Idegran....?

Roheryn

Trådstartare
Visst är det så, som jag har för mig att jag läst för längesedan, att hästar kan "få smak på" idegran, och äta det fastän det är giftigt? Jag har idegranar växande längs min tomtgräns, och på andra sidan gränsen går grannens hästar och betar. Just nu har de knähögt med grönt, saftigt gräs, så att de just nu skulle börja käka idegran känns inte troligt. Däremot så kanske det kan hända framåt hösten att de får för sig att smaka...? Jag ska ju i alla händelser tala med grannen (som iofs haft hästar där i 10-talet år utan att något hänt, men granarna växer ju, och kanske blir mer "frestande" när de finns nära staketet), men är det någon som har koll på hur vanligt och hur allvarligt det är med idegransförgiftning hos häst?

Sv: Idegran....?

Det krävs så lite som ett par hundra gram barr för att ge livshotande skador. Det är alltså inte många tuggor...

Jag skulle aldrig chansa, utan sätta för någon sorts staket så de inte kan komma åt det på något sätt.

Hästar brukar gilla idegran av någon anledning även fast det är giftigt. De behöver inte "få smak" på det... En gång kan räcka om man säger så.. Eftersom det behövs sån liten mängd för riktigt illa förgiftning så är idegran någon som inte borde finnas i närheten av hästar..

Själv drog jag upp varenda idegran med rötterna när vi köpte vår gård. Det fanns en del idegranar i trädgården runt huset och jag vågade inte chansa om hästarna kom lösa...

Visst är det så, som jag har för mig att jag läst för längesedan, att hästar kan "få smak på" idegran, och äta det fastän det är giftigt? Jag har idegranar växande längs min tomtgräns, och på andra sidan gränsen går grannens hästar och betar. Just nu har de knähögt med grönt, saftigt gräs, så att de just nu skulle börja käka idegran känns inte troligt. Däremot så kanske det kan hända framåt hösten att de får för sig att smaka...? Jag ska ju i alla händelser tala med grannen (som iofs haft hästar där i 10-talet år utan att något hänt, men granarna växer ju, och kanske blir mer "frestande" när de finns nära staketet), men är det någon som har koll på hur vanligt och hur allvarligt det är med idegransförgiftning hos häst?
Idegran är MYCKET giftigt och den häst som äter av den hinner oftast inte få smak på den. Det är livshotande redan i små doser.

Det räcker med ett par tuggor sen är det tack och adjö med hästen:( . Sätt staket eller ta bort dom:idea:

Tack för alla svar! Ni verkar rörande eniga om att idegran är mycket giftigt. Jag kommer att prata med hästarnas ägare, och informera om att vi har idegran växande tillräckligt nära tomtgränsen för att hästarna skulle kunna sträcka sig över staketet och ta sig en tugga. Däremot tycker jag kanske inte att det är min sak att sätta staket så att hästarna inte kommer åt granarna (och ta bort dem har jag inte för avsikt att göra).

Nej, det ska du självklart inte behöva göra. Påtala problemet för grannarna så får de flytta staketet lite.

Om jag vore ägare till hästarna skulle jag bli jättetacksam för att någon uppmärksammade mig på en sån risk.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 052
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Nelle
·
Ekonomi & Juridik Följande dom gick att läsa i en annan tråd, och har fått mig att fundera lite... Om man, som här, blir ålagd att avsätta en...
Svar
4
· Visningar
1 628
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 711
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka