Idag small det ordentligt... (Långt)

Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Jag blir lite konfunderad på att flera här föreslår denna hunden som ett ev ämne för tjänst?? Tror ni på allvar att en troligtvis instabil hund med redan inlärda felbeteenden samt blandras är ett ämne som man skulle vilja satsa på?

Sen är det så, eller det var åtminstone när jag arbetade med hund i tjänst, att det är inte så enkelt att bara åka till Polisen och få göra ett L-test för att "se hur hunden är och sen ev leta upp en köpare". Förr var de åtminstone väldigt restriktiva med att utföra tester om det inte var ganska klarlagt att Polisen själva hade ett intresse att köpa in hunden eller att det var en redan utbildad tjänstehundförare som kom dit med ett ämne för tjänstebruk.

Jag tror att det är till att ge TS falska förhoppningar att föreslå L-test som en lösning.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag tycker det låter som att du tappat tilliten för mycket för att ha kvar honom.
Då återstår omplacering vilket även det är ett stort ansvar.
Det är inte moraliskt fel att ta bort en hund i det här läget, man måste inte omplacera till varje pris.
Detta är det råd jag ger i jobbet o även tillämpade på en egen hund som bitit/nafsat ett barn.
PL
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL

Jag blir lite konfunderad på att flera här föreslår denna hunden som ett ev ämne för tjänst?? Tror ni på allvar att en troligtvis instabil hund med redan inlärda felbeteenden samt blandras är ett ämne som man skulle vilja satsa på?

Sen är det så, eller det var åtminstone när jag arbetade med hund i tjänst, att det är inte så enkelt att bara åka till Polisen och få göra ett L-test för att "se hur hunden är och sen ev leta upp en köpare". Förr var de åtminstone väldigt restriktiva med att utföra tester om det inte var ganska klarlagt att Polisen själva hade ett intresse att köpa in hunden eller att det var en redan utbildad tjänstehundförare som kom dit med ett ämne för tjänstebruk.

Jag tror att det är till att ge TS falska förhoppningar att föreslå L-test som en lösning.

Polisen behöver väl hundar, de annonserar ju alltid efter hundar i lämplig ålder. Men jag förstår ju att det kan variera i olika distrikt, men om man kan åka en bit så finns det väl alltid nåt disktrikt som behöver köpa in. Så det skadar väl inte att ringa och fråga. Kanske kan man få träffa en hundansvarig som kan ta sig en titt på hunden och avgöra om det är idé att testa den. Räcker den sen inte för polisiär tjänst kan den ju säljas till väktare. Men TS måste ju vara medveten om att det är en chansning, det kan ju mkt väl vara så att polisen inte ens vill testa den eller att den inte alls har vad som krävs ens för väktartjänst.

Det är ju omöjligt att avgöra om det är en understimulerad, ouppfostrad men bra hund eller ett instabilt vrak av det som TS skrivit. Det är inte alldeles ovanligt att schäfrar o mallar kommer i retur till uppfödarna för att köparna tycker att de är helt vansinniga, men att de sedan visar sig vara kanonhundar i händerna på nån som kan styra... Jag tycker det är fel att ge rådet att avliva rakt av, utan att ens försöka ge hunden en chans.

Det här hunden kanske inte alls lämpar sig som tjh-hund men det skadar iaf inte att kolla upp möjligheten. Det är ju ännu mindre chans att en vettig SBK:are vill ha hunden, de (vi) har ju en tendens att vilja tävla bruks med våra hundar....
 
Senast ändrad:
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag skulle nog säga att det krävs en mentalt stark hund även för väktartjänst, de släpper inte precis igenom vad skräp som helst till det heller.

En väktarhund ska arbeta i koppel, skydda sin förare mot direkta angrepp, vindmarkera tydligt och vara engagerad i sitt arbete tillsammans med hundföraren. Det skulle inte fungera särskilt bra om hunden går och morrar på kreti och pleti vid rondering på företag. Den ska vara såpass stabil att du kan avbryta hunden efter ett avvärjande angrepp och få den till att gå in i en bevakande position.

Men visst, fråga på distrikten kan man ju alltid göra - man kan inte få mer än ett nej.

Hade detta varit en hund från en seriös uppfödare så hade ju möjligheterna att få den omplacerad ökat, en bra uppfödare vet vilka individer de säljer och hjälper till med att placera om sålda hundar som hamnat fel. Visst finns det hundägare som inte riktigt vet vad de har köpt och inte kan hantera hunden p g a det, men i det här fallet får jag inte riktigt det intrycket.

Hur som helst hoppas jag att man löser problemet utifrån vad som är bäst för hunden, inte för människan.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag skulle nog säga att det krävs en mentalt stark hund även för väktartjänst, de släpper inte precis igenom vad skräp som helst till det heller.

Men visst, fråga på distrikten kan man ju alltid göra - man kan inte få mer än ett nej. Visst finns det hundägare som inte riktigt vet vad de har köpt och inte kan hantera hunden p g a det, men i det här fallet får jag inte riktigt det intrycket.

Hur som helst hoppas jag att man löser problemet utifrån vad som är bäst för hunden, inte för människan.

Jag uttyckte mig fel, jag menar absolut inte att man släpper igenom skräphundar för väktartjänst, bara att fler hundar blir gk för det än polisiär tjänst.

Visst är det synd att hunden är oreggad, jag blir så trött på både folk som föder upp oreggat och folk som stödjer skitaveln genom att köpa valparna.

Det är kanske inte så stor chans att hunden är ett tjh-ämne men jag tycker det är fel att avliva hundar utan att ge dem en chans.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Först vill jag säga att det är en jättetråkig situation ni hamnat i. Kan inte vara kul alls.

Hade det varit min egen hund så hade jag först funderat över om jag överhuvudtaget har hopp och tilltro till hunden. Tror du att det kan lösa sig? Kommer du kunna lita på hunden i framtiden?

Nästa fråga - har jag tid och ork att göra en förändring? Du skriver att det är tajt med tid som det är nu. Finns det mer tid att lägga på mental träning av hunden? Spår, sök, lydnad osv. Finns det tid och ork att ta tag i alla dessa problembeteenden?

Personligen hade jag nog avlivat om jag inte kände någon som jag trodde skulle kunna fixa hunden. Men jag hade nog inte haft samvete att lämna iväg honom till "vem som helst" med tanke på historiken.
Om det nu skulle vara ett ämne för polisen, som flera skriver om, så vore ju det en ide.

Tycker inte du ska känna dig som en dålig hundägare. Bara du tar ditt ansvar nu. Inse att ni har ett stort problem och gör sedan något åt det.

Lycka till!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

KL Blandraser kan faktiskt födas upp med ett seriöst mål även om väldigt stor del är idiotkorsningar mentalt sett.
När det gäller oreggade "rashundar" kan man nog räkna med att föräldrarna är undermåliga ur ngn synpunkt eller att de har andra raser i sig.
PL
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Hade jag läst bättre så hade jag sett att han är oreggad :angel:
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

En hund som inte är trygg är väl inget för polisen?! Jag undrar va du tycker att polisen ska ha för hundar egentligen?

Jag känner inte hunden och är heller inte utbildad hundpsykolog, jag vet inte om den är otrygg eller ej. TS bad om hjälp och tips och det här var mitt tips. Jag litar på att polisen har massor med riktigt duktiga hundförare som kan bedöma om hunden är ett ämne för tjänst eller inte. Får hon ett nej, jaha, då var det väl ett dåligt tips. Får hon ett ja, toppen, hunden behöver inte dö i onödan.
Nu blev jag sådär defensiv igen som jag hatar att bli i forum men jag tycker verligen inte att jag skrev något dumt.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Jag håller inte riktigt med dig om att hunden borde "lära" sig att akta sig om den får sparkar. Min schäferkille (bruks) är ibland på hästarna mycket. Har fått träna som en jävla dåre. Han har dessutom blivit sparkad. Två gånger och dessutom i huvudet. Rent livsfarligt! Men när det händer så blir han istället arg tillbaka och ska "fostra" (i brist på bättre ord...) hästen.

Lite typiskt vallhundar tror jag, mina corgisar är likadana. Tuggar på hästarna om jag inte har 100 % koll trots att dom blivit både sparkade och översprungna. Har helt gett upp att kunna ha dom ihop med hästarna. Vallhundar må vara förarveka och känsliga men dom är jäkligt tuffa när det kommer till att fösa djur!
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Det är inte typiskt vallhundar, det är typiskt ouppfostrat stressbeteende.

/Migo
med vallhundar som aldrig skulle drömma om att nagga vare sig hästar eller vallningsdjur i hasorna.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast Corgis är väl heelers? Är det inte meningen att de ska fösa genom att nafsa i hasorna på kossorna?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Vallhundar o vallhundar. Inga av våra BC har bitit oss i hasorna men vår Västgötaspets markerar mot vaderna när han vill att ngt skall hända.
PL
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Det är inte typiskt vallhundar, det är typiskt ouppfostrat stressbeteende.

/Migo
med vallhundar som aldrig skulle drömma om att nagga vare sig hästar eller vallningsdjur i hasorna.

Så du menar att en golden retriver skulle bete sig likadant? Jag har en ganska hård och självständig ras som är avlad för att bita stora nötkreatur i hasorna, tro fan dom även testar på hästarna. Däremot kan jag köpa det där med ouppfostrade (mina är tyvärr riktiga ögontjänare :angel:).
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Mycket möjligt, men det är inte typiskt för vallhundar.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Nja stressat? På vilket sätt då?
Däremot att det är ouppfostrat håller jag med om, därav att jag tränar bort det då jag inte vill ha en söndrig hund. Däremot sätter ju vissa vallhundar respekt hos djuren de vallar genom bett/nafs. Inget konstigt egentligen att hundarna som då har vall/stort jaktintresse testar även på hästar.
Den lilla hunden har inget vall, och nafsar inte efter hästarna. Däremot springer han gärna efter om han får chansen när de springer.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Stressat som i en aktivitet som hunden själv hittar på och är svår att bryta ur eftersom den är understimulerad. Understimulerad arbetshund = stressad hund.
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Fast visst är det väl ändå typiskt för hundar med mycket vall- och eller jakt att vara på häst/får/ko mer än en, tja sällskapshund. Det ligger ju ändå en del i generna att ha intresse för djuren. Men du kanske menade naffsandet? Det är väl rätt många vallraser som ska kunna naffsa djuren om de blir "döva"? BC är väl en ras som är lite mjukare och nästan enbart vallar med blicken? Men om de hamnar i en situation då de "måste" använda ett naffs/bett. Gör de inte det då för att få djuren dit de ska?
 
Sv: Idag small det ordentligt... (Långt)

Stressat som i en aktivitet som hunden själv hittar på och är svår att bryta ur eftersom den är understimulerad. Understimulerad arbetshund = stressad hund.

Fast jag har inte skrivit någonstans att han inte går att bryta? Visst, är han långt bort så kan jag få upprepa. Men rent skenerellt sätt så lyssnar han direkt.

Fast sen så är det ju en väldigt rolig aktivitet, självbelönande som in i sjutton!
Jag kan inte påstå att jag tycker att en hund som drar efter vilt som dyker upp framför näsan är stressad. Däremot inte tränad på vilt och inte lärt sig att det låter man bli. Likadant med häst som springer. Hunden får ju lära sig att låta bli. Understimulerad har jag svårt att tro att han är. Mindre stressad hund får man nog leta efter.

Alla aktiviteter som hundar hittar på behöver ju knappast betyda att de är understimulerade. Det kan ju också vara kul. Men i just ts fall låter det ju väldigt överdrivet. Så där är nog tyvärr understimulering en bov.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 639
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2
Svar
33
· Visningar
1 207
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 742
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp