Identifiera och förstärka inredningsstil

Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Åh vad härligt, grattis! Jag håller med, skulle vara jättekul att få se efterbilder sen! :laugh:

Alla:

Vad fina ni är! Tack för alla grattis :love:
Jag har sparat ner alla bilder, och har photoshoppat om planlösningen lite.
(De bilderna finns dock inte på jobbdatorn)

Men här är våra blygsamma (hehe) planer so far:
  • Eftersom köket är så litet, så ska vi riva väggen mellan vardagsrummet och sovrum 4, då får vi stor yta att umgås på. Tanken är alltså att äta i sovrum 4. Eftersom den väggen är bärande behöver vi bjälka upp - och då har svärfar lovat mig att jag ska få två stockar, riktiga stockar. Jag kommer alltså att ha två träd (utan bark då) i mitt vardagsrum :D Ser väldigt mycket fram emot detta. (Och så minskar det dörrchocken ganska rejält.)
  • Och i köket skippar nog matplats helt. Det får bli en rejäl arbetsbänk i stället.
  • Sovrum 1 får nog bli vårt sovrum. Det finns utmärkta möjligheter för en bra hänggarderob där i alkovet.
  • Och så ska vi göra en riktig tvättstuga med dusch i källaren, badrummet är ju så himla trångt. (Och bastun ska ut!)
  • Sätta in en pelletsbrännare, vill inte elda med olja. Och en luftvärmepump på övervåningen.
  • Till våren kommer svärfar med grävmaskinen, då blir det dränering (och isolering?) av grunden och renovering av trädgården. Bort med altanen och dit med ett öppet trädäck med egenhändigt murad grillplats i stället.
  • Och så en rejäl genomgång av tapet, väggar och golv. Vi betar väl av rum för rum efter tid, ork och ekonomi. Jag längtar efter att få riva ut den där vedervärdiga fondväggen..!

planis_50337beeddf2b365490000fb.jpg

Senast ändrad:

Gud vad roligt! Grattis! :bump: :bump:

Jag är fortfarande alldeles inspirerad av inspirationsbilderna tidigare i tråden och vill ha mig en egen fin gammal lägenhet och massa pengar att få inreda med... :p

Nu har ju ni lyckats avhandla det här rätt bra redan och visst finns det massor av studier på miljonprogrammens flerbostadshusområdens problematik. Typ varför blev det så fel när vi tänkte så rätt? Ärligt talat tror jag att det är få saker som är så välstuderat inom landskapsarkitektur, samhällsplanering och arkitektur som just miljonprogrammet och varför det blev som det blev.

Vad det gäller utemiljön så handlar det mycket om privat, halvprivat och offentlig zon som är något man gärna vill ha omkring sig för att man skall känna sig trygg och hemma. Sen handlar det om skalor som påverkar människan känner sig inte bekväm i allt för stora skalor (ref Jan Gehl bla), men även microklimat och andra rent fysiska upplevelse världen, det blir en viss termik och klimat (gassande sol, slagskuggning) kring höga byggnader som gör att det inte blir behagligt att vistas där.

Det här med utemiljön och privata, halvprivata och offentliga zoner har man inte problem med i miljonprogrammetsvilla områden eftersom man med sin villa har en tomt som skapar den här typen av zonering. Slagskuggning och termik blir inte heller ett problem då villor inte byggs så höga.

Grattis!

Sen kan jag berätta att man vande sig vid fondväggen;)

Men en fråga, borde det inte vara lättare att ta bort väggen till sovrum 2? Är 90% säker på att det rummet inte fanns där när jag bodde i huset, fast det kanske ändå blir för litet?

Annars tycker jag era planer låter underbara, ska bli så roligt att få se huset få ett nytt liv!!

Nu har ju ni lyckats avhandla det här rätt bra redan och visst finns det massor av studier på miljonprogrammens flerbostadshusområdens problematik.

Vad det gäller utemiljön så handlar det mycket om privat, halvprivat och offentlig zon som är något man gärna vill ha omkring sig för att man skall känna sig trygg och hemma.

Jo, jag vet att det är välstuderat. Det var just dina poänger jag av intresse frågade om.

Det framgår inte riktigt vad som skulle vara problemet med utemiljön, du skriver som om både privata, halvprivata och offentliga zoner känns otrygga, och då verkar det ju inte finnas mycket som kan skapa trygghet. :confused:

I övrigt är väl det där problem som man, om det beror på husen, också borde ha i centrala stadskvarter, i alla fall i de städer som inte är de allra minsta?

Jag bor centralt i en av landets större städer, husen i mina kvarter är ca 3-8 våningar höga, med så klart effekter på microklimatet. Husen ligger snarare tätare än glesare, än vad de brukar göra i mer renodlade bostadsområden. Här är det ganska smala gator mellan husen.

Det finns inte heller några som helst privata zoner i utemiljön. Jag är direkt ute på trottoaren när jag går ut, med butiker och krogar. Det finns en gård på baksidan, jämförbar med en vanlig gård i ett bostadsområde från miljonprogrammet. Den är väl halvprivat, antar jag.

Och själva huset jag bor i och flertalet hus just i mitt kvarter är av samma typ och ålder som miljonprogrammens hyreshus. Men, och det verkar vara ett stort men, adresserna är attraktiva och arkitekturen problematiseras mycket sällan.

Själv känner jag mig otrygg då jag besöker renodlade villaområden, egentligen oavsett när och hur de har byggts. Jag tycker att de miljöerna är väldigt bra på att få mig att känna mig ovälkommen. Hyreshus, oavsett var de ligger, känns för mig mycket mer välkomnande och är liksom allas på ett mer inbjudande sätt. Jag borde inte vara ensam om det, tycker jag?

Nejsch, jag gillar det lilla rummet.
Och det är liksom vinkeln och öppningen jag vill åt. :)

Själv känner jag mig otrygg då jag besöker renodlade villaområden, egentligen oavsett när och hur de har byggts. Jag tycker att de miljöerna är väldigt bra på att få mig att känna mig ovälkommen. Hyreshus, oavsett var de ligger, känns för mig mycket mer välkomnande och är liksom allas på ett mer inbjudande sätt. Jag borde inte vara ensam om det, tycker jag?

Åh, jag får stora hurven av höga hyreshus. Lägre hyreshus (typ 2-4 lägenheter) känns mer ok.

Villor och gårdar är ju privata, någon äger tomten (och huset). Det hade nog känts väldigt konstigt om en villa var så inbjudande för oinbjudna att de gick in och la sig och slappade i hammocken just för att den såg så inbjudande ut. Fast jag skulle ha svårt att tänka mig att någon skulle göra något liknande om det stod en hammock utställd utanför ett hyreshus också (där man inte bor) men den kanske skulle kännas mer allmän?!

Jag känner mig alltså vanligtvis ovälkommen i hela villaområdena, inklusive gatorna och trottoaren, som inte är privata. Åker jag bil är det oftast någorlunda uthärdligt, går jag till fots är det knappt att jag klarar av det i vissa områden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka