Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil
Nu har ju ni lyckats avhandla det här rätt bra redan och visst finns det massor av studier på miljonprogrammens flerbostadshusområdens problematik.
Vad det gäller utemiljön så handlar det mycket om privat, halvprivat och offentlig zon som är något man gärna vill ha omkring sig för att man skall känna sig trygg och hemma.
Jo, jag vet att det är välstuderat. Det var just dina poänger jag av intresse frågade om.
Det framgår inte riktigt vad som skulle vara problemet med utemiljön, du skriver som om både privata, halvprivata och offentliga zoner känns otrygga, och då verkar det ju inte finnas mycket som kan skapa trygghet.
I övrigt är väl det där problem som man, om det beror på husen, också borde ha i centrala stadskvarter, i alla fall i de städer som inte är de allra minsta?
Jag bor centralt i en av landets större städer, husen i mina kvarter är ca 3-8 våningar höga, med så klart effekter på microklimatet. Husen ligger snarare tätare än glesare, än vad de brukar göra i mer renodlade bostadsområden. Här är det ganska smala gator mellan husen.
Det finns inte heller några som helst privata zoner i utemiljön. Jag är direkt ute på trottoaren när jag går ut, med butiker och krogar. Det finns en gård på baksidan, jämförbar med en vanlig gård i ett bostadsområde från miljonprogrammet. Den är väl halvprivat, antar jag.
Och själva huset jag bor i och flertalet hus just i mitt kvarter är av samma typ och ålder som miljonprogrammens hyreshus. Men, och det verkar vara ett stort men, adresserna är attraktiva och arkitekturen problematiseras mycket sällan.
Själv känner jag mig otrygg då jag besöker renodlade villaområden, egentligen oavsett när och hur de har byggts. Jag tycker att de miljöerna är väldigt bra på att få mig att känna mig ovälkommen. Hyreshus, oavsett var de ligger, känns för mig mycket mer välkomnande och är liksom allas på ett mer inbjudande sätt. Jag borde inte vara ensam om det, tycker jag?