

TS hund är jag däremot övertygad om att den är stressad och understimulerad.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fel ordval kanske när jag skrev mjuk? Menade mest att de är väl inte direkt en hund som brukar ta till bett och vara så fysisk med djuren som vissa andra vallare är?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Det finns en del BCs som biter och är röjiga också. Stor skillnad på olika linjer inom rasen.

Att välja vallhund innan man är insatt är ett helsicke:o

Ber om ursäkt för min missade *kl* som jag misstänker ställt till det i diskussionen:D
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Haha okej, ingen fara :D

Ja, jag vet att min kompis föräldrars ena BC bet och var allmänt jobbig att valla med. Kommer dock inte ihåg vad det var mer som han inte gjorde "rätt" eller om det bara var bitandet. Var 10-12 år då så hade inte superkoll direkt, men kommer ihåg bitandet dock!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Nej, jag vet inte heller om hundar borde lära sig av erfarenheter. Men de hundar jag har mött i mitt liv som varit "bra" hundar har lärt sig direkt av något som är obehagligt eller smärtsamt. Strömtråd t ex, vår gick på den en gång och nu stannar han vid tråden (även om det inte är ström på) t o m om det kommer en hare. Han går inte in i hagen om inte jag går först och håller upp tråden.
Min förra hund lärde sig också the hard way att undvika hästarna. Hästen hade fått mat i krubban och hunden springer in i boxen och hoppar upp och försöker äta hästmat. Hästen blir naturligtvis arg och biter honom rejält i nacken. Hunden skriker och sticker ut och han gjorde aldrig om det. Som tur är så blir hunden inte skadad, men har lärt sig en nyttig läxa.
Min tax fick en lektion av katterna. Han kunde inte låta bli att terra dem men en dag fick två katthonor nog. De hade ungar båda och ville väl skydda dem. När taxen kom för nära hoppade båda katterna på honom och han fick smaka klorna. Han skrek och sprang som ett skållat sviskon med katterna efter sig. MEN, han glodde aldrig åt katterna igen! Inte ens små kattungar gick han nära.
Det är så här jag tycker vettiga hundar agerar, men som sagt jag är ingen expert.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Men de hundar jag har mött i mitt liv som varit "bra" hundar har lärt sig direkt av något som är obehagligt eller smärtsamt. Strömtråd t ex, vår gick på den en gång och nu stannar han vid tråden (även om det inte är ström på) t o m om det kommer en hare. Han går inte in i hagen om inte jag går först och håller upp tråden.

Fast att hunden blir så påverkad av "negativa upplevelser" är väl ingenting som per automatik behöver anses som bra alls.
Hade min hund aldrig mer gått in i fårhagen om hon fick en stöt någon gång (utan att jag tog bort tråden osv) så hade jag blivit bekymrad.

Jag vill ha en hund som kan släppa jobbiga upplevelser och komma över dom - det är en bra hund för mig.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast att hunden blir så påverkad av "negativa upplevelser" är väl ingenting som per automatik behöver anses som bra alls.
Hade min hund aldrig mer gått in i fårhagen om hon fick en stöt någon gång (utan att jag tog bort tråden osv) så hade jag blivit bekymrad.

Jag vill ha en hund som kan släppa jobbiga upplevelser och komma över dom - det är en bra hund för mig.

:bow::bow:

En hund ska lära sig av sina upplevelser, inte undvika saker!

Boss gick på eltråden ett par gånger i somras. Det resulterade i att han hoppar lite högre/hukar lite lägre när han går igenom hagarna, inte att han håller sig flera meter från staketen. Hunden måste ju för sjutton kunna avreagera och sätta händelser i relation till situationen! Hur ska man annars kunna valla sura baggar, funkar inte med en hund som vänder och går hem om det blir jobbigt!

/Migo
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

De "tuffa" raserna reagerar ofta helt annorlunda. Har har vi ganska ofta hundar som ger sig pa porky-pines. Man kan tycka att de som har fatt hundratals sylvassa stickor i ansiktet ska lara sig att aldrig mer ge sig pa en porky-pine, men ofta blir de bara arga pa dem och an mer envisa att ha ihjal den nasta gang de traffar pa en sa det ar ofta samma hundar som kommer till vetten for att plocka ut porky pine quills.

Sa har ... Tursamt nog inte min hund.
rot.jpg
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

En BC är då rakt inte mjuk, däremot är de starka på ett helt annat sätt än en kroppsvallare. Att nafsa djuren får absolut inte förekomma annat än på kommando från föraren. Vid tävling innebär det omedelbar uteslutning om hunden biter.

Jag kan för lite om heelers för att kunna uttala mig om hur stark instinkt som finns kvar i dem. Vet dock att det är en ytterst liten minoritet av dem som går att använda praktiskt, och är därför tveksam till att det skulle vara vallningsinstinkt som ger nafsandet. Möjligen en förlegad rest av vallningen.

Att okynnesvalla på djur eller föremål är ett tydligt tecken på att hunden antingen är understimulerad eller ouppfostrad.

/Migo

Omotiverade bett leder till avslutning, inte motiverade bett.
Det allra bästa är en hund som biter själv, men bara när det är befogat o då utan att det går hål.
Det är inte för inte som man avlade in fågelhundar i det som sedermera blev NZ BC, det gjordes bl a för att hundarna skulle få ett mjukare bett, den djupare bröstkorgen var nog bara en bonus. Långt till vet på NZ o gott om flugor/larver, en tacka med hål i var i princip dödsdömd.
Nog har mina BCs nafsat i båda hasor o mular på obstinata nötkreatur o stora oinvallade köttfår.

Detta var egentligen ganska OT till det tråden handlar om.
Fö vill jag påpeka att Schäfern inte är, o aldrig har varit en vallhund, det har varit en herdehund so ofta använts till linjevallning, dvs ett levande staket.

Det blir lätt begreppsförvirring eftersom andra språkk inte gör skillnad på vall o herde, de heter rätt o slätt herding dogs.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Utan att ha orkat läsa hela tråden ger jag ett svar;

Min första schäfer var inte mentalt bra. Hon visade aldrig aggressivitet mot människor men däremot mot andra hundar. Dessutom hade hon ett antal andra felbeteenden som inte var lätta att leva med, varken för henne eller mig. Det var ett liv där jag var ständigt på helspänn för att förhindra olyckor. Det hände aldrig något som var i närheten av så allvarligt som det som hänt med din häst och hon bet aldrig oss eller någon annan människa. Men det var inget roligt liv... Glädjen med att ha hund fanns inte. Naturligtvis älskade jag henne högt trots detta. Vi tränade en hel del och kom till och med till tävling.

Detta satte så djupa spår hos mig att jag än idag, tolv år efter att hon avlivades, blir alldeles varm i hjärtat av att mina nuvarande hundar är kloka individer som kan umgås med andra hundar och älskar människor.

Många var de som rådde mig att ta bort henne pga mentaliteten men jag kämpade på och ansåg att "har man tagit fan i båten får man ro honom i land", typ... Vid sju års ålder fick hon cancer och avlivades. Naturligtvis var det en stor sorg, men ... blandat med lättnad?!

Vad jag vill ha sagt med detta är väl egentligen att; hur jobbigt det är med en sådan hund vet man egentligen inte förrän man inte har den längre! När hunden dessutom verkligen bitit, både folk och fä, vid flera tillfällen är väl risken mycket stor att det händer igen. Om jag var i din situation idag hoppas jag verkligen att jag skulle våga/orka ta steget att låta hunden somna. Både för min egen skull och för omgivningens...
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ja, att schäfer inte är vallhund vet nog de flesta, men de har ju använts och används fortfarande till att flytta djur. Inte på samma sätt men de har ju ändå intresset för det. Samtidigt som de har stort jaktintresse. Men det vet du ju redan så vet inte varför jag skriver det. Kanske mest så du inte missuppfattade mig.

TS: Har du kontaktat polisen?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Håller med sörlatungu, Migo och hastflicka. En hund som är med om en obehaglig upplevelse ska inte bli "halvt förstörd" av händelsen. Visst, försöka förhindra nästa gång, tex genom att ducka kvickare på djur som sparkar eller nafsa snabbare på djur som håller på att springa över dom. Eller som med elstaket, helt enkelt hoppa högre/ducka mer. Min kille har fått flera elstötar. Och visst har han lärt sig att det kan göra ont men det betyder inte att han inte vågar komma nära tråden eller hoppa över/krypa under. Jag vill ha hundar som kan avreagera.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ja, vad man anser vara bra reaktion varierar naturligtvis. Jag tycker det är bra att hunden inte går genom strömtråd och in i våra hästhagar utan att jag kallar med honom eftersom vi har en häst som inte gillar hundar och katter. Hon attackerar dem och har t o m stampat ihjäl en katt med vilje.

Det är väl just därför det är så viktigt att man får "rätt" hund för det man vill göra. I vissa fall förstår jag att man måste ha en hund som tacklar obehagliga upplevelser på ett annat sätt för annars skulle de aldrig klara det arbete man vill ha dem till, t ex en polishund. I ts fall tycker jag inte att hunden passar för vad hon vill ha ut av sitt hundliv.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Har ju lite med ålder att göra oxå, har hört talas om pytte BC vappar som gått in i elstängsel o blivit så skrämda att de inte kunnat fås att fungera runt får, medans de flesta som väl tänt knappast bryr sig öht.
Min senaste vägrade gå/hoppa över, även om jag trampade ner trådarna på marken, han skulle under, snabbt som en vessla.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ja, vad man anser vara bra reaktion varierar naturligtvis. Jag tycker det är bra att hunden inte går genom strömtråd och in i våra hästhagar utan att jag kallar med honom eftersom vi har en häst som inte gillar hundar och katter. Hon attackerar dem och har t o m stampat ihjäl en katt med vilje.

I ts fall tycker jag inte att hunden passar för vad hon vill ha ut av sitt hundliv.

Mjaa men det finns ju ett mellanläge mellan att hunden är för RÄDD för att gå in i en hage och att den skuttar in jämt på eget bevåg.
Min hund får inte heller härja runt som hon vill i hagarna men jag vill inte att hon ska vara rädd för att göra det. Hon låter bli för att hon lärt sig att jag vill säga okej innan vi går in i några hagar liksom.

Att hunden kanske inte passar TS håller jag helt med om - jag vände mig enbart mot att en hund som bygger på sig rädslor och inte släpper dom blir = bra hund.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Min rottis forsokte ocksa "valla" hastar. Hon hade en av mina hastars bakben in munnen (han var aldeles blot pa benet, men inga hal) vid ETT tillfalle innan jag hade fatt till en rutin som fungerade och hon slappte och backade sa fort jag sa till.
Det ar absolut inget fel pa min hund ... hon foljde sin instinkt, vare sig hon var ute for att valla eller fanga bytet. Hade hon skadat hasten hade det varit MITT fel. Det ar min responsibility att lara mig hur min hund fungerar och (sa mycket det gar) varfor. JAG ar den individen i vart team med den storsta hjarnan och bor ocksa se till att anvanda den.
Jag VISSTE att hon blev "ivrig" nar jag tog hasten in och ut ur hagen och anda lat jag henne komma upp riktigt nara. MITT fel.

Olyckor forekommer, visst, men det ar fortfarande jag som har brustit nagonstans. I 99.9% av alla hundbett, vare sig det galler manniskor eller mot hundar eller hastar, foljer hunden sin instinkt medan manniskan forvantar sig, inte bara att hunden ska tanka som en manniska, men att hunden ska ha samma moral och etik som en manniska.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Nä, givetvis är det inte bra att inte släppa rädslor om det påverkar hundens vardagsliv på ett negativt sätt, d v s begränsar den så att det övergår till att bli en allmänt nervös hund.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Ja, att schäfer inte är vallhund vet nog de flesta, men de har ju använts och används fortfarande till att flytta djur. Inte på samma sätt men de har ju ändå intresset för det. Samtidigt som de har stort jaktintresse. Men det vet du ju redan så vet inte varför jag skriver det. Kanske mest så du inte missuppfattade mig.

TS: Har du kontaktat polisen?

Fast den ingår ändå i rasgruppen vall och herdehundar, och jag tycker mig ofta se dessa egenskaper i många schäfrar. Det innebär inte att man skulle kunna ha dem som dugliga vallhundar, men att det är en egenskap som ligger som en "restprodukt" från förr. Min tik är ganska "vallig", men som sagt, det betyder inte att hon skulle bli en utmärkt vallhund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 640
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2
Svar
33
· Visningar
1 254
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 747
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp