Bukefalos 28 år!

Idéer om 80-årspresent?

Sv: Idéer om 80-årspresent?

Om hon inte kan se så är doft och känsel och hörsel viktiga.

Så parfym? Olika sorter?
Finns ju set med många små parfymflaskor, då kan man testa olika, se vad man gillar, vilket som passar vilket humör osv.

Något som är skönt att hålla i?
Typ skön mugg, kan man ha för många? :D
Kolla på muggar och håll dom i handen och blunda. Just de gamla höganäsmuggarna t ex, collection från början av 90-talet, är väldigt sköna i formen. Om dom nu finns fortfarande.

Mjuk lätt och ullig sjal i något skönt material att värma sig med?
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

HA! :D

Bara för att du lurade mig att prova donkens pommes och mjukglass igår!
Å det smakade peck! :yuck: :wtf: :eek:

Nä? Hur kan du tycka det?! Sviiiiiingott ju! :d:D

Ts: Vad har hon haft för intressen genom åren? Kanske kan finnas något att knyta ihop med där?
Kanske finns någon speciell musik hon gillar som ni kan köpa skivor med?
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Kan hon inte få en katt inslagen i paket då *skoja lite*:D
Men kanske kisse?

+ vira

Hon har redan en katt, och har under åren tagit till sig katter från katthemmet. Hon köper regelbundet kattmat som hon donerar till det katthemmet dessutom. :)

http://www.presentjakt.se/p/1381/smycken-med-foton

:)

Alt. fråga runt bland hennes vänner och spela in en egen ljudcd med hälsningar/historier från förr

Tack för länk! Min mor, må förvisso vara 80 bast, men hon lyssnar hellre på earth wind & fire, amy winehouse och på fotbollsmatchreferat - helst sär zlatan är med. :)

Kontakta en korsordsmakare som gör ett korsord med nycklar och bilder ur din mammas liv o leverne.... sedan kan ni tillsammans lösa korsordet... en klart mer ovanligare present....
Det var en bra presentidé att spara till annat tillfälle och annan person, men mamma klarar inte av att lösa korsord eftersom hon är synskadad. Hon har levt ett färgstarkt men jobbigt liv och tja...det förgågna är för henne förgånget.

Om hon ser dåligt så får jag direkt in på att presenten borde vara kopplad till ljud, känsel, lukt..

Nu kommer jag att komma med världens sämsta förslag, jag är värdelös på presenter och köper alltid det första och dyraste jag ser :D Men det kanske hjälper dig att spåna iallafall.

Ett vinspel som låter vackert till balkongen kanske?
Rumsdoft (doftpinnar?) med god och lyxig doft att ha inomhus?

Om hon inte kan se så är doft och känsel och hörsel viktiga.

Så parfym? Olika sorter?
Finns ju set med många små parfymflaskor, då kan man testa olika, se vad man gillar, vilket som passar vilket humör osv.

Något som är skönt att hålla i?
Typ skön mugg, kan man ha för många? :D
Kolla på muggar och håll dom i handen och blunda. Just de gamla höganäsmuggarna t ex, collection från början av 90-talet, är väldigt sköna i formen. Om dom nu finns fortfarande.

Mjuk lätt och ullig sjal i något skönt material att värma sig med?

Hon använder bara en doft - YSL's opium. Om ni bara visste hur jag jobbat för att få henne att använda annan parfym, men nä. :)

Det är just collection-muggarna jag filurar på. Och sen är jag just hemkommen från stan där jag just superfyndat en poncho/sjal för 50 bagis! Jag passade på att köpa en till mig själv samtidigt.
2013-09-12163047_zps64323644.jpg
(jag vet, spegeln är full av slipdamm..:o )

Så...nu ska jag titta runt efter blingbling att hänga i öron eller på arm, kanske köpa höganäsmuggar och så den hära ponchon då. Kanske något nagellack eller tre, det vet jag går hem också.

Tack till er alla för bra idéer! :bow:
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Gud vad jag vill ha det som din mor när jag är 80! (baserat på vad jag ser i den här tråden alltså) :)
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Mja...jag vet inte det jag. Hon är ganska skruttig, har ständiga smärtor, synskadad och är väl ehm...ganska krävande då. Men vi har väl sett till att hon ska kunna ha en fungerande vardag då. Hon är långt ifrån nöjd med sitt liv själv. :(
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Åh, då förstår jag. Men hon har tur som får sån hjälp av er! Jag vet många äldre som skulle vara nöjda för så otroligt mycket mindre än det där. Hon har tur som har er :)
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Fin sjal! *Host* eller om det heter poncho...
Vad kul, jag hade väl det på känn :D

Jag tycker det låter som jättefina presenter. Hon har tur som har er. Och även om hon inte är nöjd fullt ut med livet ändå, så skulle hon ju vara ännu mera "onöjd" utan allt detta pyssel.

Om inte annat så måste det kännas gott i själen för er, att ni kan göra så mycket för henne.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Men gud, vilken underbar poncho! Får man fråga var du hittade den? (Nu kommer du ju säga en liten lokal butik som jag inte kan ta mig till ;)).

Jag fick örhängen för ett tag sedan med "oregelbundna" pärlor, det kanske kan vara något? Till poncho ska man inte ha hängande örhängen för då fastnar man på spårvagnen och det blir jättepinsamt när en tonåring måste trassla loss en... :o ;)
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Normalt sett tycker jag frågan om 'vad ska jag köpa i födelsedagspresent?' på ett forum är ganska puckad, men nu sitter jag här själv och har verkligen ingen idéinspiration alls.
Men nu behöver jag den hjälpen. Det är min mamma som fyller 80, och jag har verkligen ingen bra idé själv. Hon är skruttig, ser väldigt dåligt, är inte så rörlig utan är mest hemma. Har inga direkta intressen. Har alltid varit en bokslukare av stora mått men är nu synskadad och därmed är det ljudböcker som gäller vilket hon med råge får tillgodosett från synhjälpscentralen. Hon tycker om fina kläder och har en stor garderob, jag har löpande köpt henne morgonrockar, tofflor och sjalar och tja...allt sånt hon behöver. Eftersom hon är en del av en restaurangfamilj så får hon såna behov tillgodosedda, hon äter dagligen fin mat från restaurangkök och hon har alltid fina viner hemma.
Familjeporträtt och sånt finns i överflöd som numer dammar igen osedda, digitala fotoramar går bort eftersom hon inte ser. Hon har haft en dator och internet men det gick också i malpåse när synen blev riktigt risig. Hon sitter mycket vid tv:n, men håller sig inte engagerad och vaken för filmtittande. Hon är som sagt mest hemma, hon orkar inte med så mycket mer än så. Jag tillser regelbundet att hon får fotvård, och en frissa kommer hem till henne var 6;e vecka och färgar och permanentar, daglig hårvård sköter hemtjänsten med bravur.

Jag behöver er hjälp! Ge mig inspiration!

Hej, mamma.
Kommer du ihåg allt det där du oroade dig för att jag skulle göra? Nu får du ett presentkort på det. Kanske inte kan ordna allt, men en fet holk och ett gangbang vore möjligt...
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Din mamma verkar ha vissa likheter med min salig mormor.

Nu har du ju löst det för den här gången, men min mormor önskade sig mycket som hade med sänggåendet och att gå upp på morgonen att göra: morgonrock, nattlinne, bäddkofta, bäddsockor, tofflor. Detta användes hemma, och när hon hade gott om sådant kände hon sig lugnare inför risken att hamna på sjukhus. Att kunna vara "representativ" även i sängläge, så att säga, upplevde hon som viktigt. Och då gör ju bäddsockar susen!
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Åh, då förstår jag. Men hon har tur som får sån hjälp av er! Jag vet många äldre som skulle vara nöjda för så otroligt mycket mindre än det där. Hon har tur som har er :)

Fin sjal! *Host* eller om det heter poncho...
Vad kul, jag hade väl det på känn :D

Jag tycker det låter som jättefina presenter. Hon har tur som har er. Och även om hon inte är nöjd fullt ut med livet ändå, så skulle hon ju vara ännu mera "onöjd" utan allt detta pyssel.

Om inte annat så måste det kännas gott i själen för er, att ni kan göra så mycket för henne.

Tack! Hon själv är väl inte tacksammast på jorden då, och det är väl så att trycket på oss blir lättare om hon har det hon behöver helt enkelt. :o
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Du kan få ta hand om mig istället om du vill! Lovar att vara jättetacksam! :D
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Din mamma verkar ha vissa likheter med min salig mormor.

Nu har du ju löst det för den här gången, men min mormor önskade sig mycket som hade med sänggåendet och att gå upp på morgonen att göra: morgonrock, nattlinne, bäddkofta, bäddsockor, tofflor. Detta användes hemma, och när hon hade gott om sådant kände hon sig lugnare inför risken att hamna på sjukhus. Att kunna vara "representativ" även i sängläge, så att säga, upplevde hon som viktigt. Och då gör ju bäddsockar susen!

Jag har köpt stor skön morgonrock till henne tidigare och tofflor har hon. Bra tips till annan som läser kanske, men min mamma vill vara SJUK när hon är på sjukhus och då är det ryggknäppt sjukhusrock som gäller annars är man inte riktigt sjuk. Nej, skämt åtsido, de gånger hon vistats på sjukhuset har hon faktiskt inte brytt sig ett skvatt om att vara representabel. Eller skötsam. Sist hon låg på sjukhus i våras golvade hon en avdelningssyrra mha en rak höger. Just sayin' liksom...:arghh:
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Haha! Risken är väl att jag är den som behöver hjälpen först! :D
Äsch, jag menar nu på en gång :D Jag är tjejen som aldrig lagar mat, äter yoghurt tills jag tröttnar och sen slutar med det och lägger mig hungrig. Mitt ex sa att jag var domestically challenged, och syrran säger att jag är ett köksligt u-land. Om du ville komma hit och laga mat med två färger i skulle jag vara världens mest tacksamma människa! Promise! Du skulle känna dig så älskad och uppskattad och avgudad!

tillägg: och så kan du lära mig!! så tar jag hand om dig sen! fan vilken bra plan alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Aha, så det är otacksam man ska vara för att få som man vill? :D
Hm, jag har nog missat något viktigt där :cautious:
Kan förklara min oförmåga att dressera omgivningen...
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Men gud, vilken underbar poncho! Får man fråga var du hittade den? (Nu kommer du ju säga en liten lokal butik som jag inte kan ta mig till ;)).

Jag fick örhängen för ett tag sedan med "oregelbundna" pärlor, det kanske kan vara något? Till poncho ska man inte ha hängande örhängen för då fastnar man på spårvagnen och det blir jättepinsamt när en tonåring måste trassla loss en... :o ;)

:rofl:
Ja, jag veeet...jag fastnade i hörlurssladd i mina hängande örhängen för några dagar sedan, och en instruktör på gymmet fick hjälpa mig loss. Jag är bara glad (eller irriterad på) att det inte var någon av de snyggare instruktörerna som hjälpte mig, detta var en fumlig biff som nästan slet av mig såväl hår som örsnibb...:banghead: ;)

Den lilla lokala butiken heter Lindex! :D Reastället ropade på mig! :)

Oregelbundna pärlor? Odlade? Jag tänkte kanske titta på just enkel pärla typ. Jag har ett par pärlor jag själv plockat på den tiden jag som dykare plockade musslor i varma vatten, men jag hinner nog inte få dem iordninggjorda innan kalaset.
 
Sv: Idéer om 80-årspresent?

Äsch, jag menar nu på en gång :D Jag är tjejen som aldrig lagar mat, äter yoghurt tills jag tröttnar och sen slutar med det och lägger mig hungrig. Mitt ex sa att jag var domestically challenged, och syrran säger att jag är ett köksligt u-land. Om du ville komma hit och laga mat med två färger i skulle jag vara världens mest tacksamma människa! Promise! Du skulle känna dig så älskad och uppskattad och avgudad!

tillägg: och så kan du lära mig!! så tar jag hand om dig sen! fan vilken bra plan alltså.

Jeez! Du låter som mina döttrar! Fast avgudad...det vetifaen...det kanske kommer sen? :rofl: But we have a deal! :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp