idiot till Arbetsgivare, ledsen och arg

V

villsluta

Jag är så trött, så trött!!! Sliter som ett djur för det här aset som ingen annan orkar med. Jobbar som hästskötare och rider ca 5-7 hästar om dagen, då min chef inte orkar. Jag är så trött på raseriutbrotten han får, hans sätt att vara, hans sätt att tro att han är gud, hans respektlösa sätt att behandla folk och hästar. Han väntar tex hela dagen med att sätta på tvättmaskinen tills det är läggdags, jag har tvättrummet vägg i vägg med mitt rum.
Sen säger han att jag måste lägga mig tidigare och att jag är lat! Jag jobbar från kl 7 på morgonen till klockan 5 på kvällen med 20 min avbrott för lunch.
På helgerna under tävlingarna jobbar jag HELA dagen. Dvs ibland från 5 på morgonen till 11 då jag måste fylla på vatten sista gpnbgen vid 11.

Till saken hör att jag inte kan ta mig härifrån på egen hand, flygplatsen ligger ca 5-6 timmar härifrån, jag har ingen bil, inget visakort, ingen skrivare. Vågar inte säga upp mig innan jag fått lönen, för annars kanske jag inte får den alls för den här månaden.

Jag kommer nästan ALLTID överrens med folk, men det här är det var det värsta tänkbara för mig, fast i ett annat land, med ett psyk som chef.

Sv: idiot till Arbetsgivare, ledsen och arg

Tack som fan för ditt heta tips!
Har ingen lust att bråka mer än nödvändigt med idioten, tror du inte att jag FÖRSÖKT förklaara vad jag ej trivs med? Försöker dagligen få honom på bra humör,men han är bitter JÄMT. Klagar på alla andra ryttare/människor, förnedrar folk bakom deras ryggar osv.
När jag påpekar något jag inte gillar så blir han RASANDE och skriker att man INTE SKA DISKUTERA MED HONOM, HAN HAR RÄTT

PS: Jag vet att jag inte låter så trevlig nu heller, men jag tror att jag tog sista striden idag.
Orkar inte tassa runt som på nålar längre.

Senast ändrad av en moderator:

Ett hett tips:
Ta upp det med chefen.

Jag tycker tyvärr att detta låter som ett klassiskt fall av "förlorar jag en så står det mig tusen åter"... han utnyttjar dig.

Finns det någon granne du kan ta dig till och betala för att de kör dig till flyget?

Den idén var bra, tack! Fast nu känner alla varandra här i byn, visserligen är han inte omtyckt, så det kan gå.

Jag tror jag ska göra n riktg fuling, dvs inte saga att jag drar , kollar upp granne eller tåg, packa, boka biljett från granne? och sen fara hem till kära sverige.

Sen får vi se hur han klarar av att sköta sina hästar själv, precis som jag gör nu.

Att han utnyttjar är jag medveten om då han letar fler hästskötare sedan 2 månader tillbaka, utan resultat. Kom en som stannade 2 dagar innan det vart nog.

Senast ändrad av en moderator:

Jag antar att du jobbar svart då om du nu tänker bara hoppa på ett plan hem till Sverige? Annars borde du nog tänka dig för så att du inte hamnar i någon typ av rättsprocess på grund av att du lämnade landet och arbetet bara sådär. För du har väll skrivit på någon kontrakt av något slag hoppas jag?
Mitt tips: tänk efter vad det är du gör och vad det får för konsekvenser innan du sticker...
Lycka till

Om du redan pratat med honom och det inte hjälper så försök avsluta ditt jobb där så fort som möjligt. Måste vara jättetyfft då det är ett annat land och kanske svårt att ta sig därifrån. Tycker inte att du bara ska dra utan att säga något. Vilket land är du i?

jobbar svart, ja, utan kontrakt och allt vad det heter.
ALdrig mer säger jag bara! Lita på folk är bra, men inte om det styr din ekonomi. Är helt trasig inombords. Någonting får mig att tvivla på att jag får l'nen för den h'r mån.
Hoppas jag har fel.

Sedan jag inte vet var du ar ar det svart att komma med konkreta rad. Finns det ett bibliotek i dinby? Dar brukar de ju ha computers med printers och du kan boka biljett. Gar det bussar fran byn? Sa du kan ta dig fran dar?
Nar det kommer till arbetsgivare kan jag inte saga ngt alls, vissa ar bara som denna och forsok att ta dig darifran sa fort som mojligt. Om du inte far lonen den har manaden, var beredd och ha packat dina saker och dra. Du har inget kontrakt, du arbetar svart och han ar tydligen van med att folk aker titt som tatt..
Jag sager inte att du skall bara dra, men i detta fallet verkar det som det ar enda losningen. Valdigt oetiskt egentligen, dock har du inte fatt ut din lon tidigare sa har du ett till skal att inte stanna.

Annars ar 7 till 5 ganska normal arbets tid for en hastskotare. Det ar inte ett latt jobb, och man arbetar for pennies. Kanske du inte hade raknat med detta nar du sokte arbetet? Visst verkar det som ett toppenjobb men det ar slitgora.
Jag hoppas du hittar ngt som passar dig battre och denna gang ha ett kontrakt. OOch om du vill stanna i landet du ar, arbetsgivaren har inga tidningar dar arbetsannonser star? Du har ju computer tydligen sa du kan ju soka sa ocksa.
Jag hoppas du far din lon, om inte har du en bra anledning att flytta. Hoppas det loser sig och lat oss veta hur det gar.

Om folk fortsätter acceptera urusla arbetsvillkor med ofta urusel lön (okej om man har häst med sig och får träna = värt en del pengar plus boende och mat) så kommer det fortsätta vara uruselt. Det finns ingen anledning att slita ihjäl personalen, det ger bättre ekonomi på sikt med personal som trivs och inte arbetas ihjäl. Personalen orkar göra ett bättre jobb om de får sova, äta och vila som "normalt folk".

stackars dig! Jag har själv jobbat utomlands med hästar, svart och pengar rakt i fickan. Jag jobbade från 07-18 med halvtimmes lunchpaus. Jag red 5 hästar dagligen och när jag köpte min egen häst så blev min fabolulösa lön till ca 1200kr i mån om jag minns rätt. Jag slet och red. Jag jobbade där ett år innan jag åkte hem till tävlingssäsongen. Nu var ju min chef inte som din, men livet utomlands ÄR ingen dans. Jag bet ihop och jobbade och jobbade. Idag är det 8 år sen jag åkte men jag kommer aldrig att ångra det. Jag hade heller inga vänner eftersom min chef ofta var för snål för att sammarbeta med de andra stallen som hade jobbare utifrån.
Kan inge hemifrån hjälpa dig?? Klarar du dig själv med språket?
Jag skulle fixa papper och biljetter mm och säga upp mig på morgonen och dra sen på kvällen när ditt skift slutar. Se bara till att du fått din lön innan. Lycka till tjejen!

Jag är så trött på raseriutbrotten han får, hans sätt att vara, hans sätt att tro att han är gud, hans respektlösa sätt att behandla folk och hästar.
/.../
På helgerna under tävlingarna jobbar jag HELA dagen. Dvs ibland från 5 på morgonen till 11 då jag måste fylla på vatten sista gpnbgen vid 11.
/.../
Jag kommer nästan ALLTID överrens med folk, men det här är det var det värsta tänkbara för mig, fast i ett annat land, med ett psyk som chef.

Nu har vi bara din version, men den verkar ju inget vidare. Oavsett om pengarna är vita eller inte har ju den här chefen problem minst sagt. Det enda vettiga att göra är nog:

Jag skulle fixa papper och biljetter mm och säga upp mig på morgonen och dra sen på kvällen när ditt skift slutar. Se bara till att du fått din lön innan. Lycka till tjejen!

PS:
Tack som fan för ditt heta tips!
:rofl::grin:

hej! tycker det låter fruktansvärt. Tycker defenetivt inte du ska ta sån skit. Jag tycker du ska leta annat jobb o sen kan du säga ett o annat till den där ostabila människan /

Jag vet att det finns flera här på forumet som varit i samma sits som du (nej, inte jag). Jag tror du kan få bra stöttning & råd och pep om du lägger upp en ny tråd där det klart framgår att du sitter utomlands (eller be moderatorn hjälpa dig att byta rubrik - om det är möjligt).

Om du också anger vilket land du finns så kanske du t o m kan få hjälp med kontakter så att du kan försöka hitta ett annat jobb.

Du kan inte få tag på någon kompis eller förälder här hemma i Sverige med Visa kort eller internetbank som kan lägga ut pengar för din flygbiljett tills du kommer hem?
Ett annat tips är ju att "rymma" om ni är på en tävling nära en större stad med flygplats.
Annars får du väl vara så jävlig mot honom så han är villig att betala för att bli av med dig:p

Nä detta är verkligen inget att skoja om. Hoppas verkligen det löser sig för dig för det är ju inte meningen att du ska behöva gå runt och må dåligt!

Jag har jobbat på två olika ställen utomlands, ett turridningsstall som var helt underbart (oftast) och hos en tävlingsryttare vilket var ungefär precis som du beskriver. Kan dina föräldrar lägga ut för en flygbiljett? som någon annan sa, be om hjälp hos en granne (om de vet hur han är ställer de säkert upp!), om du inte kan boka en biljett på en gång, kolla med grannarna om du kan hyra in dig hos någon ett par dagar, om du inte orkar stanna kvar.
det är ju tyvärr inte bara utomlands det händer, jag var 120 mil hemifrån, hade inte fått ut min lön och kände att jag orkar inte en sekund till. hade som tur var vänner i närheten som jag kunde bo hos... men jag hoppas verkligen det löser sig för dig!!

Jag vet att det finns flera här på forumet som varit i samma sits som du (nej, inte jag). Jag tror du kan få bra stöttning & råd och pep om du lägger upp en ny tråd där det I RUBRIKEN klart framgår att du sitter utomlands (eller be moderatorn hjälpa dig att byta rubrik - om det är möjligt).

Om du också anger vilket land du finns så kanske du t o m kan få hjälp med kontakter så att du kan försöka hitta ett annat jobb.

Lite tydligare......... :) Hoppas du hamnar i en bättre sits snart!

Jag kom hem frn tävlingen igår så därför har jag nte svarat.
Jag har haft den idén innan, att rymma från tävlingen, men då måste jag ju ha hela mitt bagage med mig. Det har hunnit bli en del.
Jag kommer inte jobba som hästskötare mer, det är ett uselt jobb med taskiga löner, tider och knepiga arbetsgivare, jag vill bara hem nu och tänka igenom allt.
HEM... jag önskar att det vore så lätt...

Var ar du? I vilket land? Jag hjalper dig garna, har varit i samma sits sjalv. Pm:a om du tycker det kanns battre :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över... 2
Svar
30
· Visningar
1 906
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 958
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 979
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 049
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025